به گزارش خوزپرس به نقل از روابط عمومی دادگستری خوزستان ‘فرهاد افشار نیا’در نخستین همایش مسئولان قضایی استان خوزستان در اهواز افزود:با استفاده از ظرفیت های قانونی و کمیسیون های سایر دستگاه ها، می توان از تشکیل بسیاری از پرونده های قضایی در محاکم قضایی استان نیز جلوگیری کرد.
وی اظهار داشت: حجم ورودی پرونده به دستگاه قضایی بالا است و می توان با تشکیل کمیته کاهش ورودی در هر شهرستان، برخی از دعاوی را به دستگاه هایی سوق داد که قابلیت رسیدگی به این دعاوی را دارند.
وی با تاکید بر اهمیت تکریم ارباب رجوع در محاکم قضایی گفت: با به کارگیری تدابیری می توان از برخی هزینه ها برای دستگاه قضایی و ارباب رجوع کاست ، به طور مثال استفاده از ابلاغ الکترونیکی توانسته بخش قابل توجهی از هزینه های مالی را کاهش دهد و موجب کاهش اطاله دادرسی شود.
تشکیل کمیته صیانت از سرمایه گذاری و اقتصاد مقامتی، بازدید مستمر و هدفمند از زندان ها و رسیدگی به مسائل زندانیان، فعالیت در حوزه پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی و تشکیل ستاد جرایم خاص و کاهش پرونده های باقی مانده از سال های قبل، از دیگر تاکیدهای رئیس کل دادگستری خوزستان در این همایش بود.
افشارنیا همچنین از روسا و دادستان های مناطق سیل زده استان در به کارگیری تدابیر لازم در کنترل وضعیت موجود، همدردی در جذب کمک ها و ارائه تذکرات لازم به مسئولان قدردانی کرد.
دادستان مرکز خوزستان و دبیر شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی دادگستری خوزستان از دادستان های استان خواست تا در نظارت بر ساخت و سازها به ویژه در حاشیه شهرها نظارت بیشتری داشته باشند و اجازه تخریب منابع طبیعی و تغییر کاربری غیرمجاز را ندهند.
عباس حسینی پویا همچنین از منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان خواست تا اسناد نقاطی که به صورت غیرمجاز ساخت و ساز صورت گرفته است را به این دادستانی تحویل دهند.
گفته می شود یکی از دلایل حجم بالای خسارات سیلاب اخیر خوزستان ، ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه های کرخه ، دز و کارون در دهه های اخیر بوده است.