خوزپرس:اصغر حاتمی نیا مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع شوشتر و مسجد سلیمان؛

براساس اصول یکصد و پنجاه و هفتم و یکصد و دهم قانون اساسی تعیین و انتصاب رئیس قوه قضائیه از جمله وظایف و اختیارات مقام رهبری است. علت اصلی این موضوع ناشی از مبانی مکتبی نظام اسلامی و لزوم مشروعیت الهی آن می باشد .

دستگاه قضائی به دلیل حساسیت و نقش بنیادی اش و نیز خصیصه مکتبی اش و به منظور تحقق بخشیدن به عدالت اسلامی و پاسداری از حقوق مردم, لزوماً باید با معیارهای اسلامی منطبق باشد. قانون اساسی نیز در اصل یکصد و پنجاه و ششم خود, قوه قضائیه را (مستقل و پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت) معرفی کرده است.

در اسفند ۹۷ با رفتن صادق لاریجانی از قوه قضائیه به مجمع تشخیص مصلحت نظام مقام معظم رهبری سید ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند .

چرا یک انتخاب خوبتر ؟

در دور قبل انتخابات ریاست جمهوری ، سید ابراهیم رئیسی نامزد ریاست قوه مجریه بود علی رغم کسب آرای ۱۶ میلیونی به رقیب خود حسن روحانی که دوره قبل ریاست مجریه را بعهده داشت رقابت را واگذار کرد .

سید ابراهیم رئیسی متعلق به قوه قضائیه بود تجربیاتی که از بدو شروع بکار و از جوانی تا کنون تمام سطوح این قوه را به نحو برجسته ای طی کرده است و اکنون با یک انتخاب خوبتر نسبت به تمام اداور گذشته قوه قضائیه ، شاید متخصص ترین و با تجربه ترین شخص بر مسند مدیریت آن نشسته است . شخصیتی که در بحث قضاء مورد وثوق و اعتماد دو رهبر (( امام خمینی ( ره ) ، حضرت آیت الله خامنه ای )) بود و هست .

پیشینه تحصیلی سید ابراهیم رئیسی

پس از پایان تحصیلات ابتدایی در مدرسه جوادیه، وارد عرصه طلبگی و دروس حوزوی شد. ابتدا وارد مدرسه نواب شد و مدت کوتاهی در آنجا به تحصیل پرداخت و سپس برای گذراندن مقدمات شامل ادبیات، منطق، معانی و بیان به مدرسه علمیه آیت الله موسوی نژاد رفت.

رئیسی بنابر تأکید و سنت آیت الله موسوی نژاد، در همان اوان طلبگی و از سال سوم، تدریس به طلبه‌های تازه وارد را آغاز کرد. تحصیل او در مدرسه آیت الله موسوی نژاد تا سال ۱۳۵۴ ادامه یافت تا آنکه تصمیم گرفت برای ادامه تحصیلات به شهر مقدس قم برود.

در زمان ورود وی به قم، مدارس فیضیه و دارالشفاء با اجبار رژیم شاهانشاهی فعالیت نداشتند و از این رو وارد مدرسه آیت الله بروجردی شد. رئیسی علاوه بر تحصیل در مدرسه آیتالله بروجردی، مدتی هم تحت مدیریت آیتالله پسندیده، در مدرس‌های که به طور رسمی زیر نظر دفتر امام (ره) ـ؛ که آن زمان مسئولیتش با اخوی او بود ـ. اداره می شد، درس خواند.

سید ابراهیم رئیسی در این مرحله کتاب اصول الفقه را نزد آیت الله مروی، لمعتین را محضر آیت الله فاضل هرندی، رسائل را نزد آیت الله موسوی تهرانی، مکاسب محرمه را خدمت آیت الله دوزدوزانی، مکاسب بیع را محضر آیت الله خزعلی، خیارات مکاسب را نزد آیت الله ستوده و آیتالله طاهری خرم آبادی و کفایه را خدمت آیت الله سید علی محقق داماد فرا گرفت.

مدارج علمی سید ابراهیم رئیسی

– سطح چهار فقه و اصول از حوزه علمیه قم

– فوق لیسانس حقوق بین الملل خصوصی

– دکترای فقه و مبانی حقوق با گرایش حقوق خصوصی از دانشگاه شهید مطهری

– تدریس متون فقهی سطح عالی و قواعد فقه قضاء و فقه اقتصاد در حوزه‌های علمیه تهران و دانشگاه‌ها

پیشینه و تجربیات قضایی سید ابراهیم رئیسی

رئیسی در دوران رهبری امام خمینی ( ره )

سید ابراهیم رئیسی از سال ۱۳۵۹ تا کنون وارد کار قضایی شده است .

سال ۵۹ نخست در جایگاه دادیاری شهرستان کرج قرار گرفت اما طولی نکشید که در جایگاه دادستان شهرستان کرج نشست و تا سال ۱۳۶۱ ادامه داشت . سپس از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ دادستان استان همدان شد .

پیشینه مدیریت قضایی در پایتخت

سید ابراهیم رئیسی از سال ۱۳۶۴ مدیریت قضایی خود را با عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران آغاز کرد و پس از گذشت سه سال کار ، مورد توجه ویژه و اعتماد امام خمینی ( ره ) قرار گرفت و احکام ویژه ای برای رسیدگی به مشکلات قضایی برخی استانها از جمله لرستان ، کرمانشاه و سمنان را مستقل از ساختار قوه قضائیه در پیش گرفت .

رئیسی در دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه ای

بعد از رحلت امام خمینی و آغاز رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ، سید ابراهیم رئیسی با حکم آیت الله یزدی ، رئیس وقت قوه قضائیه به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این سمت و مسئولیت را بر عهده داشت .

سید ابراهیم رئیسی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳ به مدت ۱۰ سال ریاست سازمان بازرسی کل کشور را عهدار بودند و از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ به مدت ۱۰ سال در جایگاه معاون اول قوه قضاییه قرار داشتند .

سید ابراهیم رئیسی از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ سابقه دادستان کل کشور را در کارنامه قضایی خود دارد و از سال ۱۳۹۱ تا کنون با حکم مقام معظم رهبری به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت منصوب است .

پاسخ به انتخاب خوبتر در پیشینه و تجربیات کاری و مدیریتی سی د ابراهیم رئیسی نهفته است . قوه قضائیه نهاد و نماد مشروعیت عدل الهی  و از مبانی اصل نظام اسلامی است با توجه با حسن انتخاب مقام معظم رهبری و پیشینه مدیریت قضایی سید ابراهیم رئیسی امید است تا راه رسیدن به عدالت در حقوق فردی و اجتماعی هموارتر و سریعتر شود .

اصغر حاتمی نیا

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع شوشتر و مسجد سلیمان