به گزارش خوزپرس به نقل از ایرنا صادق خلیلیان روز پنجشنبه با حضور در برنامه زنده رادیویی “گفت و گو” با بیان اینکه خوزستان مشکلات عدیده و عمیقی دارد و ما نسبت به این موضوع کاملا آگاه هستیم افزود: این مساله از زیرساخت‌ها مثل شبکه فاضلاب گرفته تا راه‌ها و جاده‌هایی که همچنان پس از گذشت سال‌ها تکمیل نشده پیدا است.

وی درباره دلایل وضع امروز خوزستان بیان کرد: “ساختارها” و “مناسبات” ۲ علتی هستند که مانع پیشرفت خوزستان شده‌اند؛در دولت منفعل مدیران هم به انفعال کشیده، و نظاره گر امور می‌شوند که چنین مدیرانی به درد ما نمی‌خورند.

استاندار خوزستان افزود: در ۲ ماه نخست شروع به کار خود،ابتدا مشکلات استان را بررسی کردیم و نیروهایی را که قابلیت انطباق با شرایط جدید، برای  عبور از این مشکلات را دارا هستند ارزیابی کردیم؛ صدها نفر را مورد بررسی قرار دادیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های درون استان استفاده کنیم و نیازمند این نباشیم که از خارج استان مدیر بیاوریم.

 

۲ سوم فرمانداران و ۸۰ درصد مدیران کل خوزستان در معرض تغییر

وی ادامه داد: دو سوم فرمانداران خوزستان در معرض تغییر قرار می‌گیرند، و ۸۰ درصد مدیران کل به جز مواردی که فارغ از مباحث سیاسی و با تلاش شبانه روزی در حال تلاش هستند تغییر خواهند کرد.

خلیلیان با بیان اینکه استفاده از ظرفیت مدیران توانمند در جهت منافع خوزستان است بیان کرد: تغییرات مدیریتی از ضعیف‌ترین حلقه‌هایی که نمی‌توانند کار بکنند، یا خودشان را با شرایط دولت انقلابی و نظام تطبیق نداده‌اند یا انتصاب آنها براساس شایستگی نبوده بلکه براساس مناسبات سیاسی بوده، صورت می‌گیرد.

وی یکی از اشکلات ادارات خوزستان را  وجود انفعال دانست و گفت: این انفعال ناشی از وجود انفعال در هشت سال گذشته در دولت مرکزی است که به خوزستان نیز تسری پیدا کرده است؛ متاسفانه انفعال عجیبی در ادارات خوزستان حاکم است به طوری که وقتی قصد انجام کاری داریم تا آخرین بخش و قسمت آن را باید خودمان دنبال کنیم تا به نتیجه برسد.

استاندار خوزستان بیان کرد:پنج ماه از سال در اختیار دولت قبل بود و تا دولت جدید مستقر شود به طور قطع مقداری زمان بَر خواهد بود با این وجود کار را شروع کردیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم اما ضرورت دارد چرخ‌های زنگ زده ادارات استان روغن کاری شود و تغییرات مدیریتی را اعمال کنیم.

وی ادامه داد: تغییرات مدیریتی را باید حتما انجام دهیم اما مهم‌تر از تغییرات مدیریتی تغییر فرآیندها است تا چرخه پیگیری‌ها سریعتر انجام شود.

حاکم بودن ساختار غیرمنعطف 

خلیلیان گفت: یکی از اشکالات اساسی در سطح کشور این است که به نظر می‌رسد در دهه‌های اخیر بیش از این که دست اندرکاران و مدیران بر مسایل کشور مسلط باشند و آن را اداره کنند، ادارات منجمد شده و ساختارهای غیرمنعطف بر کشور حکومت می‌کنند و این یک اشکال اساسی است که در خوزستان نیز آن را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: ساختار اداراتی که غیرقابل انعطاف هستند و هر کدام هم مانع حرکت یکدیگر می‌شوند باید تغییر کند، هر چند این مساله کار را سخت می‌کند اما تصمیم بر این است حتما در این مسیر با قدرت کار را دنبال کنیم؛ همه باید دست به دست هم دهیم تا این فرآیندها و تسلط چرخه غلط که بر ساختار اداری خوزستان چنبره زده را کنار بگذاریم.

