به گزارش خوزپرس،دکتر ابراهیم حاجی‌دولو، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با ایسنا منطقه خوزستان، با اشاره به حضور دانشگاه صنعت نفت در پروژه کلان ملی ازدیاد برداشت مخازن نفتی به‌عنوان یکی از هفت دانشگاه همکار وزارت نفت، اظهارکرد: با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه شهید جمران در حوزه مطالعات زمین‌شناسی نفت، شبیه‌سازی رفتار مخازن نفتی و مسائل مربوط به حفاری مخازن، همچنین وجود مراکز تحقیقاتی و فعالیت‌های پژوهشی مرتبط، این تفاهم‌نامه در راستای استفاده از توانمندی‌های دانشگاه در این پروژه منعقد شد.

وی با بیان این‌که البته انتظار می‌رفت که دانشگاه شهید چمران به‌عنوان دانشگاه مادر خوزستان جزو هفت دانشگاه مجری کشور در این پروژه قرار گیرد، افزود: این موضوع را با وزارتخانه‌های نفت و علوم نیز مطرح کردیم اما در کنار این دغدغه، تمام تلاش خود را برای همکاری با دانشگاه صنعت نفت به‌عنوان نماینده دانشگاه‌های خوزستان در این پروژه ملی انجام خواهیم داد که دانشگاه صنعت نفت بتواند در این پروژه بلندمدت ۱۰ ساله به‌صورت الگو مطرح شود و نشان دهیم که همکاری‌های علمی تحقیقاتی بین دانشگاه‌های استان می‌تواند بسیار مؤثر و چاره‌ساز باشد.

معاون پژوهشی و فناوی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص میادین نفتی موضوع این تفاهم‌نامه، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین میدان نفتی، میدان نفتی گچساران و پس از آن میدان بی‌بی حکیمه و میادین اطراف گچساران است که دانشکده علوم زمین و گروه زمین‌شناسی نفت دانشگاه روی این مخازن مطالعات قبلی داشته و شناخت بسیار خوبی دارند.

حاجی‌دولو مدت زمان این تفاهم‌نامه را پنج‌سال عنوان و تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است کمیته مشترکی از اساتید دو دانشگاه برای همکاری در پروژه ازدیاد برداشت مخازن نفتی تشکیل شود که پیشنهادات لازم، پیشرفت پروژه و راهنمایی در خصوص تعریف پروژه‌های تحقیقاتی را رصد کنند.

وی محورهای این تفاهم‌نامه را موضوعات تحقیقاتی در حوزه مسائل مربوط به زمین‌شناسی، ژئوشیمی و ژئوفیزیک نفت و شبیه‌سازی مخازن نفتی عنوان کرد و افزود: این پروژه‌ها در قالب قراردادهای تحقیقاتی یا پایان‌نامه‌های دکتری و کارشناسی‌ارشد انجام خواهد شد.

معاون پژوهشی و فناوی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص پتانسیل‌های دانشگاه در حوزه مطالعات نفت و ازدیاد برداشت مخازن، اظهار کرد: در حال حاضر سه مرکز تحقیقاتی مستقل در حوزه نفت شامل مرکز تحقیقات زمین‌شناسی و زمین‌شیمی نفت در دانشکده علوم زمین و مراکز تحقیقاتی گاز و حفاری در دانشکده مهندسی در زمینه شبیه‌سازی مخازن، در این حوزه فعال هستند.

حاجی‌دولو با بیان این‌که انتظار می‌رود به‌صورت تقریبی حدود ۴۰ دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد پروژه‌های پایان‌نامه خود را در راستای این تفاهم‌نامه انجام دهند، خاطرنشان کرد: این پروژه در یک برنامه ۱۰ ساله اجرا می‌شود و با توجه به این‌که یک کلان پروژه است، برنامه آن به‌صورت سالانه تدوین می‌شود. در حال حاضر در مرحله تعریف پروپوزال‌ها هستیم با این حال اراده قوی بین دو دانشگاه وجود دارد که در این زمینه همکاری کنند و این پروژه کلان ملی را به‌عنوان نماینده دانشگاه‌های خوزستان به پیش ببرند.