به گزارش خوزپرس از اهواز، دکتر علیرضا رفعتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سنت چهارشنبه‌سوری اظهار کرد: بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز قطب درمان سوختگی جنوب غرب کشور است که به صورت تخصصی این بیماران را درمان می‌کند.

وی افزود: هرچند این بیمارستان همیشه آماده ارائه خدمات به بیماران است اما با توجه به احتمال افزایش مواجهه با مصدومان ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری، از ابتدای اسفندماه در حال آماده‌باش قرار داریم. در این مدت نیز دو سه مورد مصدوم ناشی از حوادث ترقه و مواد آتش‌زا داشتیم اما تعداد بالا نبوده است.

رفعتی بیان کرد: همزمان با این شب، نیروهای بیشتری نیز در بیمارستان حضور خواهند داشت و تمامی بخش‌ها، اتاق‌های عمل، چشم پزشکان و سایر متخصصان در دسترس هستند تا در صورت نیاز بلافاصله اقدامات مورد نیاز را ارائه دهند.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز در خصوص اقدامات مورد نیاز در زمان مواجهه با فرد دچار سوختگی عنوان کرد: در چنین شرایطی ضمن حفظ خونسردی، باید دقت شود که در صورت ایمن بودن صحنه، نسبت به کمک اقدام کرد تا تعداد قربانیان افزایش پیدا نکند. سپس با رعایت نکات ایمنی، فرد آسیب‌دیده از محل خطر دور شود.

وی افزود: در صورتی که لباس فرد آتش گرفته یا شعله‌ور باشد باید با استفاده از پتو یا لباس یا غلتاندن فرد روی زمین، آتش را خاموش کرد. پس از این مرحله باید لباس‌های سوخته شده از بدن فرد جدا شوند البته اگر لباس به زخم چسبیده باشد نباید با زور و فشار لباس را از زخم جدا کرد بلکه باید با قیچی این قسمت را برید و دیگر بخش لباس را خارج کرد.

رفعتی با بیان اینکه فرد آسیب‌دیده باید در محل با دمای نرمال و نزدیک به دمای بدن قرار بگیرد، افزود: پس از این مراحل باید محل سوخته شده با آب با دما و فشار معمولی شسته شود و از قرار دادن یخ و چیزهای سرد روی زخم خودداری کرد تا از افزاش شدت و عمق آسیب‌ها کاسته شود.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز گفت: باید وسایلی که به صورت حلقه‌ای اطراف یک اندام را گرفته‌اند از جمله دستبند، النگو و انگشتر خارج شود. با توجه به اینکه محل آسیب‌دیده مستعد ورم کردن است، در این شرایط محل تحت فشار قرار می‌گیرد و نمی‌توان این وسایل را به راحتی از اندام خارج کرد و این مساله موجب اختلال در خون‌رسانی به عضو آسیب‌دیده می‌شود.

وی با تاکید بر پرهیز از قرار دادن خمیر دندان، روغن و چیزهای دیگر روی زخم بیان کرد: با توجه به اینکه عضو آسیب‌دیده جریان خون مناسبی ندارد و مستعد عفونت است، در صورت استفاده از چنین چیزهایی روی زخم، عفونت پایدار می‌شود و به سختی به دارو جواب خواهد داد بنابراین جز توصیه‌های بالا یعنی شست‌وشوی زخم با آب معمولی، اقدام دیگری انجام نشود و پس از این کار با اورژانس تماس بگیرند تا در صورت نیاز بیمار به بیمارستان منتقل شود.

رفعتی ادامه داد: در صورت بروز آسیب چشمی در پی حادثه‌ای شبیه اسیدپاشی باید بلافاصله و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، چشم با آب شسته شود. در صورت سوختگی چشم در پی شعله آتش نیز باید چشم حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زیر جریان آب قرار بگیرد. در صورت بروز سوختگی شیمیایی چشم نیز باید حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، شست‌وشو شود تا مواد از چشم خارج شود.

وی افزود: پس از این کار باید چشم آسیب‌دیده بسته شود تا پلک زدن موجب افزایش آسیب نشود و بیمار بلافاصله به بیمارستان منتقل شود.

رفعتی گفت: باید از روشن کردن آتش یا کارهای خطرناک دیگر در فضاهای بسته مانند پارکینگ، پست‌های برق، جایگاه‌های سوخت و محل خطوط گاز که احتمال آتش‌سوزی و انفجار در این اماکن بالا است، خودداری شود.

وی با تاکید بر پرهیز از استفاده از وسایل دست‌ساز گفت: توصیه می‌شود از قوطی‌های تحت فشار مانند اسپری برای ایجاد صدا استفاده نشود.