خلیلیان با اشاره به جایگاه خوزستان در اقتصاد کشور گفت: خوزستان  نخستین استان در تامین منابع بودجه‌ای کشور و دومین استان در تولید ناخالص ملی است؛ این استان مهد تولید انرژی و محل استقرار انواع صنایع است و نخستین تولید کننده کشاورزی کشور است برای همین بحث تجارت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: روابط تجاری در خوزستان علاوه بر اینکه می‌تواند پشتوانه تولید استان و مسیری برای تجارت دیگر مناطق کشور باشد، می‌تواند برای استان اشتغالزایی و ارزش افزوده  به دنبال داشته باشد که در این راستا نیاز است اقداماتی انجام شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه بنادر استان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردارند گفت: حدود ۷۰ درصد واردات کشور شامل کالاهای اساسی و مواد غذایی از بنادر خوزستان صورت می گیرد و نیز صادرات به سایر مناطق دنیا نیز از همین بنادر صورت می‌گیرد لذا هر چه راه‌های دسترسی به مناطق مرزی و دریایی بیشتر شود به اشتغالزایی نیز کمک بیشتری می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۲ پایانه مرزی شلمچه و چذابه بیان کرد: در هفته نخست که عهده دار سمت استانداری خوزستان شدم در مرز چذابه حضور پیدا کردم؛ این مرز به سازماندهی و ساماندهی به ویژه در بخش بارگیری و تخلیه بار به سمت عراق، نیاز دارد تا تُجار بتوانند تسهیلاتی را آنجا داشته باشند؛ البته کار ساماندهی این مرز  به نظر من هنوز سرعت لازم را پیدا نکرده است که این مساله  را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اقدامات انجام شده در شهرستان زلزله‌زده اندیکا

استاندار خوزستان با اشاره بازدیدهای مکرر و حضور میدانی در منطقه زلزله زده اندیکا بیان کرد:حضور من در اندیکا به منظور بررسی پیشرفت کارها بوده است و سعی شده به  اقدامات در دست انجام سرعت بخشیده شود؛ با توجه به شدت و ضعف آسیب‌های وارده در مناطق مختلف اندیکا، دستگاه های مربوطه در سطح ملی و استانی در منطقه بسیج شده‌اند.

وی با اشاره به انجام اقدامات اولیه از جمله توزیع چادر و تغذیه مورد نیاز زلزله زدگان اندیکا افزود: با توجه به اینکه این منطقه عشایری است و هنگام وقوع زلزله هنوز بسیاری از عشایر وارد منطقه نشده بودند فوتی نداشتیم و تنها ۱۵ نفر مصدوم شدند که به صورت سرپایی مداوا شدند؛ همچنین براساس ارزیابی صورت گرفته اعلام شد ۹۸۰ واحد تخریب و یک هزار و ۹۵۰ واحد نیز به تعمیر نیاز دارند.

خلیلیان همچنین با بیان اینکه در زلزله اندیکا ۸۰ مدرسه آسیب دید بیان کرد: بنا است این مدارس بازسازی و تعمیر شوند.

وی گفت: بخش دوم اقدامات شامل بازسازی و اسکان موقت و دایم ساکنان آسیب دیده از زلزله و برنامه‌ریزی برای دام آنها بود و در این زمینه از مصالح محلی و بومی منطقه استفاده شد.

اختصاص یک هزار و ۶۰ میلیارد تومان برای اندیکا

استاندار خوزستان با اشاره به برخی مصوبات دولت درباره اندیکا بیان کرد: بیش از یک هزار و ۶۰ میلیارد تومان اعتبارات برای اندیکا اختصاص داده شده که ۵۵۱ میلیارد تومان آن اعتبارت عمرانی و هزینه‌ای و ۵۱۲ میلیارد تومان نیز مربوط به تسهیلات است؛ تسهیلات به صورت بلند مدت و ۱۵ ساله در نظر گرفته شده که برای مناطق روستایی با بهره چهار درصد و برای مناطق شهری با بهره پنج درصد هستند.

