به گزارش خوزپرس از اهواز، سلیمانی‌دشتکی در حاشیه نشست اضطراری ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در خصوص محدودیت‌های جدید در استان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوزستان در شرایط آبی قرار داشت و مهم‌ترین مشکل این بود که مردم عادی‌انگاری کردند و فکر کردند همه چیز حل شده است. در مراسم‌ها و مراودات و رفت و آمدها و مسافرت‌ها مانند شرایطی که کرونا وجود نداشت عمل کردند و نتیجه آن شد که شیوع ویروس از نوع انگلیسی مجددا سرعت گرفت.

 وی افزود: از آنجا که احتمال می‌دادیم منشاء این وضعیت از کشورهای خارجی باشد، در مرحله اول بخش مسافری مرزهای شلمچه و چذابه را به مدت یک هفته تعطیل اعلام کردیم و اگر این وضعیت بعد از یک هفته بهبود نیافت، این تعطیلی تمدید خواهد شد.

استاندار خوزستان بیان کرد: در مرزها باید حتما مجموعه‌ای آماده شود که اگر مرزها باز شدند، از افراد تست گرفته شود و در صورت منفی بودن جواب تست بتوانند به سفر ادامه دهند و در صورت مثبت بودن، برگشت داده شوند.

وی گفت: در شهرهای قرمز استان خوزستان تردد بین شهرها ممنوع شده است و ممنوعیت تردد شبانه در سطح شهر نیز از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد ادامه دارد.

سلیمانی‌دشتکی تصریح کرد: در خصوص صنوف و ادارات و دیگر دستگاه‌ها نیز برابر با وضعیت قرمز و به ویژه وضعیت حاد قرمز، محدودیت‌ها اعمال می شود؛ از جمله این شرایط، تعطیلی بازار و صنوف و دستفروشان است و به غیر از گروه ۱ شغلی، تعطیلی دیگر مشاغل به صورت کامل انجام خواهد شد.

وی افزود: در این یک هفته، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی با یک‌سوم ظرفیت فعال خواهند بود.

استاندار خوزستان گفت: ادارات و سازمان‌های دولتی و دستگاه‌هایی که فعالیت آن‌ها ضروری است به صورت کامل فعالیت می‌کنند و دستگاه‌های غیرضروری حداکثر تا یک‌سوم پرسنل و حتی با یک تا دو نفر در محل حضور خواهند داشت و بقیه پرسنل نباید سر کار حاضر شوند.

وی بیان کرد: تاکید کرده‌ایم که از میان این یک‌سوم نیز به افراد دارای بیماری زمینه‌ای، افراد مسن و خانم‌های باردار حتما مرخصی و دورکاری داده شود و حتی در شرایط غیر قرمز نیز این کار باید انجام شود.

سلیمانی‌دشتکی افزود: مصوب شده که تمامی دستگاه‌ها و نهادها و بخش خصوصی موظف هستند که در طرح شهید سلیمانی کمک کنند. طرح غربالگری محله به محله شهید سلیمانی یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که اجرا شد و اگر به درستی انجام شود حلقه انتشار ویروس میان مردم قطع می‌شود. در این طرح، افراد بیمار، شناسایی و نگهداری و قرنطینه می‌شوند و وابستگان بیمار و کسانی که با بیمار رفت و آمد داشته‌اند تست می‌شوند و اگر مثبت باشند آن‌ها نیز قرنطینه می‌شوند. بیماران زمینه‌ای و افراد مسن و خانم‌های باردار نیز شناسایی می‌شوند و از آن‌ها مراقبت می‌شود.

وی گفت: در نهایت قرار شد در ورودی‌ها و خروجی‌های استان خوزستان نیز کنترل بیشتری انجام شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در این جلسه از رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز خواستیم دبیری و سخنگویی جلسه را بر عهده بگیرند و ریز مصوبات را دکتر ابول‌نژادیان به مردم اعلام خواهند کرد.