خوزپرس: معاون اداری و مالی شهرداری آبادان از بدهکاری ۴۵ اداره به این شهرداری خبر داد.
به گزارش خوزپرس از اهواز، آرش دُر در گفتگوی با خبرنگار مهر با بیان اینکه حدود ۴۵ اداره در سطح شهر عوارض شان را به شهرداری پرداخت نکرده اند، گفت: در این باره نامه ای نیز به استاندار خوزستان ارسال کردیم و به رغم دستور وی در پرداخت، اما تاکنون این مطالبات وصول نشده است. این ادارات وجود پاره ای مشکلات را دلیل پرداخت نشدن بدهی هایشان اعلام کرده اند و به رغم تلاشهایشان اما تاکنون ریالی دریافت نکردیم.
وی افزود: خواستار آن هستیم تا اداراتی که به شهرداری بدهی دارند بدون اغماض و کم و کاستی همکاریشان را با ما بیشتر کنند و با پرداخت هرچه سریعتر بدهی هایشان ما را در خروج از بحرانی که شهرداری بابت پرداخت نشدن حقوق کارکنانش با آن مواجه است، یاری کنند.
منطقه چهار شهرداری منحل شد
معاون اداری و مالی شهرداری آبادان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به دستور استانداری در کمیته برنامه ریزی و تکلیف شهرداری آبادان در اجرای آن تصریح کرد: بر این اساس، منطقه چهار شهرداری آبادان با مجموع ۱۷۴ نیرو از دو هفته گذشته جمع آوری شد که این کارکنان حدود ۵ تا ۶ ماه اضافه کار طلب دارند و حدود هفت ماه نیز بیمه شان پرداخت نشده است.
دُر، گفت: تاکنون دو اضافه کاری و بیمه کامل فروردین ماه کارکنان شهرداری منحل شده منطقه چهار (حدود۴۰۰ میلیون تومان ما از کل مطالبات آنان) را پرداخت کردیم، البته منطقه ۴ شهرداری پارسال حدود ۶.۵ میلیارد تومان بدهی به بار آورد.
وی با اشاره به مطالبات کارکنان سازمان آتش نشانی افزود: طی یک و ماه و نیم گذشته مبلغ یک میلیارد و ۸۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای رفع مشکلات آتش نشانی، حقوق، دستمزد، سوخت و تعمیرات به این سازمان پرداخت کردیم.
وی با بیان اینکه کارکنان سازمان آتش نشانی ۱۰ ماه بیمه معوق (به طور متناوب ۹ ماه پشت سرهم) به مبلغ حدود ۶۵۰ میلیون تومان دارند، اظهار کرد: تاکنون ۱۱۵ میلیون تومان از این بدهی را پرداخت کرده ایم و سعی می کنیم تا ۱۰۰ میلیون تومان از حقوقشان را نیز پرداخت کنیم، برای رفع مشکل بیمه این کارکنان نیز در حال مذاکره با بیمه هستیم.
معاون اداری و مالی شهرداری آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کارگران واحدهای پسماند، فضای سبز و کارکنان اصلی شهرداری که در مجموع چهار ماه اضافه کار و حقوق فروردینشان را طلب دارند، تصریح کرد: با مصوبه استانی شدن «عوارض آلایندگی» و «ارزش افزوده» تغییرات زیادی در منابع درآمدی شهرداری پیش آمده به طوری که بر این اساس ۴۰ درصد از عوارض آلایندگی پالایشگاه به حساب خرمشهر و شهرهای اطراف واریز می شود که کاهش این مبلغ سنگین سبب بروز چالش برای شهرداری آبادان شده است.
دُر گفت: از فروردین ماه امسال با توجه به نامه تقوی ریاست ارزش افزوده کشور مبنی بر اینکه مواد تولیدی پالایشگاه آبادان دیگر شامل ارزش افزوده نمی شود به اندازه سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد تومان نیز از این بابت از منابع پایدار شهرداری کسر می شود که این برای شهرداری مبلغی سنگین است.
مصوبات بحران ساز
وی با تاکید بر اینکه دو مصوبه اجرایی یاد شده سبب بروز چالش سنگینی برای شهرداری آبادان شده است، افزود: شهردار و تیم مدیریتی شهردار در تلاش برای حل این مشکل اند اما زمان بر است، متاسفانه شهرداری از سالهای بسیار دور تاکنون بدهی انباشته شده زیادی دارد به طوریکه ما اکنون حدود ۶۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهی داریم و به برخی ادارات دیگر نیز بدهکاریم.
وی با تاکید دوباره بر اینکه حدود ۴۵ اداره در سطح شهرعوارض شان را به شهرداری پرداخت نکرده اند، خواستار همراهی بدون اغماض این ادارات در پرداخت شد تا از این طریق بتوان پاره ای از مشکلات شهرداری را برطرف کرد.
وی با اشاره به اینکه به استناد ماده ۱۷ قانون مناطق آزاد، حقوق مکتسبه از افراد حقیقی و حقوقی پابرجاست، اظهار کرد: بر این مبنا عوارضی که از قدیم به شهرداریها پرداخت می شد بایستی کماکان به شهرداری پرداخت شود، تنها موردی که با منطقه آزاد اروند داریم موضوع عوارض کسب و پیشه است که از شهرداری گرفته شد، البته سازمان منطقه آزاد اروند در این باره قول مساعد داده است.
معاون اداری و مالی شهرداری آبادان تصریح کرد: از دیگر دلایل بروز بحران در شهرداری مربوط به آراء دیوان عدالت اداری کشور است که ۴۱ ردیف از ردیف های درآمدی شهرداری حذف و ما را با مشکل مواجه کرده است، کسر این موارد خلاء قانونی سنگینی را ایجاد می کند.
دُر، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حدود ۳۶۰ نفر (چهار درصدی ها) هستند که بازنشسته شدنشان ۱۷ میلیارد تومان کاهش هزینه به طور مستقیم و حدود ۲۵ میلیارد تومان به طور غیر مستقیم برای شهرداری در پی دارد، گفت: با بازنشسته شدن این نیروها به طور ماهانه یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان از هزینه های شهرداری کاهش پیدا می کند، تاکنون با توجه به تاکیدات شهردار مبنی بر مدیریت هزینه کرد، از اسفندماه پارسال تاکنون حدود ۷.۵ میلیارد تومان از هزینه های غیر ضروری را کاهش دهیم.
وی افزود: با دستور شهردار تمامی پروژه ها و خریدهای غیر ضروری شهرداری (به جز موارد بسیار ضروری که جزو مایحتاج شهرداری باشد) تا رفع مشکل اصلی مالی شهرداری متوقف شد ضمن آنکه هیچ گونه گشایش پروژه ای را (به جز پروژه های مربوط به منطقه آزاد اروند) تا اطلاع ثانوی نخواهیم داشت و تنها خدمات شهری همچون جمع آوری زباله، رفت و روب و تامین سوخت انجام می شود.