به گزارش خوزپرس، دی ماه پارسال بود که سلسله حوادث تروریستی در فرانسه اتفاق افتاد و حمله به مجله شارلی ابدو که تصاویر موهنی از پیامبر اسلام (ص) منتشر کرده بود رسانه‌ها و افکار عمومی جهان را تحت تاثیر قرار داد و موجی از تفکرات ضد اسلامی را در اروپا و آمریکا ایجاد کرد. پس از دو هفته از این اتفاق رهبر معظم انقلاب در تاریخ یک بهمن ۹۳ نامه‌ای خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نوشتند که در تاریخ دو بهمن منتشر شد.

در بخش‌هایی از این نامه آمده بود سخن درباره اسلام و تصویر و چهره‌ای است که از اسلام به شما ارائه می‌شود و تلاش شده تا این دین بزرگ در جایگاه دشمنی ترسناک نشانده شود.

مقام معظم رهبری در این نامه از جوانان اروپایی و آمریکایی درخواست‌هایی را مطرح کردند: خواست من این است درباره انگیزه های این سیاه نمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید. درواکنش به پیش داوری ها و تبلیغات منفی سعی کنید شناخت مستقیم و بی واسطه از اسلام به دست بیاورید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در این نامه نوشته بودند: اجازه ندهید ریاکارانه تروریست های تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند. آیا تا کنون به جز رسانه ها پیام اسلام را از منبعی دیگری دریافت کرده اید؟ اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کند.

انتشار این نامه و سوال‌ها و خواسته‌هایی که رهبر معظم انقلاب مطرح کرده بودند بلافاصله در رسانه های بین‌المللی و شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای پیدا کرد. خبرگزاری های آسوشیتدپرس ، یونایتدپرس و نشریاتی همچون تایمز ، نیویورک تایمز و حتی نشریات صهیونیستی مثل هاآرتص و اورشلیم پست فردای انتشار نامه به باز نشرآن پرداختند. ضمن اینکه در شبکه‌های اجتماعی هشتکی با عنوان #LETTER4U ساخته شد که به بازنشر این نامه و نظرات، تحلیل ها و اخبار مرتبط با آن می پرداخت. طبق آماری که مدیر اتاق خبر پرس‌تی وی در همان ایام در یکی از برنامه های تلویزیونی اعلام کرد هشتاد سایت بین‌المللی این خبر را کار کرده بودند و در آمریکای شمالی بیشترین مخاطب را داشته است. خبر انتشار این نامه بیش از ۱۶ میلیون بار در شبکه اجتماعی توییتر ،‌توییت شده بود و جز ۲۲ هشتک مهم آن زمان به حساب می آمد.

سایت رهبر معظم انقلاب نیز از مخاطبان درخواست کرد که باتولید پوستر ، ویدئو، ترجمه و نرم‌افزار موبایل و انتشار این نامه و اخبار مرتبط با آن در شبکه های مجازی به رساندن پیام این نامه کمک کنند که این اتفاق نیز افتاد و پیام نامه نه تنها به مخاطبان آن که جوانان اروپا و آمریکای شمالی بود رسید بلکه حتی در روسیه و کشورهای شرق آسیا نیز انعکاس یافت.

به دنبال انتشار این نامه بسیاری از شخصیت‌های سیاسی داخلی و خارجی به آن واکنش نشان دادند و خواستار پیگیری و انعکاس آن در فضای بین‌المللی شد. مجله فارن پالسی لفظ غیر منتظره را برای این نامه به کار برد و بسیاری از رسانه های غربی ابتدا بدون آنکه تحلیلی از آن ارائه دهند به انتشار محتوای نامه پرداختند و پس از آن تحلیلگران بین‌المللی و فعالین صلح این نامه را تحلیل کردند.

مرضیه افخم سخنگوی وقت وزارت امور خارجه نیز نامه ای از مقام معظم رهبری را بخشی از دیپلماسی ایران دانست که سفارت خانه‌ها و وزارت خارجه ایران تلاش می‌کنند محتوای آن دقیق و بدون تحریف به دست جوانان سراسر دنیا برسانند. بعضی از تحلیل گران نامه رهبر معظم انقلاب را مکمل نامه تاریخی امام (ره) به گرباچف دانستند و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نامه ای به بانکی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نامه مقام معظم رهبری را برای او ضمیمه کرد. همچنین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد که رایزنی‌هایی فرهنگی جمهوری اسلامی مامور تبیین محورهای پیام مقام معظم رهبری شدند.

به نظر می رسد این نامه با توجه به آمارهای انجام شده و رصد شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بین‌المللی در زمان خود اثر خود را گذاشته است. مقام معظم رهبری در آن زمان به درستی پروژه اسلام هراسی غرب را هشدار داده بودند و اتفاقات اخیر پاریس نشان می‌دهد که ده ماه پیش از این یکی از رهبران اصلی جهان اسلام هشداری را به غربی ها داده بود که اجازه ندهند تروریست های تحت استخدام خود غرب به عنوان نمایندگان اسلام معرفی شوند. اتفاقی که به نظر می رسد این روزها با حوادث تروریستی پاریس دوباره در حال شکل گرفتن است و شاید جهان غرب نیاز به بازخوانی دوباره چنین نامه‌ای و یا هشداری دیگر برای شناخت مستقیم و بی‌واسطه اسلام و خروج از مرزهای ساختگی و ذهنی رسانه‌های غربی داشته باشد.

منبع:ایسنا