به گزارش خوزپرس از اهواز، علی حسین حسین‌زاده شنبه شب در نشست خبری در سالن جلسات معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان بیان کرد: تعداد ثبت نام کنندگان این دوره از انتخابات تا ساعت ۲۳ امشب، در حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون ۲۷۶ نفر؛ آبادان ۶۲ نفر؛ ایذه و باغملک ۷۸ نفر، اندیمشک ۵۵ نفر؛ دزفول ۶۱ نفر؛ دشت آزادگان و هویزه ۴۱ نفر؛ مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل ۵۷ نفر؛ شوش ۳۰ نفر؛ خرمشهر ۳۴ نفر؛ بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و جولکی ۵۱ نفر؛ شوشتر و گتوند ۲۹ نفر؛ بهبهان و آغاجاری ۴۲ نفر؛ رامهرمز و رامشیر ۴۰ نفر و شادگان ۲۵ نفر بوده است.

وی تاکید کرد: ثبت نام تعدادی از داوطلبان در سامانه هنوز در حال انجام است و احتمال تغییر این آمار وجود دارد.

حسین‌زاده با اشاره به آمار ۶۲۳ نفری داوطلبان در دوره دهم مجلس در استان افزود: تعداد ثبت نام کنندگان در دوره یازدهم نسبت به دوره قبل حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به تحلیل اولیه آمار داوطلبان گفت: در این دوره از انتخابات ۴۱ نفر از ثبت نام کنندگان دارای سابقه نمایندگی مجلس و ۱۹۶ نفر از آنها دارای سابقه داوطلبی بوده‌اند.

وی اضافه کرد: حداقل مدرک تحصیلی برای داوطلبی در مجلس شورای اسلامی ؛کارشناسی ارشد است که در این دوره ۷۲ نفر از ثبت نام کنندگان دارای مدرک دکترا و مابقی دارای مدرک کارشناسی ارشد و مدرک معادل هستند.

حسین‌زاده با بیان اینکه ۲۴۰ نفر از داوطلبان از ایثارگران هستند، افزود: ۷۳ نفر از ثبت نام کنندگان این دوره را زنان تشکیل می‌دهند.

به گفته وی بیشترین داوطلبان به تعداد ۴۸۰ نفر در رده ۳۵ تا ۴۰ سال بوده‌اند.

وی اظهار داشت: در روز نخست ثبت نام ۵۲ نفر، روز دوم ۶۰ نفر، روز سوم ۸۲ نفر، روز چهارم ۱۰۴ نفر، روز پنجم ۱۵۳ نفر، روز ششم ۱۴۵ نفر و روز آخر ۲۸۴ نفر در حوزه های انتخابیه خوزستان نامنویسی کردند.

آغاز به کار هیات‌های اجرایی

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان همچنین با اشاره به تشکیل ۶۷ هیات اجرایی انتخابات در خوزستان گفت: بر اساس زمان‌بندی انتخابات تشکیل هیات‌های اجرایی باید ظرف ۶ روز از ۱۰ تا ۱۵ آذر ماه انجام می‌شد که در این مدت همه هیات‌های اجرایی در استان با تفاهم با هیات نظارت بر انتخابات تشکیل شده است.

وی افزود: هیات‌های اجرایی ۱۴ حوزه انتخابیه اصلی وظیفه بررسی صلاحیت داوطلبان را به مدت ۱۰ روز برعهده دارند و مابقی هیات‌های اجرایی سایر وظایف از جمله تعداد و محل و اعضای صندوق ها را تعیین می‌کنند.

حسین‌زاده اضافه کرد: همزمان با ثبت نام، اسامی داوطلبان به وزارت کشور اعلام و استعلام از مراجع چهارگانه نیز انجام شده است.

تلاش برای آشتی با صندوق‌ها

رییس ستاد انتخابات خوزستان همچنین مهمترین مشکل این انتخابات را قهر کردن مردم با صندوق‌های رای دانست و تصریح کرد: مشکل ما وقتی است که مردم با صندوق قهر کنند و غیر از این مشکلی نیست، بنابراین همه باید برای افزایش مشارکت مردم تلاش کنیم.

وی در پاسخ به پرسش‌هایی درباره انتقادات وارده به ترکیب هیات‌های اجرایی در استان و امکان مهندسی انتخابات گفت: به عنوان رییس ستاد انتخابات که همه مراحل را رصد و نظارت کرده‌ام، می‌گویم که با وجود گرایش‌های مختلف در کشور و سیستم‌های موجود، مطمئن باشید امکان مهندسی کردن انتخابات نیست و با توجه به شرایط کشور همه باید برای فراهم کردن زمینه مشارکت مردم کمک کنیم.

