به گزارش خوزپرس، امسال دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز در کشور برگزار می شود که در گزارشی با اشاره به ویژگی های داوطلبین انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرنگان رهبری به تشریح جدول زمان بندی انتخابات ۹۴ پرداخته شده است.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور با موافقت شورای محترم نگهبان در تاریخ ۷ اسفند ۹۴ برگزار می شود، و زمان ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی از تاریخ ۲۸ آذرماه ۹۴ به مدت یک هفته تعیین گردیده است.

شرایط داوطلبان

طبق ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی کسانیکه قصد کاندیداتوری انتخابات مجلس را دارند باید هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:

۱ – اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.(داوطلبان نمایندگی اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مذکور مستثنی بوده و باید در دین خود‌ثابت‌العقیده باشند.)

۲ – تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

۳ – ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه.

۴ – داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن. (مدرک تحصیلی لیسانس یا معادل آن بشرط داشتن ۵ سال سابقه خدمت اجرایی در سطح کارشناسی و بالاتر در بخش های خصوصی یا دولتی و یا ۵ سال سابقه فعالیت آموزشی و یا پژوهشی با تایید مراجع ذیربط و یا سابقه یک دوره نمایندگی مجلس می تواند جایگزین مدرک کارشناسی ارشد باشد. همچنین هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می شود.)

۵ – نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه.

۶ – سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینائی، شنوائی و گویائی.

۷ – حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام.
طبق ‌ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برخی از اشخاص حقوقی که دارای مشاغل خاص هستند از داوطلب شدن برای انتخابات مجلس محرومند مگر آنکه حداقل شش ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفاء‌نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

آخرین مهلت استعفا

طبق جدول زمانبندی برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مهلت قبول استعفای داوطلبان حداکثر شش ماه قبل از انتخابات یعنی تا تاریخ سوم تیرماه می باشد. البته ارائه گواهی رسمی مبنی بر استعفا و قبول آن و عدم اشتغال در پست و مقام مورد تصدی در حداقل شش ماه قبل از روز ثبت نام، توسط داوطلبان در هنگام ثبت نام ضروری است.

زمان ثبت نام داوطلبان

ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس از تاریخ ۲۸ آذرماه تا ۴ دی ماه به مدت هفت روز در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری های مرکز حوزه های انتخابیه مجلس انجام خواهد شد.

به موازات ثبت نام از داوطلبین، هیأتهای اجرایی در استانها شکل گرفته و بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه ظرف مدت ۵ روز از هر استعلام صورت می گیرد.

زمان اعلام اسمی کاندیداهای تائید صلاحیت شده

پس از طی مراحل قانونی در تاریخ ۲۷ بهمن ماه اسامی قطعی نامزدهای تأیید شده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط وزارت کشور به مراکز حوزه های انتخابیه اعلام خواهد شد و یک روز بعد این اسامی توسط فرمانداران حوزه های انتخابیه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

زمان آغاز تبلیغات

زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنها را از تاریخ ۲۹ بهمن آغاز تا ۵ اسفند به مدت ۶ روز ادامه خواهد داشت و روز ۶ اسفند هر گونه فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها و طرفدارانشان ممنوع خواهد بود. ۲۴ ساعت پس از پایان مهلت قانونی تبلیغات یعنی ۷ اسفند انتخابات برگزار می شود.