وی ادامه داد: سعی ما بر این بود  به دلیل محرومیت اندیکا، علاوه بر مشکلات ناشی از زلزله، در مسیر محرومیت زدایی نیز حرکت کنیم به همین خاطر پس از سفر سرزده رییس جمهوری و برخی وزیران به اندیکا، مساله محرومیت زدایی منطقه در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ شد و در ستادی که در مرکز برای این امر تشکیل شد تقسیم کار صورت گرفت.

خلیلیان، رسیدگی به راه‌های دسترسی و جاده‌ای را از مباحث مهم در اندیکا بیان کرد و گفت: در بازدیدهای مختلفی که داشتم راه دسترسی به برخی روستاها بسیار مشکل  است که برای رسیدن به آنها مجبور به استفاده از بالگرد بودیم؛ مسیرهای کوتاه برخی روستاها به دلیل سخت گذر، ساعت ها طول می‌کشید لذا کمک رسانی یا انتقال مصالح به برخی مناطق به سختی صورت می‌گرفت.

وی افزود: برای مناطقی که دسترسی به آنها راحت است از مصالح استاندارد استفاده می شود و برای مناطق سخت گذر نیز استفاده از مصالح بومی در نظر گرفته شده است.

استاندار خوزستان گفت: همچنین در حوزه آبرسانی و برق رسانی به روستاهای اندیکا نیز تصمیمات خوبی در ستاد مرکزی گرفته شده است.

از ۱۲ تا ۱۷ مهر گذشته، پنج زلزله بزرگ، که بزرگترین آن۵.۷ درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری حوالی چلگرد رخ داد اندیکا را لرزاند.

در طراحی پروژه‌ها هوشمندانه عمل نکرده‌ایم

خلیلیان با اشاره به وضعیت جاده‌ها و راه‌های خوزستان، گفت: برخی از جاده‌های خوزستان، مشکل آسفالت دارند، برخی راه‌ها نیز باریک هستند برخی راه‌ها چهار بانده هستند و یک مرتبه راه باریک و سپس چهار بانده می‌شود که این مساله نشان می‌دهد در  طراحی عملیات پروژه‌ها هوشمندانه  عمل نکردیم و با ابتکار عمل جلو نرفته‌ایم.

وی بیان کرد: مسیری که خوزستان را به مناطق مرکزی کشور می‌رساند، از ۳۰ سال پیش تاکنون همانند قبل باریک است این مساله نشان از ضعف اساسی در خوزستان است و نشان می‌دهد به جای توجه به زیرساخت‌ها، به اموری توجه شده است که موجب تحول زندگی مردم نشده‌ است.

استاندار خوزستان گفت:مسیری که خوزستان را به مناطق مرکزی کشور متصل می‌کند باید تکمیل شود زیرا تکمیل این مسیر در توسعه تجارت و گردشگری بسیار موثر است و حتی می‌تواند مسیر بین‌المللی برای انتقال کالاهای صادراتی باشد.

وی گفت: مسیری که خوزستان را به استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و فارس متصل می‌کند نیز بسیار حیاتی است؛ گلوگاه‌های این ۲ مسیر حیاتی هنوز تکمیل نشده است.

وی افزود: خوشبختانه در سفر دولت به خوزستان، پروژه‌هایی برای تکمیل چهار بانده شدن این ۲ مسیر تا سال ۱۴۰۲ تعریف شده است و مصوبه تکمیل این ۲ راه اصلی از هیات دولت گرفته شده و موافقت آن را در سفری که به تهران رفتم گرفتم.

خلیلیان با بیان اینکه خوزستان باید یک هزار تخت بیمارستانی داشته باشد ادامه داد: برخی بیمارستان‌ها نیز باید تجهیز شوند که مصوبات این موارد را گرفته ایم.

وی بیان کرد: حدود یک ماه برای تعریف پروژه‌های اصلی و گره‌های مهم خوزستان در قالب پروژه‌های سفر هیات دولت کار کردیم و در معاونت اجرایی تصویب شدند. سپس با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزرای مربوطه، پروژه‌ها تصویب شدند.

