به گزارش خوزپرس از اهواز، از تیرماه سال ۱۳۹۵، بنیاد علوی در قالب تفاهم‌نامه‌‌‌ای که با وزارت بهداشت و درمان کشور منعقد کرد، احداث ۴۰ مرکز سلامت شبانه‌‌‌روزی درجه یک را در ۴۰ منطقه محروم کشور در دستورکار خود قرار داد؛ دستورکاری که با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد ریال عملیات اجرایی آن آغاز شد و اکنون پس از گذشت دو سال با پیشرفت‌‌های قابل تأملی همراه بوده است.تاکنون و با توجه به پیشرفت عملیات اجرایی واقعی طرح که در حدود ۹۵ درصد بوده است، از میان ۴۰ مرکز سلامت شبانه‌‌روزی درجه یک مورد اشاره، ۲۵ مرکز آن تکمیل و جهت بهره‌‌‌برداری تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده و هشت مرکز دیگر نیز آماده تحویل است.

بهزاد مایلی، معاون فنی، مهندسی و اجرایی بنیاد علوی در مورد مراکز سلامت شبانه‌‌روزی درجه یک گفت: یکی از مشکلات بزرگ موجود در مناطق محروم کشور عدم دسترسی آسان و راحت شهروندان به مراکز درمانی مجهز و بیمارستان‌‌های بزرگ است؛ واقعیتی که سبب شد تا بنیاد علوی و وزارت بهداشت درصدد جبران آن برآیند و در قالب یک تفاهم مشترک اقدام به احداث مراکز درمانی مورد اشاره کنند.

وی افزود: از آنجا که بانک اطلاعاتی مراکز درمانی کشور در اختیار وزارت بهداشت است، ما از مسئولان این وزارتخانه خواستیم براساس مطالعات سطح‌‌‌بندی آن وزارتخانه نسبت به شناسایی و معرفی ۴۰ منطقه اقدام کند. این ۴۰ مرکز شناسایی شد و بلافاصله عملیات احداث مراکز آغاز شد که اکنون ۲۵ مرکز آن (از جمله در مناطقی مثل چالانچولان درورد، جاورسیان خنداب، کرند گنبد کاووس، فیروزان نهاوند، فیروزه نیشابور، کوپن رستم، شبانکاره دشتستان) تحویل داده شده است.

معاون فنی، مهندسی و اجرایی بنیاد علوی در مورد تفاوت این مراکز با خانه بهداشت‌‌‌هایی که سابق بر این در مناطق روستایی و محروم کشور دایر شده بود، اظهار داشت: خانه بهداشت‌‌هایی که سابق بر این تأسیس شده است و هم‌‌اکنون نیز به فعالیت خود ادامه می‌‌دهند، دارای توان ارائه خدمات محدودی هستند و نهایت خدمات‌‌رسانی درمانی آنها به شهروندان در حد پانسمان، انجام تزریقات و ارائه دارو است. ما مراکز سلامت شبانه‌‌‌روزی درجه یکی که در حال تأسیس آن هستیم، خدماتی چون دندانپزشکی، اورژانس، زایمان و تعدادی از عمل‌‌های جراحی را نیز شامل می‌‌شود.

اما اگر بیماری به این مراکز مراجعه کند که نیازمند دریافت خدماتی مانند جراحی باشد چه؟ مایلی در این باره می‌گوید: به این منظور در هر کدام از این مراکز دو دستگاه آمبولانس به صورت شبانه‌‌‌روزی مستقر هستند که امکان اعزام سریع بیمار به بیمارستان‌‌های مجهز نزدیک را در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم خواهند کرد. این آمبولانس‌‌‌ها هدیه بنیاد علوی به این مراکز هستند که پس از تجهیز مراکز و استقرار کادر متخصص توسط وزارت بهداشت صورت خواهد پذیرفت تا در صورت نیاز به اعزام بیماران، شرایط مهیا باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ که طرح را آغاز کردیم، احداث هر تخت بیمارستانی چیزی حدود ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داشت اما این رقم اکنون به بالای ۶۰۰ میلیون رسیده است، تصریح کرد: با این حال مصمم هستیم که همه ۴۰ مرکز تفاهم شده را براساس تعهدات اعلام شده تکمیل و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۲۵ مرکز سلامت شبانه‌‌روزی درجه یک در شهرستان‌‌‌های درود لرستان، خنداب مرکزی، گنبدکاووس گلستان، نهاوند همدان، نیشابور خراسان رضوی، رستم فارس، دشتستان بوشهر، طارم زنجان، ساری مازندران، تالش گیلان، اندیمشک خوزستان، کرمان، خاش سیستان و بلوچستان، میناب هرمزگان، جاسک هرمزگان، فاریاب کرمان، بهارستان تهران، مریوان کردستان، دزفول خوزستان، شوشتر خوزستان، نیکشهر سیستان و بلوچستان، شهر ری تهران، لنجان اصفهان، جوین خراسان رضوی و ماهیدشت کرمانشاه آماده و تحویل وزارت بهداشت شده است.

منبع: ایلنا