دکتر شکرالله سلمان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد برطرف ممنوعیت استعمال قلیان در قهوه‌خانه‌های مجاز که جدیدا و در پی ارزیابی خارج شدن قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی در مجلس شورای اسلامی طرح شده هست، گفت: وقتی که این که این خبر را شنیدیم، بسیار تاسف خوردیم. البته این مبحث هنوز تصویب نشده هست.

وی به ارائه و استعمال قلیان در سفره‌خانه‌ها اشاره و تصریح نمود: طبق قانون جامع کنترل و مقابله با دخانیات، استفاده و ارائه دخانیات در اماکن عمومی ممنوع هست. حالا نمایندگان مجلس گفته‌اند که سفره‌خانه‌ها نیز جزء اماکن عمومی نیستند. در حالی که ما اعتقاد داریم سفره‌خانه‌ها جزء اماکن عمومی شمرده می‌شوند.

ریاست مرکز بهداشت خوزستان عنوان نمود: در حال نامه‌نگاری با نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی هستیم تا به هیچ‌وجه به تصویب پایانی خارج شدن قهوه‌خانه‌ها از اماکن عمومی و استثنای قهوه‌خانه‌ها از ممنوعیت استعمال قلیان تن ندهند.

قهوه‌خانه محلی عمومی هست و امکان دارد فرد سالمی بخواهد در این محل به صرف چای پرداخت کند و در صورت برطرف ممنوعیت استعمال قلیان در قهوه‌خانه ها دود ثانویه متاثر از استعمال قلیان توسط دیگران وارد ریه این شخص سالم می گردد.

سلمان‌زاده دنبال کرد: تنها دود اولیه دخانیات مضر نیست لکن دود ثانویه، دود ثالثیه و حتی دودی که بر سطوح و اشیا انباشت می‌شود، در صورت ارتباط با بدن اشخاص مضر می باشند. استعمال قلیان تا حد زیادی می‌تواند باعث گرایش اشخاص به استفاده مواد مخدر گردد و در حقیقت می‌توان قلیان را دروازه اعتیاد دانست.

وی گفته بود: متاسفانه بعضی بر این بارو نادرست می باشند که آسیب قلیان از سیگار کمتر هست. در حالی که در حقیقت هر وعده استعمال قلیان معادل استعمال ۸۰ نخ سیگار هست و آسیبی به مراتب بسیار بدتر از سیگار بر بدن فرد می‌گذارد چون که در قیاس با سیگار، پک‌های عمیق‌تری به قلیان زده می‌شود و دود آن تا انتهای ریه می‌رود.

ریاست مرکز بهداشت خوزستان به خطر تنباکوهای معسل اشاره و گفت: تنباکوهای معطر که به آن معسل نیز می‌گویند اکثرا از تنباکوهای بسیار نامرغوب که توسط مواد شیمیایی، طعم‌دار می‌شوند به دست می‌آیند. در این صورت سموم شیمیایی متاثر از معطرکردن تنباکو به سموم دود تنباکو اضافه و اثر منفی تنباکو مضاعف می‌شود.

مرطوب کردن دود تنباکو باعث افزایش جذب سموم تنباکو در بدن فرد مصرف‌کننده می‌شود.

ریاست مرکز بهداشت خوزستان دنبال کرد: در هیچ جای دنیا مثل ایران چنین مالیات ناچیزی بر واردات سیگار اعمال نمی‌شود.

انتهای پیام