به گزارش خوزپرس به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، فرزاد پیلتن با اعلام این خبر اظهار کرد: با آغاز به کار فعالیت میزهای کالا- کشوری پس از شیوع ویروس کرونا، اولین میز کالا _ کشوری – استانی کویت با حضور نمایندگان نهادهای دولتی ذی‌ربط و بخش‌های خصوصی شامل شرکت‌ها و تشکل‌های مرتبط و همچنین نمایندگان استان‌های صادرکنندۀ محصولات ساختمانی و معدنی برگزار شد.

وی در این جلسه با برشمردن زمینه ها، فرصت‌ها و راهکارهای صادرات، آخرین وضعیت شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی کویت و همچنین قوانین و مقررات، بیان داشت: از حدود ۱۹۰ میلیون دلار صادرات ایران به کویت در سال ۹۸، حدود ۳۰ میلیون دلار متعلق به محصولات ساختمانی و معدنی مانند سیمان، سرامیک، گچ،شیشه، سنگ، محصولات بتنی،چینی بهداشتی بوده و سهم این محصولات از ۲۳ میلیارد دلار واردات کویت حدود ۳۳۰ میلیون دلار برآورد شده است. در این نشست ضمن بررسی مشکلاتی همچون عدم ارتباط مستقیم میان تجار دو طرف، بازاریابی، صدور ویزا و حمل‌و‌نقل، به‌ویژه در حجم کوچک، از جمله مهم‌ترین موانع توسعه صادرات محصولات ساختمانی و معدنی به کویت محسوب می‌شود که مقرر شد از سوی دفتر عربی آفریقایی و دیگر سازمان‌های دولتی ذی‌ربط مورد پیگیری قرار گیرد.

دومین میز کالا- کشوری عراق

پیلتن همچنین از برگزاری دومین میز کالا_ کشوری عراق با همکاری دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی این سازمان خبر داد. او در این زمینه اظهار کرد: دومین میز کالا -کشوری عراق با رویکرد بررسی زمینه‌ها و راهکارهای صادرات کیف و کفش به عراق و با هدف تلاش برای افزایش سهم صادرات این محصولات در بازار این کشور توسط دفتر عربی و آفریقایی و با همکاری دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

وی با بیان این مطلب گفت: این جلسه با رویکردی جدید و با حضور رایزن بازرگانی عراق در تهران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان و نمایندگان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های قم، خراسان شمالی و اصفهان و ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران – عراق ریاست‌جمهوری و همچنین بخش خصوصی شامل روسا و نمایندگان تشکل‌های تولیدی و صادراتی و نمایندگان حدود ۱۵ شرکت تولیدکننده و صادرکننده کیف و کفش در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.  پیلتن افزود: طی این نشست، علاوه بر معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صادراتی کشور در حوزه کیف و کفش و همچنین بررسی وضعیت صادرات محصولات مذکور به کشور عراق و ویژگی‌های بازار کیف و کفش عراق، راهکارهای توسعه صادرات کالاهای فوق به این کشور مورد بررسی قرار گرفت. مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی بیان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران با برنامه‌ریزی و برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی- تخصصی کیف و کفش جمهوری اسلامی ایران در مرکز نمایشگاهی ایران در بغداد در سال ۱۳۹۷، تلاش برای تقویت صادرات این محصولات به بازار عراق را در دستور کار خود قرار داده است. در این جلسه راهکارهایی همچون تاسیس مراکز تجاری تخصصی، انتخاب نماینده تجاری، برگزاری همایش‌های مشترک معرفی کیف و کفش، تاسیس شرکت‌های مدیریت صادرات، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق، پذیرش هیات‌های تجاری از عراق همزمان با نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران، انجام تبلیغات شهری و تلویزیونی و اخذ مشورت از رایزن بازرگانی ایران در بغداد به‌عنوان راهکارهای توسعه صادرات مطرح شد. همچنین، حمیدرضا متین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز از برگزاری دومین همایش تجاری ایران و عراق در همدان در مردادماه سال جاری خبر داد. عقیل موسوی، رایزن بازرگانی عراق در تهران نیز آمادگی خود را به منظور برقراری ارتباط میان صادرکنندگان کیف و کفش ایران با طرف‌های عراقی اعلام کرد. عراق سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار واردات کیف و کفش از جهان دارد و در حال حاضر این کشور با ۵۰ میلیون دلار در رتبه اول کشورهای هدف صادراتی کیف و کفش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.