یادداشت سردبیر خوزپرس؛ مجتبی خلیلی: *

ویروس کووید ۱۹ مهمان ناخونده‌ای است که به نظر می‌رسد بی‌توجهی صاحب‌خانه عزم ماندگاری او را برای ماندن جدی‌تر از قبل می‌کند.
جهان امروز در سال ۲۰۱۹ میلادی مصادف با سال ۹۹ حجری شمسی با رویدادی شگرف و عجیب به نام بیماری کرونا ویروس روبرو شد.
ویروسی که از طریق تنفس به عنوان اولین حق مسلم بشر برای حیات انتقال یافته و در آخرین ماه از قرن تقویم شمسی بیش از یک‌صد و یازده میلیون نفر را در سراسر کره‌ی زمین درگیر خویش ساخته است.
در ایران نیز بیش از هر موقع دیگر تفکر شهروندان ایرانی و به خصوص خوزستانی‌ها به واسطه شیوع ویروس کرونای انگلیسی نگران از این مهمان ناخوانده و آینده است.
شیوه‌نامه‌های بهداشتی
یکی از عوامل در افزایش ویروس کرونا قطعا ساده انگاری جامعه بوده، اما باید منشا ورود کرونای انگلیسی به خوزستان مشخص و با مسبب برخورد جدی، موثر و اثرگذار شود.
 چرا که قطعا ویروس کرونای خوزستان به خودی خود و بدون بی‌توجهی مسئولین به یک‌باره جهش نخواهد یافت و به ویروس کرونای انگلیسی تبدیل نمی‌شود.
عدم اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی در دوره پاندومی کرونا بخش مهمی را قطعا از مشکلات این حوزه را برای شهروندان و مدافعان سلامت به وجود آورده است.
آموزش خانواده‌ها با استفاده از رسانه‌های دنیای مجازی در کنار خبرگزاری‌ها می‌تواند گامی مهم برای بیان توصیه‌ها، چگونگی رفتار جامعه، آگاهی بخشی، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به شهروندان باشد.
قرنطینیه و تعطیلی خوزستان
غفلت مدیران استان خوزستان و شعروندان به مهمانی که غفلت و بی‌تفاوتی میزبان آن است این پدیده شوم را برای ماندن در کنار میزبان بیش از گذشته وسوسه و در عمل پیگیر برای ماندن می‌کند.
اتفاقی که امروز در خوزستان هستیم تنها به واسطه آموزش و فرهنگ‌سازی از میان نخواهد رفت چرا که آموزش اقدامی زمان‌بر بوده و در خوزستان هر لحظه غفلت می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیر برجای بگذارد.
مطالبه قرنطینه با توجه به شیوع ویروس کرونای انگلیسی توسط نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، ستاد کرونای خوزستان، رسانه‌ها و عموم شهروندان خوزستان نشان از یک شنش در جامعه ناشی از ویروس کرونا در خوزستان است.
تفاوت کرونای انگلیسی و کرونای چینی
کرونای چینی در حالی مهمان محافل در کشور شد، که شناخت و سبقه‌ای از این بیماری مرموز و خطرناک در جهان نبود، اما با گذشت نزدیک به یک سال تا حدی جامعه از این بیماری و روش‌های درگیری و انتقال آن آگاه شده است.
کرونای چینی در یک ساله حضور خود در کشور و استان خوزستان صدمه بزرگی به بخشی از اقتصاد وارد و با ایجاد سه موج بیماری به نظر می‌رسد، توان مقابله با این ویروس ناشناخته را جامعه اندک اندک پیدا کرده است.
ویروس جدید کرونای انگلیسی یا کرونای جهش یافته را می‌توان پدیده‌ای تلخ و مرگ‌بارتر از ویروس چینی با قدرت درگیری بیشتر یک زنگ خطر بزرگ برای سلامتی نام برد.
تفاوت اصلی کرونای چینی و انگلیسی افزایش احتمال مرگ از ۳ درصد به ۶۵ درصد و افزایش توان عفونی این ویروس در مقایسه با نمونه چینی معرفی کرد.
خوزستان زیرسایه کرونا
استارت موج چهارم کرونا با ویروس جهش یافته یا همان کرونای انگلیسی در استان خوزستان آغاز و تداوم شرایط موجود، روزهای سخت را برای آتیه نزدیک استان خوزستان متصور می‌کند.
شهرستان دزفول در استان خوزستان که با شناسایی دو مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در این شهرستان خبر از روزهای سخت در صورت تداوم شرایط موجود دور از ذهن نخواهد بود.
دروازه ورودی استان خوزستان نیز با شنایی اولین مورد کرونای انگلیسی در پی سفر به شهرهای خوزستان زنگ خطر را در پی رفتار ساده انگاری در استان خوزستان برای شهروندان خوزستان به صدا در آورد و لزوم قرنطینه استان خوزستان یک بار دیگر بیان کرد.
شهرستان شادگان نیز با شرایط بحرانی درگیر است و بازار این شهرستان متهم شرایط به وجود آمده است. در کنار تعطیلی بازار نیاز به همکاری و مشارکت مردم نیز به شدت احساس می‌شود.
فوت کودک سه ماهه در شهرستان مسجد سلیمان نگرانی از ویروس کرونا را در خوزستان بیش از گذشته خواهد کرد، چرا که متاسفانه با ابتلای بیشتر افراد نسبت به روزهای گذشته افزایش یافته و اگر در شهرستان مسجد سلیمان رعایت نشود شاهد آغاز موج چهارم ویروس کرونا در این شهرستان نیز خواهیم بود.
در محدوده جنوب غرب استان خوزستان نیز تنها در ۲۴ ساعت ۱۵۱ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا ثبت و از ۲۹ آبان دو نفر از شهرستان خرمشهر و ۱۲۰ نفر از شادگان درگیر بیماری کرونا هستند.
در شهرستان ایذه با ابتلای ۱۰ نفر به کرونا به دلیل شرکت در مراسمی در این شهرستان خطر بی توحهی به کرونا در خوزستان بیش از گذشته رخ نمایان کرد.
عمق خطر در استان خوزستان زمانی هویدا می شود که با نگاه به انتشار ویروس جهش یافته کرونا در خوزستان در خواهیم یافت که به ازای هر هشت روز، به طور تقریبی بیماران کرونایی در استان خوزستان دو برابر می شوند.