به گزارش خوزپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در مسجد صاحب‌الزمان(عج) اهواز در حال برگزاری است، اظهار کرد: حماسه عاشورا و امام حسین(ع) منشأ تحولی عظیم در فرهنگ عمومی و معارف اسلامی است. امت اسلامی به واسطه عاشورا، مفاهیم عمیقی در حوزه اخلاقیات هم در عرصه اثبات و ایجاب و هم سلب و نفی فرا گرفت که پس از ۱۴۰۰ سال سرمنشا مهمترین تحولات اجتماعی بوده است.
وی وفاداری و از سوی دیگر نقض پیام را از جمله این مفاهیم عنوان کرد و گفت: وفاداری یاران امام حسین(ع) در بالاترین و متعالی ترین درجه و نقض پیمان کوفیان به عنوان قبیح ترین رفتار سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ از جمله مفاهیمی است که تا حال حاضر می توان از آن درس گرفت.
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، بیانات و سخنان امام حسین(ع) در مسیر کربلا را تبیین کننده شعارها، اصول و قواعد اساسی جامعه اسلامی خواند و افزود: این اصول و قواعد اگر مورد توجه قرار گیرند، مسیر زندگی ما را تعیین خواهند کرد.
شفیعی ادامه داد: وقتی سخن از حماسه به میان آید، قاعده «هیهات منا‌الذله» به بخشی از باورهای جامعه در این مورد تبدیل می‌شود و انسان‌های آزاده، روی آن اصرار و پافشاری می‌کنند.
وی جهاد در راه خدا و کرامت انسانی را دو محور اساسی شعارهای امام حسین(ع) خواند و و عنوان کرد: این دو مقوله مهم اساس مسیر و حرکت جامعه را مشخص می کنند، چرا که ذلت‌ناپذیری و سرخم نکردن را بر دشمنان و حفظ عزت و کرامت جامعه الگویی کاملا متفاوت با رفتاری دنیا مدارانه و وابسته به منافع مادی است.
این محقق حوزوی، انقلاب اسلامی ایران را تجربه ای از حرکت مجاهدانه و در راستای حفظ کرامت انسانی دانست و بیان کرد: تبدیل شدن پیام عاشورا به فرهنگ عمومی در جامعه سبب حرکت ملت ایران به سمت عزت و استقلال شد و جمله امام راحل(ره) مبنی بر اینکه «تکلیف ما را اباعبدالله(ع) مشخص کرد» پیوندی عمیق میان مردم و حماسه عاشورا زد، چرا که با شناختی که در اباعبدالله(ع) در جامعه وجود داشت مفهوم روشنی از حرکت ملت ایران ارائه شد.
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان، حماسه عاشورا را تقویت کننده باور استکبار ستیزی در طول تاریخ خواند و گفت: این مفهوم که بن مایه آن آیات قرآنی است، به واسطه پیام امام حسین (ع) در طول تاریخ ماندگار شد و امام خمینی(ره) با جمله «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» آن را در جامعه ملموس کرد.
وی تحقیر استکبار از سوی امام راحل(ره) را نشأت گرفته از پیام عاشورا عنوان کرد و گفت: جمله «ما آمریکا را زیر پا له می‌کنیم» تبدیل به یک گفتمان عمومی در جامعه شده و این مسئله به واسطه کوچک شمردن طاغوت و استکبار در مفهوم قیام حسینی است.
شفیعی در پایان سخنان خود سخنان امام حسین(ع) در مسیر کربلا را تعیین کننده حرکت جامعه بشری به سوی سعادت دانست و بیان کرد: سخنان آن حضرت منحصر به آن زمان و وقایع پیرامون کوفه و کربلا نبود، بلکه اسلوب و شاکله حرکت ملت‌های آزادی‌خواه تا قیامت را ترسیم می کند.
خوزنیوز