به گزارش خوزپرس از اهواز، دکتر پژمان بختیاری نیا روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا بیان کرد: پوکی استخوان، یک بیماری خاموش است که تا زمان بروز شکستگی هیچ علایم و نشانه‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه نباید کمردرد، کاهش قد و یا انحنای کمر نادیده گرفته شوند افزود: این علایم می توانند نشانه شکستگی مهره باشند؛ پوکی استخوان تمام استخوان های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، اما شکستگی بیشتر در مهره ها (ستون فقرات)، مچ دست و مفصل ران اتفاق می افتد.

بختیاری نیا ادامه داد:  شکستگی مفصل ران و ستون فقرات نیز با خطر مرگ بیشتری همراه است، به طوری که از هر ۱۰ نفر که دچار شکستگی مفصل ران می شوند ۲ نفر جان خود را از دست می دهند. از ۵۰ سالگی به بعد، از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر در طول عمر باقیمانده خود دچار شکستگی می‌شوند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: ورزش به ساخته شدن استخوان در کودکان و نوجوانان و به حفظ استخوان در بزرگسالان کمک می‌کند  و در هر سنی، بهترین نوع ورزش برای سلامت استخوان، تمرینات تحمل وزن و تقویت عضلات است.

وی اضافه کرد: با انجام ورزش‌های وزنه برداری، استقامتی، دویدن و پریدن به سمت داشتن استخوان‌های قوی تر پیش برویم.

شایع ترین دلیل بستری زنان در بیمارستان پوکی استخوان است

بختیاری نیا با اشاره به اینکه شایع ترین دلیل بستری زنان در بیمارستان پوکی استخوان است بیان کرد: خطر ایجاد شکستگی با بالارفتن سن افزایش می یابد؛ این شکستگی هم به دلیل کاهش تراکم مواد معدنی موجود در استخوان، و هم به دلیل افزایش میزان سقوط از بلندی در افراد مسن رخ می‌دهد.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: رژیم غذایی سالم برای استخوان یک رژیم غذایی متعادل با مصرف کافی کلسیم، پروتیین، ویتامین دی، ویتامین کا و سایر مواد مغذی است،؛نیازهای تغذیه ای با افزایش سن تغییر می کند به عنوان مثال جوانانی که هنوز در حال رشد هستند و زنان بعد از یائسگی نیاز به دریافت کلسیم بیشتری دارند.

وی توضیح داد: بیشتر شکستگی ها، پس از سقوط رخ می دهد و شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌تواند باعث ناتوانی قابل توجه و از دست دادن کیفیت زندگی افراد شود.