به گزارش خوزپرس از اهواز، «فردوس کریمی»، شامگاه (دوشنبه ۱۳ اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در غرفه استانداری در نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله برگزار شد، اظهار کرد: از ۲ سال گذشته استراتژی خود را بر اساس طرح جامع آب و فاضلاب تنظیم کرده و در حال اجرای برنامه ها بر اساس این طرح هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز، با بیان اینکه آب شرب اهواز از سه منبع رودخانه کارون، طرح آبرسانی غدیر و چاه های فلمن شوشتر تأمین می شود، افزود: در سال ۹۶ میزان آب دریافتی از طرح غدیر را از ۱٫۵ متر مکعب بر ثانیه به ۵٫۵ متر مکعب بر ثانیه رسانده ایم.

وی با اشاره به اینکه همچنین آب شرب اهواز شامل هشت مترمکعب بر ثانیه از چاه های شوشتر، ۵٫۵ متر مکعب بر ثانبه از طرح غدیر و مابقی از رودخانه کارون برداشت می شود، اضافه کرد: به لحاظ کمی نیازمند برداشت ۱۳ هزار متر مکعب آب از طرح غدیر هستیم و سه هزار کیلومتر شبکه آب در اهواز وجود دارد که بخش عظیمی از آن و حدود ۶۱ درصد فرسوده است.

وی با بیان اینکه امسال ۴۸ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه آب مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته هزینه شد و این هزینه ها در جهت تعویض جنس شبکه و رفع فرسودگی انجام شده است، تصریح کرد: ۸۷ پروژه آب و فاضلاب در اهواز اجرا می شود که از این تعداد، ۵۹ پروژه در بخش فاضلاب اجرایی و انجام می شود.

کریمی، مشکل اساسی اهواز را بخش فاضلاب عنوان کرد و اذعان داشت: ۳۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب در اهواز تولید می شود، همچنین تا قبل از مهر ماه امسال تنها یک تصفیه خانه فاضلاب در اهواز وجود داشت که با حمایت های استاندار خوزستان تصفیه خانه دوم برای اهواز راه اندازی شد.

وی با ابراز تأسف از اینکه زیرساخت های لازم برای سیستم فاضلاب در شهر اهواز وجود ندارد، خاطر نشان کرد: ۵۵ درصد سیستم فاضلاب شهر اهواز شامل ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز، با اشاره به اینکه ۱۶۷ ایستگاه پمپاژ قدیمی فاضلاب در اهواز وجود دارد، عنوان کرد: برنامه ریزی برای ایجاد ۳۰ ایستگاه مدرن پمپاژ انجام و برای تامین منابع مالی آن از فاینانس استفاده خواهیم کرد که در نوع خود یک حرکت زیر ساختی فوق العاده است.

وی در ادامه اعتبار احداث این ایستگاه ها را حدود ۴۰ میلیون یورو بیان کرد و گفت: در غرب اهواز نیز به دنبال احداث تصفیه خانه فاضلاب هستیم که فرآیند فاینانس آن با حجم ۱۰۲ هزار متر مکعب ظرفیت انجام شده و یک شرکت چینی موضوع فاینانس آن را دنبال می کند.

وی با بیان اینکه دولت این پروژه را یکی از پنج اولویت پروژه های حوزه آب و فاضلاب کشور در نظر گرفته است، تصریح کرد: اصلاح شبکه فاضلاب اهواز ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اصلاح شبکه آب نیز نیازمند یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که اولویت ها بر اساس قدمت شبکه و فرسودگی آن است.

پایان پیام/۶۳۷