به گزارش خوزپرس از اهواز ، ایرنا حمید رضا لشکری شامگاه دوشنبه در نشست بررسی، هماهنگی و ایجاد تمهیدات در حوضه های آبریز کرخه و دز و افزایش دبی رودخانه ها در استانداری خوزستان بیان کرد: در چند روز باقیمانده تا بارندگیهای آتی باید با امکانات موجود نقاط خطر خیز را تقویت کنیم.

وی بیان کرد: برای مدیریت بهتر مقابله با سیلاب، لازم است متولیان هر بازه از حوضه های آبریز مشخص شوند تا بتوانند به خوبی آن را مدیریت کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان توضیح داد : سیل بندهای مچریه و آلبوعفری در حال حاضر به پایداری رسیده اند و علاوه بر این ها ۲ نقطه در معرض شکستگی دیگر نیز شناسایی شده اند که برای تقویت آنها ماشین آلات و مصالح لازم گسیل شده اند.

***نگرانی نسبت به تخلیه سدها 
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان این که وضعیت سدها هر لحظه متغیر است، توضیح داد: حوضه کرخه و دز براساس پیش بینی هواشناسی فعال خواهد بود و این نگرانی نسبت به حجم باقی مانده وجود دارد بنابراین باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا فضای خالی برای ذخیره سازی آب وجود داشته باشد.

هوشنگ حسونی زاده گفت: در حال حاضر ورودی آب سد کرخه حدود۷۰۰ میلیون متر مکعب و خروجی آن ۴۲۰ میلیون مترمکعب است به همین دلیل حجم آب پشت سد در حال افزایش است.

وی با اشاره به تعیین نقاطی برای تخلیه سیلاب تصریح کرد: طی جلسه ای این موضوع بررسی و نقاطی تعیین شد، یکی از این نقاط دایک مرزی شهید باکری است، اگر بتوانیم این دایک را باز کنیم بخش زیادی از بار رودخانه کاهش پیدا می‌کند، ضمن اینکه این اقدام به تخلیه سیلاب کمک می کند و از وارد شدن فشار به مناطق محدوده اطراف جلوگیری می‌کند.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان توضیح داد: همچنین کانال پای پل به عنوان یکی از نقاط تخلیه سیلاب مشخص شده که باید به صورت میدانی از آن بازدید شود.

وی گفت: این نقاط شناسایی می شوند تا اگر وضعیت از حالت فعلی حادتر شود و نتوانیم حجم آب را تا اندازه لازم منتقل کنیم از این نقاط استفاده کنیم.

حسونی زاده افزود: جنگل حمیدیه نیز به عنوان یکی از نقاط تخلیه سیلاب روی نقشه دیده شده اما پس بررسی های انجام شده متوجه شدیم که آب در این منطقه به خوبی تخلیه نمی شود و امکان دارد سیلاب را به سمت روستا و جاده برگرداند که موجب تخریب بیشتر می شود.

بارش های سنگین اخیر و رها شدن آب سدهای دز و کرخه، موجب سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه شده است. سیلاب برخی روستاهای حاشیه ۲ رودخانه دز و کرخه را در ۶ شهرستان دزفول، شوش، شوشتر، اهواز، دشت آزادگان و هویزه تهدید می کند.

در روزهای اخیر شکسته شدن سیل بند در روستای سمومیه و شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه و روستای آلبوعفری از شهرستان دشت آزادگان مشکل ساز شده بود.