سعید عیدی گماری در گفت‌وگو با خبرنگار خوزپرس اظهار کرد: مقارن با ساعت ۲۱:۳۰ شامگاه پنجشنبه مراتع زیستی منطقه حفاظت شده چهل پا اندیمشک مورد حریق واقع شد.

وی افزود: به محض اطلاع از آتش‌سوزی، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست با پشتیبانی نیروهای اداره منابع طبیعی، عازم ارتفاعات منطقه حفاظت شده چهل پا شدند و مبادرت به تسلیم و تسخیر شراره‌های آتش کردند.

رئیس اداره محیط زیست اندیمشک با بیان اینکه ارتفاع منطقه نسبت به سطح دریا ۶۵۰ متر و سخت گذراست، عنوان کرد: وزش باد بخشی از پوشش انبوه مرتعی ناشی از بارش‌های سال گذشته را طعمه حریق کرد.

وی با اشاره به مهار شعله‌های آتش پس از چند ساعت تلاش افزود: با بیان اینکه متأسفانه پس از مهار اولیه شعله‌های حریق مجدد ظهر روز جمعه به دلیل گرمای شدید و وزش باد از چند ناحیه منطقه دچار حریق شد که به علت پوشش انبوه مرتعی، سختی گذر منطقه و دره‌های ژرف کار مهار حریق با مشکلاتی مواجه شد.

عیدی گماری گفت: از کلیه توان موجود و ظرفیت شهرستان در مهار شعله‌های حریق منطقه چهل پا تا حد امکان با توجه به سختی گذر منطقه به کار گرفته شد.

رئیس اداره محیط زیست اندیمشک تصریح کرد: برخی از مراتع درجه یک غیر مشرب در منطقه حفاظتشده چهل پا به رغم جلسه ستاد بحران، هماهنگی بین دستگاهی و تلاش‌های گروه‌های مردم نهاد و تلاش مدیران و نهادهای اجرایی زیربط طعمه حریق شدند.

وی افزود: در ساعت دو بامداد روز شنبه نیروهای دولتی و گروه‌های مردم نهاد سرانجام موفق به اطفای حریق کامل آتش و مانع از سرایت آتش به مراتع غیر مشجر انبوه مجاور شدند.

عیدی گماری گفت: علت آتش‌سوزی، میزان خسارت وارده به زیستگاه حیات وحش، ارزش تولید خالص مراتع سوخته شده و سایر موارد مرتبط در دست بررسی و پس از حصول نتیجه کارشناسی اعلام می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست اندیمشک با تاکید بر سلامت بز و کل‌ها در منطقه حفاظت شده چهل پا، اظهار کرد: منطقه حفاظت شده چهل پا از زیستگاه‌های منحصر به فرد به زکوهی ایران محسوب می‌شود.

منطقه حفاظت شده چهل پا، واقع در رشته کوه تنگوان شهرستان اندیمشک، به مساحت ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار، در ارتفاع ۶۵۰ متری از سطح دریا و به فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اندیمشک واقع شده است.