به گزارش خوزپرس، دکتر شکرالله سلمان زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع بیماری آنفلوآنزا در این فصل پدیده عجیبی نیست و حتی خاص کشور ایران نیز نمی باشد و در فصل سرما این بیماری شایع می شود.
وی اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده آمار ابتلا به بیماری آنفلو آنزا در استان خوزستان نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است و حتی آنفلو آنزای شایع در این استان از نوع معمولی آن است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: هر چند آنفلوآنزای حیوانی برای انسان ها خطری ندارد اما با این وجود تا کنون موردی از بیماری آنفلو آنزادی حیوانی نیز از استان گزارش نشده است.
دکتر سلمان زاده افزود: بیماری آنفلوآنزای انسانی به صورت معمول یک بیماری تب دار است که خطرناک نیست و پس از سه تا چهار روز به صورت خود به خود درمان می شود.
وی در عین حال تاکید کرد : بیماری آنفلو انزا تنها ممکن است برای افراد گروه های پر خطر مهم باشد زیرا گروههای پر خطر ایمنی پایینی در بدنشان وجود دارد و این بیماری ممکن است برای آنان خطر آفرین باشد که در صورت رعایت مسائل بهداشتی این افراد نیز از خطر دور خواهند شد.
وی این گروه ها را شامل کودکان زیر ۵ سال، افراد بالای ۵۰ سال، زنان باردار، افراد با نقص در سیستم ایمنی بدن، افراد سرطانی در حال شیمی درمانی، افراد پیوند اعضاء شده، افراد دارای بیماری HIV ، بیماران مزمن داخلی همچون بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و بیماری های تنفسی ذکر کرد.
وی گفتک این افراد باید قبل از ابتلا به این بیماری نسبت به واکسینه کردن خود اقدام نمایند و با مراجعه به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی واکسن خود را در این زمینه دریافت کنند.
سلمان زاده گفت: امکانات تشخیصی، آزمایشگاهی و درمانی خاص این بیماری در خوزستان فراهم است و تمام موارد بستری شده و مشکوک به این بیماری آزمایش و بررسی شده و می شوند.
وی با اشاره به اینکه از لحاظ دارویی نیز هیچگونه کمبودی در استان وجود ندارد گفت: خوشبختانه در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تا کنون هیچ مورد فوتی و تلفات ناشی از آنفلوآنزا گزارش نشده است.
وی در خصوص موارد فوتی شایع شده اخیر در بیمارستان رازی نیز گفت : بیمارستان رازی یک بیمارستان ریفرال است و تمام بیماران عفونی استان به این بیمارستان ارجاع می شوند.
وی گفت: در این میان برخی از بیماران تنفسی وضعیتی وخیم دارند که ممکن است در اثر عفونت ریه منجر به فوت آنان شود اما موارد فوتی اخیر مورد آزمایش قرار گرفته اند و نتایج نشان داده است که علت فوت، بیماری آنفلوآنزا نبوده است.
معاون بهداشت دانشگاه در مورد راه های پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا گفت: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت بهداشت فردی است.
وی گفت : افراد باید به صورت مستمر دست های خود را با آب و صابون به صورت کامل شستشو دهند و هرگز با دست های آلوده، مخاط چشم و دهان و بینی را لمس نکنند و همچنین از دست دادن و نزدیک شدن مستقیم با افرادی که علائم آنفلوآنزا را دارند خودداری کنند.
وی افزود: تغذیه مناسب و به ویژه استفاده از مرکبات سرشار از ویتامین سی و استراحت کافی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از ابتلا به بیماری جلوگیری می کند.
وی گفت: همچنین برای پیشگیری از بیماری باید هنگام عطسه از دستمال کاغذی در جلوی صورت استفاده کرد و سپس دستمال را بصورت مناسب دور انداخت.
سلمان زاده در پایان در مورد تزریق واکسن بیماری آنفلوآنزا گفت: افراد زیادی در این فصل درخواست تزریق واکسن دارند اما از آنجا که آنفلوآنزا برای افراد معمولی هیچ خطری ندارد، تزریق واکسن به همه افراد تجویز و پیشنهاد نمی شود و واکسن تنها برای گروه های پر خطر یاد شده مفید و ضروری است.