به گزارش خوزپرس از اهواز، مشکل کیفیت و کمیت آب در این شهرستان تازگی ندارد و سال ها مردم آبادان با این مشکل مواجه هستند و بیشتر نارضایتی مردم از بالا بودن میزان شوری و سختی آب بوده که حل این مشکل می تواند افزایش میزان رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد.
بالا رفتن میزان سختی آب بیش از ۱۲ هزار میکروموس ، زمین های زراعی و نخیلات این مناطق را با بحران جدی مواجه کرد و کشاورزان و دامداران این منطقه با ضرر مالی جبران ناپذیری مواجه شدند.
آب شرب شهرستان آبادان تا یک ماه پیش از رودخانه های کارون و بهمنشیر تامین می شد ولی پس از مدتها آب شرب این شهرستان از طرح غدیر تامین شد تا این مهم کیفیت آب را بالا ببرد.
پس از اتصال طرح آب غدیر به شبکه آبرسانی شهرستان آبادان اکنون وضعیت آب در شهرهای اروندکنار و چوئبده نیز به کیفیت مناسبی رسیده است و این در حالیست که با افتتاح تلمبه خانه خط شهید کشتکار وضیعت کیفی آب شرب در روستاها و شهرهای توابع آبادان به شرایط بهتری دست خواهد یافت.
یکی از شهروندان اروندکناری به ایرنا گفت:آب در این شهر نسبت به سه ماه گذشته خیلی بهتر شده ولی هنوز به شرایط استاندارد نرسیده است.
منصور حمیدان افزود:سالهاست مردم این منطقه با مشکل آب مواجه هستند و در سه ماه اخیر این مشکلات شرایط را بسیار بحرانی کرد ولی اکنون وضعیت به شرایط عادی بازگشته است.
وی تصریح کرد:البته انتظار می رود میزان سختی و همچنین افت فشار آب در اروندکنار به حداقل خود برسد.
یکی از شهروندان چوئبده نیز گفت:افت فشار و قطعی آب در چوئبده نسبت به گذشته بسیار کمتر شده و نسبت به چند ماه اخیر این مشکل تا حدود بسیار زیادی برطرف شده است.
سعید سالمیان افزود:در یک هفته اخیر کمتر شاهد افت فشار و یا قطعی آب در چوئبده بودیم، میزان سختی آب نیز نسبت به ماه های گذشته کاهش یافته ولی هنوز به شرایطی که مردم انتظار دارند نرسیده است.
وی اظهار داشت:نصب آب شیرین کن در دهانه خلیج فارس به طور حتم مشکل میزان سختی و شوری آب در اروندکنار و چوئبده را رفع خواهد کرد.
یکی دیگر از شهروندان اروندکناری گفت:مشکل آب نسبت به گذشته کمتر شده ولی هنوز به طور کامل برطرف نشده زیرا در برخی نقاط شهر دچار افت شدید فشار آب هستند.
عبدالله محمدیان افزود:به لحاظ کیفیت آب دیگر مشکل گذشته احساس نمی شود و می توان این تغییر را احساس کرد.
وی اظهار داشت:مسئولان باید در کمترین زمان ممکن مشکل افت فشار آب را حل کنند زیرا زندگی با چنین شرایط مشکل آفرین است.

**خط انتقال آب هزار بخش نهایی تکمیل پروژه آبرسانی آبادان است 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان گفت:طرح خط انتقال آب ۱۰۰۰ بخش نهایی طرح آب رسانی به شهرستان آبادان و مکمل طرح غدیر است که باعث می شود آب از نظر کمی و کیفی با وضعیت مناسبی در کل شهر آبادان، اروندکنار و چوئبده توزیع شود.
صادق حقیقی اظهار داشت:برای اجرای این طرح که یک خط انتقال بسیار پیچیده بطول حدود ۱۳ کیلومتر است ، حدود ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی افزود:این خط همچنین به منظور رفع افت فشار و افزایش کیفیت آب توزیع شده در ١٣ منطقه آبادان وارد مدار شده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان گفت:این طرح از سال ۱۳۸۸ تعریف شده بود تا آب از تصفیه خانه طرح جامع آبادان مستقیما به تلمبه خانه جمشیدآباد منتقل شود ولی مشکلاتی بوجود آمد که ۱۰ سال افتتاح آن را به تاخیر انداخت.
حقیقی پور افزود:مناطق ذوالفقاری، سده ، جمشید آباد، الوانیه، شطیط، شهرک ولی عصر، چوئبده، اروند کنار، آبادان مرکزی، کارون، احمد آباد طیب و بهمن را از جمله مناطقی معرفی کرد که با ورود آب این خط، با افزایش کیفیت و کمیت آب شرب را شاهد می باشند.
وی افزود:از سال گذشته تا کنون بیش از ۱۰ کیلومتر از شبکه آب شهر چویبده و معادل ۱۰ سال گذشته اصلاح و نوسازی شده است.
حقیقی پور از احداث یک واحد دستگاه آب شیرین کن دریایی در شهر چوئبده خبر داد و گفت: احداث ۵۰۰۰ مترمکعب مخزن ذخیره آب شرب، احداث یک واحد آب شیرین کن دریایی به ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب با اعتبار صد میلیارد ریال و تجهیز تاسیسات شهر چوئبده به سیستم برق اضطراری پیشرفته از جمله طرح های در دست اجرا در این شهر هستند که ظرف مدت حداکثر ۱۲ ماه به بهره برداری می رسند.

**پایداری آب در شهرستان آبادان 
رئیس امور آب و فاضلاب آبادان گفت: میزان سختی آب در آبادان اکنون به کمتر از ۲ هزار میکروموس رسیده است و این وضعیت در ۲ هفته اخیر به پایداری رسید.
علیرضا خلیلی نیا اظهار داشت : مشکل افت فشار آب در روستاهای اطراف آبادان و شهرهای اروندکنار و چوئبده نیز پس از افتتاح ایستگاه شهید کشتکار برطرف خواهد شد.
وی تصریح کرد:این ایستگاه قرار است تا پایان مردادماه جاری به بهره برداری برسد و یقینن مشکل افت فشار آب در مناطق شهری آبادان و اروندکنار و چوبئده به حداقل می رسد.

ایرنا