به گزارش خوزپرس از اهواز، همه ساله در آستانه ی ماه محرم و شروع عزاداری ها در سراسر کشور، آیین نصب پرچم عزای امام حسین علیه السلام و یاران شهیدشان، در شهرستان شوشتر و با حضور پرشکوه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از شوشتر و شهر های دیگر خوزستان، استان های همجوار، مسئولان شهری، و استانی اجرا می شود.

این رسم که به گفته ی مسئولان هیئت ها و پیرغلامان در شهرستان شوشتر قدمتی دیرینه دارد، به زمان رضا خان و طرح ممنوعیت روضه خوانی بر می گردد.

مردم در آن زمان روضه خوانی و عزاداری را به صورت پنهانی و مخفیانه انجام می دادند بدین صورت که شبانه از پشت بام خانه ها_که به هم مرتبط بود_ خود را به روضه ها می رساندند.

بنا به قول راویان، در آن زمان مردم شوشتر در شب اول محرم به صورت مخفیانه پرچم را آماده کرده و در خارج از شهر در روستاهای اطراف به اهتزاز در می آوردند و پس از عزاداری به شهر باز می گشتند.

محسن محمدی زاده مسئول هیئت طفلان مسلم شهرستان شوشتر گفت: پس از انقلاب و لغو طرح ممنوعیت عزاداری و روضه خوانی این مراسم در شوشتر به صورت محله ای ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۳۸۵ به همت هیئت طفلان مسلم مسجد ابریشمکاران شهرستان شوشتر و همکاری دیگر هیئات مذهبی به صورت متمرکز برگزار شد.

وی افزود: این پرچم که در سال ۱۳۸۵ با ابعاد کم و جمعیتی حدود ۴۰ نفر به اهتزاز درآمد، به دلیل استقبال مردم هم اکنون با ابعاد ۸*۱۰ به ارتفاع ۳۰ متر و با حضور چند ده هزار نفری عزاداران نصب می گردد.

محمدی زاده در رابطه با آماده سازی پرچم گفت: روند دوخت و آماده سازی پرچم در نیمه ی رمضان به اتمام می رسد سپس به عتبات عالیات رفته و متبرک می شود.

این خادم اهل بیت ادامه داد: پرچم در شب اول محرم بر دوش مردم، از درب مسجد ابریشمکاران به همراه هیئت های مذهبی، مارش، سنج و دمام، سینه زنی و عزاداران به سمت استان مقدس امام زاده عبدالله شوشتر و محل نصب پرچم حرکت می‌کند.

وی اظهار کرد: پرچم متبرک به عتبات عالیات پس از نصب تا پایان ماه صفر بر افراشته می ماند سپس در شب آخر ماه صفر با پرچم سبز علوی تعویض می شود ( در مراسم هایی چون شهادت حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) هم سیاه پوش می شود) اما پس از ماه صفر در تمام سال پرچم سبز است تا عید غدیرخم، و از عید غدیر تا شب اول محرم و نصب پرچم عزا به انتظار می ماند.

گفتنی است آیین نصب پرچم عزای حسینی در شهرستان شوشتر، در سال ۱۳۹۸ با شماره ی ۱۹۹۵ در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی به ثبت ملی رسید.

حضور مریدانه و پر شکوه مردم شهرستان دارالمومنین شوشتر و دیگر شهر ها در این مراسم نشان از وجود ارادت خالصانه و عشق به اباعبدالله الحسین(ع) در قلبشان دارد و به یقین این راه و سیره ی حاج شیخ شوشتری (ره) و بزرگان و نیاکان است که این‌چنین عاشقانه ادامه می یابد.