به گزارش خوزپرس از اهواز، محمد تقی زاده در میزگرد خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران( ایرنا) اظهارکرد: آموزش و پرورش خوزستان با یک میلیون دانش آموز ، ۷۰ هزار معلم ،۹ هزار مدرسه و ۴۰ هزار کلاس درس بعد از استان تهران و خراسان شمالی از نظر آماری دارای رتبه سوم کشوری است و با توجه به این گستردگی مشکلاتی وجود دارد که با همفکری و همکاری سایر نهاده، باید در راستای رفع آنها گام های اساسی و بنیادی برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه جذب نیروهای حق التدریس که طی روزهای اخیر در آموزش و پرورش خوزستان صورت گرفت، بر اساس ابلاغ وزارتی و در راستای تامین نیروی انسانی مورد نیاز در خوزستان بوده است، گفت: تنها راه برون رفت از بحران کمبود معلم در خوزستان به کاری نیروهای حق التدریس است و این  نیروها نیز صاحب تجربه کافی و دانش لازم هستند .

تقی زاده با بیان اینکه در استان خوزستان برای اولین بار پیش دبستانی اجباری شد،گفت: اجباری شدن این دوره در خوزستان با هدف رفع چالش های فراوان فرهنگی و اجتماعی انجام شد.استان ما یک استان چند زبانه است و این امر، آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل را افزایش می دهد .

وی اضافه کرد: با اجباری شدن پیش دبستانی در خوزستان حدود ۴ هزار مربی پیش دبستانی از میان فارغ التحصیلان دانشگاهی جذب آموزش و پرورش شدند و پس از طی کردن دوره های آموزشی کار خود را به صورت علمی درآموزش و پرورش شروع کردند.

تقی زاده با اظهار اینکه اولویت اول آموزش و پرورش در جذب مربیان پیش دبستانی فرزندان فرهنگیان هستند، گفت: آموزش و پرورش خوزستان همه ساله با ۷ هزار متقاضی انتقال به خارج از استان رو به رو است و به کار گیری فرزندان فرهنگیان در دوره پیش دبستانی می تواند از خروج نیروهای آموزشی جلوگیری کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اضافه کرد: فارغ التحصیلانی که متقاضی جذب در دوره های پیش دبستانی هستند باید در رشته های مرتبط با تعلیم و تربیت و آموزش کودکان تحصیل کرده باشند و خوزستان تنها استانی است که از این طریق توانسته است بیشترین نیرو را در طی چهارسال گذشته وارد چرخه آموزش و پرورش کند و پیش بینی می شود که در سال تحصیلی آینده نیز حدود دو هزار نیرو در آموزش و پرورش جذب شوند.

وی با اظهار اینکه حل معضلات در حوزه تعلیم و تربیت تنها از عهده یک دستگاه ساخته نیست، افزود: نمایندگان مجلس برای جذب سهمیه ویژه استخدامی در آموزش وپرورش خوزستان باید تلاش کنند و معضل کمبود معلم درخوزستان باید پررنگ شود. من از همان روزهای ابتدایی شروع مسئولیتم درآموزش و پرورش همواره سعی کردم ذهن مسئولین، نمایندگان و مردم را درگیر چالش های موجود در آموزش و پرورش کنم. چون تا زمانی که آموزش و پرورش به عنوان اولویت اول جامعه مطرح نشود، در مسیر پیشرفت قرار نمی گیرد.

تقی زاده با اشاره به مطالبات۲۰۰ میلیارد تومانی آموزش و پرورش خوزستان از دستگاه و نهادهای اجرایی گفت: در سال تحصیلی گذشته تمام سرانه ما برای حفظ و نگهداری یک میلیون دانش آموز۳۰ میلیارد ریال بود که حتی هزینه نگهداری امکانات اولیه مدارس نیز نمی‌شود و این در حالی است که از سال ۷۱ تا ۸۱ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات آموزش و پرورش از قانون دو درصد سود کارخانجات و ادارات پرداخت نشده بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: نبایدآموزش و پرورش را متهم کنیم که مدرسه ندارد بلکه باید فرهنگ کمک به آموزش و پرورش را برای ساخت مدرسه نهادینه کنیم. اکنون ۶۰۰ کلاس کانکسی در سطح استان وجود دارد که  بر اساس تفاهم نامه ای که  با معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و با حضور استاندار خوزستان منعقد شد،  برنامه داریم در فاز اول ۳۰۰ کلاس را  با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال جمع آوری کنیم که در طول یک سال این کار انجام می شود.

وی با اشاره به پیشرفت آموزش و پرورش خوزستان در حوزه هایی نظیر پیش دبستانی، کنکور، سواد آموزی و بهداشت و سلامت گفت: با تدوین برنامه توسعه خوزستان در۲۰ شاخص و برنامه ریزی برای رسیدن به این شاخص ها توانستیم از رتبه ۱۸ در پیش دبستانی به رتبه اول کشوری و از رتبه ۲۷ در کنکور سراسری به رتبه ۱۹ ارتقا پیدا کنیم در عین حال در کنکور ۹۶  رتبه های زیر ۱۰۰۰در خوزستان با افزایشی ۶۱ درصدی روبه رو شد. همچنین موفق شدیم در سواد آموزی، جذب کودکان بازمانده از تحصیل، توجه به مدارس دخترانه و بهداشت و سلامت موفقیت هایی به دست آوریم که برای ادامه این مسیر نیازمند توجه بیشتر مردم و مسئولین به آموزش و پرورش هستیم.

انتهای پیام/