به گزارش خوزپرس به نقل از ایسنا، غلامرضا شریعتی امروز دوم اردیبهشت‌ماه در جلسه با وزیر ورزش و جوانان که برای بازدید از اماکن ورزشی در اختیار سیل‌زدگان استان به اهواز سفر کرده است، اظهار کرد: از توجه و عنایت وزیر ورزش به استان خوزستان در این مدت که در وضعیت بحرانی بودیم و همچنین توجه او به ورزش استان قدردانی می‌کنم. آقای سلطانی‌فر برای دومین بار است که برای قرار گرفتن در جریان چگونگی رسیدگی به مردم سیل‌زده در اماکن ورزشی استان به خوزستان سفر می‌کند که این نشان از توجه او به این موضوع است.
وی ادامه داد: در جریان این بلایای طبیعی و سیل، مردم خسارت دیدند که این خسارت هم مربوط به کشاورزی و هم مربوط به امکانات زندگی‌شان است. طبق دستورالعمل مدیریت بحران سیلاب، سه اصل اولویت است؛ اول اینکه مردم کمترین خسارت جانی را ببینند، دوم پایداری سدها حفظ شود و کنترل آنها از دست خارج نشود و سوم اینکه مدیریت ریسک داشته باشیم و شرایط را به صورتی پیش ببریم که زیربناها آسیب جدی نبینند و خسارت  اقتصادی کمتر شود.
استاندار خوزستان عنوان کرد: در این سیل، حجم ورودی آب به خوزستان بیش از ۱۴ میلیارد مترمکعب بود و باید شرایط را مدیریت می‌کردیم و شرایط را به گونه‌ای پیش می‌بردیم که پروتکل‌های استاندارد رعایت شود. البته برخی می‌گویند چرا در تابستان به مردم آب ندادند که کشت کنند و باید بگویم اصلا آبی نبود و پس از وقوع سیل در پی بارندگی‌ها رهاسازی به صورتی بود که شهرها و روستاهای ما آسیب نبینند، ضمن این‌که ما پیشاپیش نمی‌توانستیم خروجی سدها را به صورتی کنیم که روستاها آسیب ببینند. برخی به صورتی حرف می‌زنند که ذهن مردم را نسبت به نظام مخدوش می‌کنند.
وی افزود: در تابستان سال گذشته در حوزه کرخه محدودیت کشت نداشتیم و در کارون هم کشت کم بود. البته حوزه مارون و زهره محدودیت داشتیم ولی در کرخه بیشترین کشت شلتوک را داشتیم که آمار هم موجود است. به هرحال نباید به گونه‌ای حرف زده شود که ذهن مردم نسبت به نظام دچار خدشه شود. محدودیتی برای کشت نبود و زمانی هم که بارندگی را داشتیم، رهاسازی آب صورت گرفت اما پیشاپیش تخلیه آب را انجام ندادیم که آسیب وارد شود.
شریعتی خاطرنشان کرد: آورد آب رودخانه‌های خوزستان در یک سال نرمال ۲۸ میلیارد مترمکعب است و زیرساخت خوزستان برای این تنظیم شده است ولی وقتی با یک بارش که در شش ماه ۲۸ میلیارد مترمکعب آورد داشت، مواجه شدیم و بالاتر از ظرفیت بود، سیل ایجاد شد. باید بگویم تلاش کردیم که آن سه اصل مدنظر که به آن اشاره کردم، رعایت شد. در هر صورت تلاش این بوده است که هیچ شهری درگیر و زیرساخت‌های اصلی دچار آسیب جدی نشوند.
شریعتی خاطرنشان کرد: در یک ماه و نیمی که دچار بحران سیل شده‌ایم، دوستان بسیاری زندگی نداشتند و درگیر حل مشکلات مردم بوده و هستند و خدا را شاکریم که مردم از خدمات‌رسانی و کمک‌ها راضی بوده‌اند. البته مردم در کل از شرایط موجود ناراضی‌اند زیرا زندگی‌شان تحت تأثیر قرار گرفته است ولی اگر کار جهاد و این کمک‌ها انجام نمی‌شد، مردم خیلی ناراضی‌تر بودند. رئیس جمهور نیز قول داد که خسارت‌های وارده جبران شود.
وی افزود: جا دارد از نیروهای مسلح و پای کار بودن و همدلی مردم و دستگاه‌های اجرایی تشکر کنم. نیروهای مسلح و دستگاه‌های اجرایی تمام قد پای کار بودند. همچنین باید از کمک‌های دستگاه‌های اجرایی، قضایی، نمایندگان و قوه مقننه که همه همدل بودند و تجربه این مسائل را در زمان جنگ داشتند، قدردانی کنم. به هر حال خدا کمک کرد تا شرایط مدیریت و کنترل شود و خدا را شکر کارهای انجام شده مورد رضایت مسئولان کشور نیز بوده است. همچنین مدیریت بحران استانداری خوزستان شبانه‌ روزی در اینجا حاضر بوده و هست که از آن‌ها نیز قدردانی می‌کنم.
وی در پایان گفت: باید از شهرهای شادگان، آبادان و خرمشهر مراقبت کنیم تا مشکلات مربوطه درخصوص افزایش حجم آب حل شود و دیگر مساله‌های این چنینی در این زمینه نداشته باشیم.

انتهای پیام