مقدمات ایجاد ۱۰۰هزار تا ۱۵۰ هزار شغل در خوزستان

وی خاطرنشان کرد:  اکنون ریل‌گذاری مناسبی در بخش‌های مختلف توسعه زیرساخت‌ها، اشتغال‌زایی برای حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار شغل مستقیم در خوزستان به تصویب رسیده است.

استاندار خوزستان گفت: باید صنایع پایین‌دست پتروشیمی و صنایع مرتبط با کشاورزی تکمیل شوند چون در این زمینه ضعف داریم و کاری که در خور و شایسته خوزستان است انجام نشده است.

وی بیان کرد: از مرکز استان تا شهرهای دیگر خوزستان، از نظر توسعه و عمران شهری مشکلات عدیده‌ای دارند و در مواردی از نظر بافت‌ فرسوده، حاشیه شهرها و ساختارهای زندگی بهتر، مشکل وجود دارد.

۹ شهر خوزستان مشکل فاضلاب دارند

خلیلیان افزود: ۹ شهر خوزستان درگیر مشکل فاضلاب هستند. این مسایل نشان‌دهنده غفلت در گذشته است؛ زیرساخت‌ها به این سادگی از بین نمی‌روند بنابراین یا ایجاد نشده‌اند یا با غفلت از بین رفته‌اند.

وی گفت: در سفر استانی دولت به خوزستان، پروژه‌هایی در زمینه زیرساخت‌های مرتبط با تصفیه فاضلاب و شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهرهای مختلف با اولویت اهواز تعریف شده است. در اهواز در بحث شبکه فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی و بازسازی اضطراری انجام شده است تا اگر مشکلی شبیه ۲ سال گذشته رخ داد، تا ۸۰ درصد آن معضلات را نداشته باشیم.

وی افزود: شبکه فاضلاب اهواز پس از ۳۰ سال هنوز تکمیل نشده است. قرار بود این پروژه در مدت سه سال تکمیل شود که درخواست کردیم در ۲ سال تکمیل شود. یکی از مصوبات سفر هیات دولت انجام این کار برای شهرهای مختلف خوزستان بود.

استاندار خوزستان بیان کرد: اقدامات عملی در خصوص وضعیت فاضلاب با اقدامات اضطراری به ویژه در اهواز آغاز شده است. متاسفانه در ۲ سال گذشته اقدامات تاثیرگذاری در خوزستان انجام نشد البته بخشی از پروژه در راستای تکمیل پروژه بلند مدت در حال اجرا بود ولی برای رفع مشکلات ناشی از فرسودگی شبکه اقدام زیادی نشده بود. در این راستا از دو ماه و نیم اخیر کار با بیش از ۱۰۰ جبهه کاری شروع شده است که با این کارها، بخشی از پروژه‌های بلند مدت نیز تکمیل می‌شوند.

خلیلیان با اشاره به لایروبی چاه‌های فاضلاب در برخی شهرها به منظور کاهش مشکلات فعلی در کوتاه مدت، گفت: امیدواریم با اخذ مصوبات، تکمیل شبکه فاضلاب ۹ شهر خوزستان تا سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.

وی با اشاره به وضعیت آب آشامیدنی خوزستان ادامه داد: یک‌سوم آب‌های کشور از خوزستان عبور می‌کند اما بسیاری از شهرهای این استان با کمبود آب آشامیدنی روبه رو هستند؛ برای حل این مسایل هفت طرح داریم که همه شهرها و روستاهای استان خوزستان را پوشش می‌دهد یکی از این طرح‌ها، پروژه آبرسانی غدیر است که ۵۲ درصد جمعیت خوزستان را زیرپوشش خود قرار می‌دهد.

استاندار خوزستان افزود: در حال انجام کار اضطراری برای طرح آبرسانی غدیر هستیم تا حجم برداشت آب از ۱۰ مترمکعب بر ثانیه، ۲ برابر شود و EC آب به نصف برسد یعنی کیفیت آب نیز ۲ برابر شود. کل پروژه غدیر در مدت ۲ سال تکمیل می‌شود اما این بخش تا اردیبهشت‌ آینده تکمیل خواهد شد.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب، مسوولان کشوری، دولت، مجلس و قوه قضاییه مصمم به پشتیبانی و حل مشکلات خوزستان هستند. رییس جمهوری نیز از آغاز کار خود تاکنون ۲ بار به خوزستان سفر کرده است که این موضوع تاکنون در طول تاریخ خوزستان مشاهده نشده است. مسوولان مختلفی نیز در خوزستان حضور یافتند و مشکلاتی که باید رفع شوند را بررسی کردند. برای نخستین بار با چنین ظرفیت بزرگ و عزم جدی، مسایل خوزستان به صورت ویژه در حال پیگیری است.

