به گزارش خوزپرس، همایون ربانی فر در همایش بزرگداشت روز ملی صادرات و مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر خوزستان که امروز، ۲۵ آبان‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: صادرات غیر نفتی تاثیرات مثبتی بر روی اقتصاد کشور دارد و این مساله در شرایط کنونی کشور که دچار تورم هست، بسیار حائز اهمیت می‌باشد؛ همچنین ایجاد اشتغال، مثبت شدن تراز تجاری و کاهش تورم از مهمترین تاثیرات صادرات غیر نفتی بر روی اقتصاد کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: کشور ما در سال‌های گذشته دچار تورم لجام گسیخته‌ای شده است که با وجود تلاش دولت برای کاهش نرخ تورم، هر گونه ایجاد افزایش تقاضا به صورت سنتی میان مردم می‌تواند تورم را غیر قابل کنترل کند.

مدیر کل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: تنها روشی که می‌توان برای تحریک تقاضا از آن استفاده کرد، تحریک سایر کشورها برای صادرات محصولات به آن‌ها است که باید به این مساله توجه ویژه‌ای کرد.

ربانی فر تصریح کرد: به منظور اهمیت مساله صادرات و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور، تصمیم‌سازان اقتصادی کشور در تمام اسناد رسمی کشور توجه به صادرات غیر نفتی را لحاظ کرده‌اند؛ پیش‌نویس برنامه ششم، آیین نامه‌ها و قوانین مجلس شورای اسلامی، قانون رفع موانع تولید و… بخشی از مواردی است که دولت در آن‌ها موضوع صادرات غیر نفتی را مدنظر قرار داده است.

وی در خصوص فرصت‌ها و تهدیدات موجود در شرایط فعلی اقتصاد کشور عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که گریبانگیر اقتصاد کشور است، اجرای نادرست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بود که تاثیرات منفی بر اقتصاد کشور گذاشت؛ همچنین تحمیل تحریم‌های بی سابقه و پیش بینی ناپذیر بودن کاهش قیمت نفت از دیگر تهدیداتی بود که مشکلات کشور در بخش اقتصاد را دو چندان کرد.

ربانی فر با اشاره به فرصت‌هایی که در زمینه اقتصاد برای کشور محیا است و کشور می‌تواند با استفاده از آن‌ها به بهبود اقتصاد خود کمک کند، بیان کرد: بهبود وجهه بین المللی کشور با استقرار دولت جدید و افزایش اعتماد به نفس و عزم ملی به وجود آمده در کشور میان مردم، از فرصت‌هایی است که باید از آن‌ها به خوبی بهره برد.

وی افزود: هجوم بی سابقه هیات‌های اقتصادی و کشورهای خارجی برای ایجاد روابط اقتصادی با ایران می‌تواند یک ثبات نسبی در روابط اقتصادی کشور با دنیا به وجود آورد و بخش از مشکلات کشور در زمینه اقتصاد کاهش دهد.

ربانی فر در خصوص چالش‌هایی که در زمینه صادرات وجود دارد، اظهار کرد: پایه اصلی صادرات، تولید صادراتی با کیفیت است اما با توجه به مشکلاتی که در تولید کشور وجود دارد، نمی‌توانیم به خوبی در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم.

مدیر کل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: باید تولید صادرات محور را به عنوان راه نجات اقتصاد مدنظر قرار داد تا شاهد تولیدات با کیفیت در درون کشور باشیم؛ عدم برخورداری از زیرساخت‌های لازم جهت صادرات و عدم حمایت از بنگاه‌های صادراتی کوچک از دیگر چالش‌هایی است که باید در زمینه صادرات به آن‌ها توجه شود.

وی بیان کرد: اصلاح ساختار ارگان‌های دخیل در بحث صادرات، توسعه تجارت الکترونیک و هم راستا کردن اهداف مناطق آزاد تجاری با سیاست‌های کلی صادرات کشور، باید در اولویت برنامه‌های صادراتی کشور قرار بگیرد؛ همچنین باید به بازارهای هدف تنوع بخشیم تا بتوانیم شاهد گسترش صادرات، گسترش رقابت پذیری میان تولیدکنندگان داخلی و کاهش ریسک پذیری صادرات باشیم.

انتهای پیام/