حسین‌زاده با بیان اینکه حضور مردم در پای صندوق‌ها از هر گونه تخلفی جلوگیری می‌کند، تاکید کرد: حضور مردم بزرگترین اهرم نظارتی است و راهکار انتقال نظر مردم به شکل مهم و مثبت، در آرای آنها است.

وی درباره نگرانی از احتمال دخالت برخی هیات‌های اجرایی در تایید صلاحیت‌های داوطلبان، نیز توضیح داد: روال قانونی برای تایید صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی مشخص شده و کسانی که به عنوان معتمد انتخاب می‌شوند، افرادی پایبند به اصول هستند و امیدواریم با حضور تمام اعضا شاهد دخالت‌ها نباشیم.

حسین‌زاده با اشاره به تعامل بین هیات‌های اجرایی و هیات نظارت در استان، اظهار داشت: گرایش سیاسی امری طبیعی است ولی باید قانون را رعایت شود که این گرایش‌ها تاثیرگذار نباشد، البته راهکارها در قانون پیش بینی شده و این اولین بار نیست که انتخابات برگزار می‌شود، بنابراین اختلافات امری طبیعی است و در همه دوره‌ها این تفاوت نظرها و راهکار قانونی آن وجود داشته است.

وی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین بحث‌های انتخابات در دنیا مقبولیت و مشروعیت سیستم‌های سیاسی است که از طریق مشارکت مردم شکل می‌گیرد و نظام جمهوری اسلامی افتخار دارد که فرآیند انتخابات را بعد از انقلاب تاکنون، همیشه و در دوره‌های مختلف برگزار کرده، در این دوره نیز همه باید برای فراهم کردن زمینه مشارکت این انتخابات همکاری کنیم.

حسین‌زاده با اشاره به تاثیر متغیرهای مختلف بر افزایش مشارکت در انتخابات افزود: رضایت اجتماعی است از مهمترین متغیرهاست که باید برای افزایش میزان رضایت اجتماعی، توجیه و اقناع کنیم، البته متغیرهای دیگری همچون اعتماد اجتماعی، حضور احزاب و رقابت واقعی بین حوزه‌های مختلف سیاسی نیز بر افزایش سطح مشارکت در انتخابات تاثیرگذار است.

وی درباره تبلیغات انتخاباتی نامزدها تاکید کرد: این مساله در قانون مشخص و ستاد رسیدگی به جرایم انتخاباتی نیز در دادگستری خوزستان پیش بینی شده که در هر مرحله‌ای با رفتارهای خلاف قانون برخورد می‌کند، دستگاه نظارتی و سیستم‌های اجرایی نیز در این زمینه ورود می‌کنند.

بر اساس این گزارش، داوطلبان یازدهمین دوره مجلس در خوزستان تا زمان برگزاری نشست خبری تا ساعت ۲۱ شنبه، به تعداد ۸۲۸ نفر اعلام شد، اما با توجه به اینکه هنوز مراحل ثبت نام تعدادی از داوطلبان به اتمام نرسیده بود، این آمار طبق آخرین تغییرات در ساعت ۲۳ تصحیح شده است.

ثبت نام داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از یکشنبه ۱۰ آذر آغاز و به مدت هفت روز (پایان وقت اداری ۱۶ آذر) از ساعت هشت صبح تا ۱۸ در ۱۴ حوزه انتخابیه اصلی خوزستان انجام شد.

خوزستان دارای ۱۴ حوزه انتخابیه اصلی، ۱۳ حوزه انتخابیه فرعی و ۴۰ بخشداری مستقل است.

تعداد ثبت نام کنندگان در سه روز نخست در حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون ۶۱ نفر؛ آبادان ۲۰ نفر؛ ایذه و باغملک ۱۵ نفر، اندیمشک ۱۵ نفر؛ دزفول ۹ نفر؛ دشت آزادگان و هویزه ۱۲ نفر؛ مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل ۱۰ نفر؛ شوش ۹ نفر؛ خرمشهر ۹ نفر؛ بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و جولکی هفت نفر؛ شوشتر و گتوند هفت نفر؛ بهبهان و آغاجاری هفت نفر؛ رامهرمز و رامشیر هفت نفر و شادگان ۶ نفر بوده است.

دوم اسفند سال ۱۳۹۸، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، برگزار خواهد شد. انتخابات میان دوره‌ای خبرگان در خوزستان انجام نمی‌شود.

استان خوزستان ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. این تعداد نماینده در انتخابات دوم اسفند تغییری نخواهد داشت. حوزه‌های انتخابیه آبادان و اهواز هر کدام سه کرسی در مجلس شورای اسلامی دارند.