به گزارش خبرنگار خوزپرس، مفهوم محیط زیست از علوم طبیعی نشأت دارد یا از علوم معماری و شهرسـازی ناشی می‌شود محیط زیست به مفهوم نخست آن مجموعه‌ای از پدیده‌های طبیعی و تعادل بین عناصر مؤثر در طبیعت است.

که حیات بیولوژیکی گیاهان و جانوران را تضمین می‌کند یا به عبارتی دیگر رابطه و تعاملی است که بین تأسیسات و محیطی که در آن ایجاد می‌شود وجود دارد.

رابطه انسان و محیط زیست

بحران‌های زیست محیطی یکی از مهمترین چالش‌هایی است که جامعه‌ی بشری با آن‌ها مواجه است. مکاتب گوناگون برای حل این بحران‌ها راه حل‌های مختلفی را بیان که میتوان توسعه‌ی پایدار، حفاظت گرایی، صیانت گرایی، اخلاق زمین، نیکداری و پایداری را برشمرد.

بحران‌های زیست محیطی به دلیل زیاده‌خواهی بشر و برداشت‌های بدون مطالعه و اثرات خطرناک و واژه‌های تلخ و نگران کننده هم‌چون ورشکشستگی آبی، ریزگردها، گرمایش زمین را به وجود آورده است.

در شرایطی که برداشت از محیط زیست روزانه در حال انجام است احیای نذر درختکاری و محیط زیستی می‌تواند ضامن حفاظت از این امانت الهی باشد، چرا که قطعا مطالبه محیط زیست سالم و در شرایط پایدار یکی از حقوق اولیه نسل‌های آتی خواهد بود.

حراست از محیط زیست از نگاه اسلام

حفاظت از محیط زیست در نگاه قرآن و دین مبین اسلام ناب محمدی تاکید موکد شده و در این باره نام‌هایی از سوره‌های مبارک قرآن مجید به نام یکی از عناصر طبیعت نام گذاری شده است.

به عنوان مصداق برای اهمیت طبیعت و عناصر آن از نگاه قرآن کریم سوره‌هایی با نام رعد، نحل، نور، عنکبوت، نجم، بقره، شمس، حدید، لیل، قمر بیانگر این اهمیت و اهتمام حراست از محیط زیست به عنوان برهانی بدیهی نام برد.

برای نمونه قران مجید در آیه مبارکه ۴۹ سوره قمر «إِنَّا کُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَر؛ ماییم که هر چیزى را به اندازه آفریده‏‌ایم» حکایت از نظم حاکم بر جهان و طبیعت را بیان کرده و از آن این نتیجه دست می‌آید که نابسامانی‌های موجود در طبیعت و آلودگی‌های زیستی ناشی از بهره‌وری نادرست انسان از طبیعت و منابع آن است.

لزوم احیای نذر طبیعت برای حراست از محیط زیست

سعید عیدی گماری در گفت‌وگو با خبرنگار خوزپرس عنوان کرد: به واسطه خشک‌سالی پدید آمده امروز طبیعت و محیط زیست نیازمند توجهی بیش از گذشته بوده که احیای نذر طبیعت می‌تواند گامی در مسیر حراست از محیط زیست باشد.

وی افزود: در فرهنگ‌‌های باستانی، حیوانات از جایگاه خاصی نزد انسان‌ها برخوردار بودند و هر کدام نماد اسطوره‌ای بودند و در فرهنگ ایران باستان محیط زیست و جانداران از اهمیت والایی برخوردار هستند.

رئیس اداره محیط زیست اندیمشک گفت: در اسلام مهربانی با حیوانات از اهمیت بالا برخوردار است تا جایی که حیوانات یکی از چند واجب النفقه محسوب می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های ایرانی و اسلامی برای حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: رسانه با توجه به ظرفیت بالای خویش با آگاه‌سازی جامعه در راستای احیای نذر محیط زیستی می‌تواند بازیگری مهم و نقش آفرین باشد.

مشارکت خیران در حفاظت از منطقه چهل پا

عیدی گماری گفت: با توجه به خشکسالی مراتاع منطقه حفاظت شده چهل پا در معرض افول و قهقرایی قرار گرفته و عملا شاهد کاهش شدید علوفه در این مناطق هستیم.

وی افزود: در دو مرحله از سوی خیران به میزان ۸۰۰ کیلوگرم علوفه به منطقه حفاظت شده چهل پا اندیمشک برای تامین نیاز کل و بزهای کوهی اهدا شد.

رئیس محیط زیست اندیمشک گفت: در ۲ ماه دیگر هیچ گونه رستنی برای چرای حیوانات وجود ندارد اما به دلیل فقر شدید مراتع، بخشی از علوفه‌ها به تدریج در اختیار بز‌های کوهی قرار داده می‌شود.

وی افزود: در مرحله اول ۵۰۰ کیلو گرم و در مرحله دوم نیز ۳۰۰ کیلوگرم اهدا شد که با توجه به خشکسالی موجود خیرین با نذر محیط زیستی خویش به یاری منطقه‌ حفاضت شده چهل پا آمدند.

عیدی گماری در پایان ضمن تقدیر از خیران برای اهدای علوفه عنوان کرد: در گذشته رسم زیبای درختکاری در روز تولد فرزند از سوی پدر مادرها، ساخت آبشخور برای جانداران از اقدامات نذرهای محیط زیستی به شمار می‌آمد که باید با استفاده از رسانه‌ها این ظرفیت عظیم فرهنگی در جامعه احیا شود.