به گزارش خوزپرس به نقل از  ایرنا غلامرضا شریعتی شامگاه سه شنبه در برنامه تلویزیونی استانی با عنوان افق روشن با محوریت عملکرد یک ساله دولت در استان خوزستان با اشاره به اینکه آنطور که شایسته مردم استان است در مساله تکریم ارباب رجوع موفق نبوده ایم یادآور شد: به شهروندان حق می دهم اگر در این مورد از عملکرد ما ناراضی باشند.
وی پاسخگو بودن، ایجاد شفافیت اطلاعات، مشارکت مردم و نخبگان در توسعه استان، مسئولیت پذیری ، برابری و کارایی را از جمله راه های تکریم ارباب رجوع در ادارات خواند.

**مردم خوزستان مطالبه گر باشند
شریعتی با بیان اینکه مردم خوزستان هم باید مطالبه گر باشند افزود: اگرچه راهی طولانی در پیش داریم اما به عنوان نماینده عالی دولت در استان به دنبال تحقق مطلوب فرهنگ تکریم ارباب رجوع هستم.
وی به لزوم توجه ویژه به مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: اگرچه سنگ بنای انقلاب اسلامی بر مبنای مسائل فرهنگی بنا نهاده شده اما آنطور که شایسته است برای احقاق حقوق شهروندی اقدامی صورت نگرفته است.
شریعتی ادامه داد: در قیاس مباحثی همچون سیاست، اقتصاد و فرهنگ، مقوله فرهنگ همواره اولویت سوم بوده است و با این شرایط نمی توان انتظار تحقق توسعه در ۲ مقوله سیاست و اقتصاد را داشت زیرا لازمه پیشرفت در هر امری فرهنگ و آموزش است.
استاندار خوزستان تنوع قومی در خوزستان را یک ظرفیت ویژه خواند و اظهار کرد: در تلاش هستیم تا در کنار احترام به سلایق مختلف، در پیشبرد اهداف توسعه ای استان از تمام اقشار و اصناف استفاده کنیم.

**ثبت ۲۱هزار شغل جدید در سامانه رصد
شریعتی گفت: طبق اطلاعیه سازمان آمار مرکز ایران تا پایان دی ماه حدود ۹۰۰هزار شغل در کشور ایجاد شده است و اگر هرسال در کشور به طور متوسط ۸۷۰هزار شغل ایجاد شود باز هم آمار بیکاران در همین وضعیت باقی می ماند زیرا جمعیت متقاضیان اشتغال درحال افزایش است.
وی ادامه داد: با ایجاد سالی یک میلیون و ۳۰۰هزار شغل جدید روند بیکاری در کشور به مرور کاهش می یابد که دولت در تلاش است تا پایان امسال میزان اشتغال را به بیش از یک میلیون نفر برساند.
استاندار خوزستان تاکید کرد: در استان نیز بالغ بر ۳۱هزار و ۶۰۰ نفر به آمار بیمه شدگان تامین اجتماعی افزوده شده اند. وی افزود: همچنین طبق آمار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه هزار و ۸۰۰ نفر در قالب طرح مشاغل خانگی صاحب شغل شده اند.
وی ادامه داد: در سامانه رصد ایجاد حدود ۱۶هزار شغل جدید برای خوزستان تعریف شده که آمار اشتغال ثبت شده در این سامانه تا این لحظه از مرز ۲۱هزار نفر در سال جاری گذشته است.
شریعتی با اشاره به مصوبه هیات وزیران برای تخصیص اعتبار به طرح های روستایی گفت: یک کمیته ویژه درحال ارزیابی طرح های اشتغالزایی روستایی است و تاکنون ۲۷۰ طرح با اعتبار یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال جهت ارائه تسهیلات به بانک ها ارسال شده است.

**پدیده ریزگردها امید را در جامعه کاهش می دهد 
استاندار خوزستان درخصوص اقدامات دولت برای کاهش اثرات پدیده گرد و غبار تصریح کرد: درحال حاضر یکی از معضلات اصلی استان خوزستان بحث پدیده گرد و غبار است.
وی با بیان اینکه ریزگردها امید را در جامعه کاهش می دهند و موجب بی اعتمادی مردم از مسئولین می شود یادآور شد: این پدیده سبب کاهش نشاط در جامعه و تزلزل در سرمایه های اجتماعی شده است.
شریعتی با اشاره به اینکه دولت از سال گذشته اعتبارات ویژه ای برای حل این معضل اختصاص داده است گفت: در سال ۹۵، حدود پنج هزار هکتار از اراضی فوق بحرانی ریزگردها نهالکاری شد که عملیات حفظ و واکاری آنها در سال جاری ادامه یافت.
وی افزود: در سال جاری نیز طبق برنامه ریزی صورت گرفته باید در سطح ۲۱هزار هکتار از این اراضی نهال کشت شود. به گفته وی تاکنون بالغ بر پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه ها به زیر کشت نهال رفته و ۶هزار هکتار دیگر هم برای کشت نهال چاله کنی شده است.
نماینده عالی دولت در خوزستان با بیان اینکه ۹هزار هکتار باقی مانده هم به پیمانکاران سپرده شده است گفت: در این مسیر با موانع بسیاری از جمله مخالفت های ساکنین بومی مواجه بودیم که روند اجرای پروژه را کند کرد اما همواره تلاش شد تا با شیوه اقناعی با آنها برخورد شود.
وی درخصوص کانال ۴۷هکتاری خاطر نشان کرد: یک کانال ۴۷ کیلومتری نیز برای آبگیری تالاب فصلی منصوره ساخته شده است و درآینده به تالاب شریفیه هم خواهد رسید که با تکمیل آن ۸۰هزار هکتار از کانون های ریزگرد از طریق آب اندازی در عرصه ها و آبیاری نهال ها کنترل می شوند.
وی با بیان اینکه در کنار ۳۵۰هزار هکتار کانون ریزگرد، ۳۵۰هزار هکتار عرصه شن های روان داریم گفت: عملیات مالچ پاشی در این اراضی از سال ۴۷ آغاز شده است. ۱۲۷ هزار هکتار از عرصه شن های روان به وسیله مالچ پاشی تثبیت شده که به طور متوسط سالی سه هزار هکتار را شامل می شود اما دولت تنها برای امسال مالچ پاشی ۱۲هزار هکتار از این عرصه ها را در برنامه دارد.

**لزوم بهره وری آب در حوزه های مختلف
شریعتی در بخشی دیگر از سخنان خود به لزوم بهره وری آب در خوزستان اشاره و تصریح کرد: زه آب صنایع مختلف مانند کشت و صنعت هفت یکهزار و ۱۰۰، کشت و صنعت کارون یکهزار و ۴۰۰و توسعه نیشکر بالغ بر سه هزار میکروموس است که می توان از آن برای آبیاری گونه های مقاوم به شوری استفاده کرد.
وی ادامه داد: باید در میزان بهره وری آب حوزه کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی تجدیدنظر اساسی صورت گیرد تا در کنار اشتغال، به توسعه نیز دست یابیم.