خلیلیان گفت: در خوزستان باید هم‌افزایی داشته باشیم و از این ظرفیت ملی به بهترین شکل استفاده کنیم. از همه نیروهای سیاسی و غیر سیاسی می‌خواهم از این ظرفیت، درراستای هم‌افزایی استفاده کنند.

وی با اشاره به آبگرفتگی برخی مناطق شوشتر در پی بارندگی اخیر نیز بیان کرد: سه منطقه شوشتر دچار آبگرفتگی و آسیب شدند که در همان لحظات اولیه نماینده ولی فقیه در خوزستان، سه مسوول استانداری، امام جمعه شوشتر و بخشی از دوستان سپاه پاسداران، در منطقه حضور پیدا کردند. من نیز برای پیگیری طرح‌های دولت و بحث‌های آب خورستان در تهران بودم که بلافاصله از تهران برگشتم و ۲ روز پیش به شوشتر سفر کردم.

استاندار خوزستان گفت: در سفر به شوشتر مشاهده کردیم که شدت این حادثه در مناطق متفاوت است به طور مثال در منطقه چشمه سوزنگر با وجود گذشت ۲ روز از این آبگرفتگی راه عبور و مرور ساده نیز وجود نداشت صبح روز گذشته کار شن‌ریزی در این ۲ مسیر که این بخش را به جاده اصلی متصل می‌کند، انجام شد.

وی افزود: به برخی پارکینگ‌های مسکن مهر آب وارد شده بود و مردم از این بابت ناراحت بودند. در این منطقه باید در بالادست پروژه مسکن مهر کاری شود تا زمانی که آب از تپه‌ها سرازیر می‌شود، وارد منازل نشود؛در این نقطه باید کانال انحراف آب برای هدایت آب تا رودخانه و نیز آسفالت شهرک انجام شود.

خلیلیان بیان کرد: برای حالت اضطراری باید ابتدا شن‌ریزی انجام می‌شد که از روز گذشته انجام شد. برای انجام اقدامات، یک نفر به صورت ویژه به منطقه اعزام کردم. در عین حال در هر منطقه یک یا دو نفر به عنوان ناظر تعیین شدند تا وضعیت اقدامات را با پیام به من اطلاع دهند.

وی در خصوص فعالیت پیمانکاران غیربومی در خوزستان نیز گفت: در این خصوص با کار کارشناسی، بخش‌نامه‌ای در چهار ماده ابلاغ شده است؛ استفاده از پیمانکاران و نیروهای بومی یکی از ماده‌های این بخش‌نامه است بنابراین شرکت‌ها و موسسات اقتصادی ملزم به استفاده از پیمانکاران بومی و استخدام نیروهای بومی هستند که بر این کار نظارت می‌کنیم.

استاندار خوزستان افزود: برخی از این شرکت‌ها دفاتر مرکزی در تهران دارند و مالیات این شرکت‌ها در دفاتر مرکزی وصول و برون‌رفت ارزی از استان خوزستان ایجاد می‌شود در حالی که باید در خوزستان پرداخت و سهم این استان حفظ شود.

وی گفت: از طرف دیگر در مواردی گردش وجوه و حساب‌های این شرکت‌ها در تهران است در حالی که اگر این گردش مالی در خوزستان باشد، می‌توانیم نقدینگی برای حمایت از توسعه کشاورزی و صنعتی خوزستان داشته باشیم. در خصوص رفع این موارد، بخش‌نامه صادر کرده‌ایم اما گاهی از همین استان، به تهران گزارش داده بودند که کار غیر قانونی انجام داده‌ام در حالی که از ظرفیت قانونی استفاده کرده‌ایم.