قاسم ساعدی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خوزپرس در اهواز درباره جلسه روز گذشته مجمع نمایندگان خوزستان با موضوع سد گتوند اظهار داشت: روز گذشته در پژوهش گاه وزارت نیرو با حضور مجمع نمایندگان خوزستان، معاون وزیر نیرو، استاندار خوزستان و شرکت مشاوره ساخت سد گتوند و اساتید حوزه آب جلسه ای تشکیل شد تا از روند اجرایی مطالعات انجام شده گزارشی به مجمع نمایندگان خوزستان داده شود.

 وی افزود: از زمان وزیر سابق نیرو مجمع نمایندگان یکی از مشکلات و چالش های استان خوزستان که همان سد گتوند بر روی کوه نمک ساخته شده را دنبال کرده است که امروز سد گتوند به عنوان یک تهدید برای جلگه خوزستان تلقی می شود.

وی ادامه گفت: در کمیسیون انرژی مجمع نمایندگان خوزستان به وزیر سابق نیرو و معاون سابق سازمان محیط زیست کشور  و در حال حاضر  از وزیر نیرو انتقادداشته اند که باید راه حلی را برای سد گتوند تدوین کنیم تا بتوانیم از این چالش خارج شویم، قبل از آن که فاجعه ای برای خوزستان ایجاد کند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان بیان کرد: وزارت نیرو با ایجاد کارگروهی در پژوهش گاه وزارت نیرو با راهنمایی های اساتید دانشگاه تهران و صاحب نظران حوزه آب مطالعاتی را انجام داده است که با پیگیری های مجمع نمایندگان خوزستان از آخرین اقدامات این پژوهش توسط وزیر نیرو گزارشی به مجمع نمایندگان خوزستان ارائه شده است.

وی تصریح کرد: گروه مطالعاتی دانشگاه تهران ۵ راه حل بسیار خوب را ارائه کرده است، که انتقال آب شور لایه پایین سد گتوند که به عنوان یک لایه ابر شور از آن یاد می شود، که شوری آن تقریبا سه برابر شوری آب خلیج فارس است باید به وسیله لوله هایی به خلیج فارس منتقل شود.

ساعدی عنوان کرد: یکی دیگر از راه حل های مطالعات انجام شده ایجاد حوضچه های تبخیر است که باید تدوین شود و در کل طرح های ارائه شده مناسب بود و این طرح ها به معاون اول رئیس جمهور داده شده است که آقای دکتر جهانگیری به اقای نوبخت طراح ارائه شده را ابلاغ کرده است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به طرح های ارائه شده افزود: سه طرح توسط آقای نوبخت ارائه شده که یکی از آن ها اصلاح سیستم فاضلاب های شهرستان های اهواز، دزفول، باوی و شوشتر که فاضلاب انها به کارون ریخته نشود و راه کار دوم تقویت زهکش های در زمین های کشاورزی اطراف رودخانه کارون است که این پیشنهادات در صورت اجرا هم تاثیری بر شوری آب رودخانه کارون نداردو این راه درمان نیست بلکه  مسکن هستند که مجمع نمایندگان خوزستان این راه حل ها را نپذیرفتند و انتظار دارند اقای نوبخت راه کارهای مُسکن را دنبال نکند وباید یک راه درمان اساسی برای سد گتوند صورت بگیرد.

وی با اشاره به وجود بیش از ٣٠ میلیون نمک در پشت سد گتوند گفت: طبق گزارش دانشگاه تهران در مدت زمان ٣ سال بیش از  ١٩ میلیون تن نمک خارج شده است ونزدیک به ٣٠ الی ۴٠ میلیون تن نمک در پشت سد گتوند وجود دارد و نتیجه مطالعاتی پژوهش گاه وزارت نیرو اعلام کرده است EC بالای رودخانه کارون ناشی از سد گتوند نیست و ایستگاه های ما بر روی خروجی آب سد گتوندنشان می دهد  EC آب قابل قبول است و  آب ذخیره شده در پشت سد گتوند در سه لایه تحتانی، میانی و فوقانی است که آب خارج شده از پشت سد از لایه تحتانی می باشد که مناسب است و قابل شرب می باشد و مشکل املاح ندارد چرا که املاح در لایه تحتانی است.

ساعدی با اشاره به رد اظهارات ارائه شده خاطر نشان کرذ: این نظرات کارشانسی هم مورد قبول نمایندگان استان خوزستان قرار گرفته نمی شود و باید بپذیرند که مکان یابی سد از بُعد زمین شناسی در مکان مناسبی ساخته نشده است و باید یک راه حل اساسی برای سد گتوند باید تدوین شود.

وی به همایش بررسی سد گتوند در استان خوزستان و شهر اهواز اشاره کردو گفت: به پیشنهاد رئیس مجمع نمایندگان خوزستان همایش بررسی سد گتوند در استان خوزستان و شهر اهواز با حضور اساتید حوزه آب از دانشگاه های خوزستان،اصفهان، شیراز، تهران برگزار می شود و ما از نخبگان دعوت کنیم تا این روند مطالعاتی انجام شود و بتوانیم به یک نتیجه قابل قبول دست پیدا کنیم. 

رئیس مجمع نمایندگان تصریح کرد: در شرایط فعلی نیاز است دولت، مجلس و مردم همسو و هم فکر شوند که این آسیب هایی که از این سد به خوزستان وارد می شود جلوگیری کنیم و وزارت نیرو قبول کرده است که همایش بعدی در اهواز برگزار شود و مجمع نمایندگان خوزستان از همه شخصیت علمی و نخبگان صنعت آب که می تواند درباره سد گتوند نظرهای علمی و مستند ارائه کنند دعوت می کنیم تا در همایش شرکت کنند. 

ساعدی خاطر نشان کرد: دولت باید راه کارهای اساسی که توسط پژوهش گران ارائه شده است را تامین اعتبار کند و در بودجه سال ٩٨ لحاظ شود تا بتوانیم یک راه حل اساسی برای درمان سد گتوند صورت گیرد.