به گزارش پایگاه خبری خوزپرس به نقل از ایرنا ناصر بهمنش فر روز چهارشنبه در آیین تقدیر از کشاورزان مجری طرح فروش حجمی آب اضافه کرد:از یکم تیرماه سال کنونی تا ۳۰ آبانماه ۲۴۲میلیون و ۳۸۱هزارو ۹۳۵متر مکعب آب در طرح حجمی در شمال خوزستان استفاده شده هست که نشان می دهد در هر هکتار بطور متوسط ۱۶هزارو۳۸۰ مترمکعب آب استفاده شده هست.
وی دنبال کرد:این درحالی هست که درهمین مدت و درهمان نوع کشت و آب و هوا که طرح حجمی آب اجرا نشده بود پنجهزارو ۵۰۰ مترمکعب در هکتار زیادتر آب استفاده شده واین ۱۵ درصد کاهش استفاده آب را نشان می دهد.
بهمنش فر با بیان اینکه با اجرای این طرح ۸۵ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده هست اظهار کرد:این میزان آب معادل ۱۳بار پروخالی شدن مخزن سد تنظیمی دز هست.

وی کل دریچه های شبکه آبیاری دز را یکهزارو ۷۰ دریچه عنوان نمود و اظهار کرد:۲۰۰ دریچه مربوط به شرکت های کشت وصنعت و ۸۷۰ دریچه مربوط به کشاورزان هست.
بهمنش فر اضافه کرد:۱۷ هزارو ۶۷۶ هکتار سطح کشتی هست که فصل تابستان در طرح فروش حجمی آب شرکت نمودند و ۴ هزارو ۱۳۸ هکتار در کشت پاییزه که ۲۳۹دریچه را دربردارنده می گردد.
محمد اسلامی مدیر شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان نیز اظهار کرد:در طول چند دهه گذشته برنامه هایی چون پوشش انهار،آبیاری نوین و افزایش سطح آگاهی انجام شده هست ولی در دو دهه موخر خشکسالی دچار افت وخیزهای بسیاری شده هست و باتوجه به اینکه آب یک مرجع حیاتی هست که آدم توان دخل وتصرف در آن را ندارد باید در استفاده آن صرفه جویی کنیم.
وی اضافه کرد:درسایر کشورها روی ۶۰درصد مراجع آبی برنامه ریزی می گردد ولی در ایران روی ۱۰۰درصدمنابع آبی برنامه ریزی می گردد که همین امر درشرایط خشکسالی به کشاورزی وصنعت خدشه می زند.
مرحله نخست شرکت بهره برداری از شبکه آبیاری شمال خوزستان بیشتر از ۵۴ سال و کل شبکه بیشتر از ۴۰ سال قدمت دارد.
۷۲۷۸/۶۰۶۸
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه