به گزارش خوزپرس، عبدالحسین طلایی‌زاده در همایش سرطان که امروز(۱۴ بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: عموما جوامع بشری و به تبع آن، کشور ما به سمت مدرنیزه شدن می‌روند؛ جامعه‌ مسن‌تر می‌شود و به طبع، بروز بیماری سرطان نیز بیشتر خواهد شد.

وی افزود: آن چه مهم است، این که بدانیم سرطان هم یک بیماری مانند دیگر بیماری‌ها است. در طول تاریخ تا به امروز بشر با انواع بیماری‌ها دست و پنجه نرم کرده است، امروز سرطان به عنوان یک بیماری شایع مطرح است و البته در کشورهایی که حوادث خود را کاهش داده‌اند، سرطان عامل دوم مرگ و میر آن جوامع است.

 

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: خوشبختانه با توجه به امکاناتی که در دنیا برای پیشگیری، تشخیص زودتر و درمان سرطان فراهم شده است؛ در بخش عمده‌ای از بیماران مبتلا به سرطان اگر به موقع مراجعه کنند، عموما بیماری قابل درمان است. می‌توان گفت که امروزه این بیماری قابل علاج است و نیازی به ترس نیست و به جای فرار از آن باید با مراجعه به موقع، اقدام به درمان بیماری کرد.

 

این فوق تخصص سرطان عنوان کرد: در کشور ما سرطان معده، شایع‌ترین سرطان است که بخش عمده علت بروز این بیماری، علاوه بر شیوه تغذیه، مربوط به عفونت میکروبی معده است که اگر از این عفونت پیشگیری شود می‌توان تا حد بسیاری از سرطان معده پیشگیری کرد.

 

وی بیان کرد: شیوه زندگی و تغذیه نیز به طور قابل ملاحظه‌ای در کنترل این بیماری موثر است؛ در این جهت باید تحرک بدنی را افزایش داد و از فعالیت‌های پشت میزی تا آن جا که امکان دارد، پرهیز کرد.

 

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بخش عمده‌ای از بیماران در شرایط پراسترس زندگی می‌کنند که این استرس موجب ایجاد این بیماری می‌شود و تداوم آن نیز موجب تکرار و عود این بیماری خواهد شد. از همه مهم‌تر ترس از بیماری، یکی از استرس‌های بزرگ در جامعه به ویژه در میان زنان است. اگر پیشگیری‌های دوره‌ای انجام شود، ترس بی‌رویه اصلا لزومی ندارد.

 

طلایی‌زاده ادامه داد: یکی دیگر از عوامل ایجاد سرطان، آلودگی محیطی است که اگر این عامل با رعایت بهداشت فردی و نظافت شهری کنترل شود، به طور قابل ملاحظه‌ای می‌توان از سرطان پیشگیری کرد.

 

وی عنوان کرد: خوشبختانه در کشور ما امکانات کافی موجود و متخصصان نیز برای تشخیص بیماری وجود دارند. آن چیزی که ما به دنبال آن هستیم و البته هنوز محقق نشده، بیماریابی است؛ در بیماریابی می‌توان با روشی ساده و دوره‌ای علائم ابتدایی بیماری را تشخیص و در ادامه نیز با انجام یک سری آزمایش‌ها بیماری را تشخیص داد.

 

طلایی‌زاده گفت: بیش از ۸۵ درصد سرطان‌ها با یک جراحی ساده قابل علاج هستند ولی اگر بیماران عوامل هشداردهنده را پشت گوش بیندازند؛ جراحی‌های پیشرفته و گاهی اوقات نقص عضو به همراه خواهد داشت.

 

وی بیان کرد: از درمان نترسید؛ ترس و واهمه موجب سردرگمی بیمار می‌شود و در نهایت موجب خواهد شد که کار خوب پیش نرود.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ ناصر ضیغمی، معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان نیز در این همایش اظهار کرد: میزان بروز سرطان در کشور ما نسبت به سایر نقاط جهان و به ویژه کشورهای توسعه‌یافته، کمتر است ولی سرطان یکی از عوامل مرگ و میر در کشور ما است.

 

وی با اشاره به تاثیر مصرف سیگار و الکل در بروز سرطان عنوان کرد: در جهت بهبود کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ باید تلاش بیشتری صورت بگیرد و همچنین در زمینه کنترل آب آشامیدنی باید نظارت بیشتری اعمال شود.

 

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: استرس را از خود دور کنیم و با خود و دیگران و محیط زیست با مهربانی رفتار کنیم و تلاش کنیم عوامل هشداردهنده سرطان را شناخته و برای درمان به موقع مراجعه کنیم.