به گزارش خوزپرس به نقل از  خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات طرح برجام، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به نمایندگی از دولت در حمایت از کلیات طرح در جایگاه ناطقین حاضر شد.

وی گفت: ناگهان از من خواستند در دفاع از این طرح صحبت کنم. با این دو آیه شروع می‌کنم « لا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاء وَلَا شُکُورًا» و «إنّ النَّفسَ لَأمّارَهٌ بالسُّوءِ».

صالحی تصریح کرد: مذاکرات بر اساس تعقل، مفاهیم علمی و بررسی‌های دقیق انجام شده است. ما بر اساس اصول در چارچوب مذاکره کردیم و کف و سقفی برای مذاکرات ما تعیین شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان در صدا و سیما، گفت: مرا خطاب قرار داده و گفته‌اند این آقا شصت و شش سالش است، متوسط سن عمر ایرانیان ۷۲ سال است و حداقل تا شش سال دیگر زنده است؛ آیا اینها عمر من را تعیین می‌کنند؟

وی با عصبانیت گفت: یکی از برادران عزیز آمده می‌گوید سیمان می‌ریزیم روی تو و تو را می‌کُشیم؛ این چه نوع بیانی است؟ می‌گویند روی شما سیمان می‌ریزیم و در قلب رآکتور اراک شما را دفن می‌کنیم.

صالحی تصریح کرد: دوستان سکوت نکردند، بلکه از عدم اطلاع افکار عمومی سوء استفاده کردند. می‌گویند پلوتونیوم مهم است و ما داریم از دست می‌دهیم. می‌گویند پلوتونیوم برای گداخت هسته‌ای است. ببینید چطور مخدوش می‌کنند.

در ادامه نمایندگان با فریادهای «دو – دو» به اظهارات صالحی اعتراض می‌کردند.

وی خطاب به نمایندگان معترض گفت: شنیدن حرف حق سخت است.

در ادامه نمایندگان با اعتراض نسبت به اظهارات صالحی، مقابل تریبون ناطقین تجمع کردند.

تعدادی از اعضای هیات رئیسه و نمایندگان دیگر نیز تلاش کردند تا نمایندگان معترض را متفرق کنند.

لاریجانی نیز یکی‌یکی اسم نمایندگان را برد و از آنها درخواست کرد که در جایگاه خود حضور یابند.

صالحی خطاب به نمایندگان گفت: بنده قصد توهین نداشتم. هیچ‌گاه توهین نکردم، تا امروز صبر کردم.

وی خطاب به نبویان اظهار داشت: دو دقیقه گوش کنید و بعد فریاد بزنید.

لاریجانی نیز خطاب به صالحی گفت: شما با جمع صحبت می‌کنید نه فرد.

صالحی ادامه داد: اگر راکتور فعلی اراک به کار گرفته شود، هشت کیلو پلوتونیوم بکار می‌رود که در ۳۰ سال عمر راکتور اراک معادل ۲۴۰ کیلو پلوتونیوم است.

وی تصریح کرد: برخی دوستان می‌گویند آب سنگین نباید صادر شود چون در راکتور گداخت استفاده می‌شود؛ ما الان ۲۰ تن آب سنگین تولید می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: من هیچ‌گاه نگفته‌ام چه هستم و چه می‌کنم، اما هر کاری انجام داده‌ام برای رضای خدا بوده است.

وی سه بار قسم جلاله یاد کرد و گفت: «والله، والله، والله» در مسائل هسته‌ای نه با کندی روبرو خواهیم شد نه توقف، آب سنگین، تحقیقات و غنی‌سازی نیز ادامه خواهد یافت.

صالحی تصریح کرد: آمریکا می‌خواست آب سنگین، غنی‌سازی و فردو وجود نداشته باشد، اما به لطف خدا همه این امور ادامه خواهد یافت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه غرب و آمریکا می‌خواستند ما علوم هسته‌ای را ادامه ندهیم، گفت: ما خواست خود را محقق کردیم. باید به گونه‌ای مذاکره می‌کردیم که هم عزت و هم اقتدار ملت و هم صنعت هسته‌ای پابرجا بماند. این مذاکرات با اقتدار و عزت انجام شد.

وی گفت: من شهادت می‌دهم در این مذاکرات طرف ایرانی دست بالا را داشت و تنها محدودیت‌هایی را پذیرفت که در راه ساخت بمب هسته‌ای بود که در واقع ما با توجه به فتوای رهبری، به دنبال آن نبودیم.

صالحی اظهار داشت: غنی‌سازی، تحقیق و توسعه ادامه خواهد یافت؛ ما فروشنده اورانیوم غنی شده و آب سنگین خواهیم بود.

وی گفت: نقش‌آفرینی مقام معظم رهبری ما را به قله افتخار رساند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: برجام، تاج و سند افتخار برای ملت ایران خواهد بود و منافع و حاکمیت ملی حفظ می‌شود.