به گزارش پایگاه تحلیلی خبری خوزپرس از اهواز،  بیش از از ۶۰ نفر از کشاورزان روستای عرب حسن از توابع شوشتر سه شنبه با مراجعه به فرمانداری این شهرستان خواستار رسیدگی به پرونده قضایی کشاورزان این روستا شدند.
یکی از نمایندگان کشاورزان در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این روستا سه هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که یک هزار هکتار آن حدود پنج سال پیش برای انجام عملیات تسطیح در مرحله نخست به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی واگذار شد.
این کشاورز که خواست نامش در خبر ذکر نشود با اشاره به اختلاف کشاورزان این روستا در تقسیم اراضی گفت: زمین های کشاورزی این روستا مشاع هستند و حدود ۳۰ سال است که کشاورزان در تقسیم زمین ها با یکدیگر اختلاف دارند اما آذر ۹۲ و همزمان با واگذاری مرحله نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، کشاورزان در یک توافق کلی تصمیم گرفتند اختلافات را کنار بگذارند و با یکدیگر مصالحه کنند.
وی افزود: بعد از برگزاری چندین جلسه در شورای حل اختلاف، یک گزارش اصلاحی توسط کشاورزان تنظیم و یک هزار هکتار بین کشاورزان تقسیم شد.
این کشاورز اظهار کرد: پنج نفر از کشاورزان این روستا در سال ۹۳ با ارائه دادخواستی به دادگاه نسبت به این گزارش اصلاحی اعتراض کردند و دادگاه نیز بدون در نظر گرفتن رای اکثریت گزارش اصلاحی را باطل کرد.
وی با بیان اینکه این پرونده از خرداد امسال به دادگاه تجدیدنظر رفته اضافه کرد: با وجود نزدیک شدن به موعد کشت پائیزه این پرونده هنوز به نتیجه نرسیده و رای نهایی آن صادر نشده است به همین دلیل امکان تقسیم و واگذاری ۲ هزار هکتار اراضی آماده کشت نیست و شورای تامین شهرستان شوشتر ممنوعیت کشت در این اراضی را تا زمان تعیین تکلیف صادر کرده است.
نماینده کشاورزان عرب حسن افزود: به رغم اعلام ممنوعیت کشت، اقلیت مخالف شروع به شخم زدن اراضی کرده اند و این مساله باعث بروز اختلاف میان کشاورزان شده است.
وی تاکید کرد: فرمانداری شهرستان و مسئولان قضایی و امنیتی استان برای جلوگیری از گسترش این اختلافات باید هر چه سریع تر اراضی را تعیین تکلیف کنند.
بر اساس این گزارش، اراضی کشاورزی روستای عرب حسن بخشی از طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری است. این روستا حدود سه هزار هکتار زمین و ۱۰۵ کشاورز بهره بردار دارد.
کشاورزان عرب حسن بهمن پارسال در مقابل جهاد کشاورزی این شهرستان و اسفند ماه نیز در مقابل فرمانداری تجمع کرده و خواستار حل مشکل مالکیت اراضی شده بودند.
شهرستان شوشتر در شمال خوزستان قرار دارد. در این شهرستان بیش از ۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت گندم می رود که بیش از ۴۰ هزار هکتار آن به گندم آبی اختصاص دارد.
در سال زراعی گذشته بیش از ۴۸ هزار تن گندم مازاد از کشاورزان این شهرستان خریداری شد.