به گزارش خوزپرس، درویشعلی کریمی روز یکشنبه در حاشیه نمایشگاه مدیریت بحران، محیط زیست و صنعت پاک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در کنار محدودیت ها و کمبود امکانات، در استان بر اساس آنچه مطرح می شود اعتبارات عمرانی ۲۸ درصد کاهش دارد که این کاهش به همه دستگاه های اجرایی تسری پیدا می کند.
وی یادآوری کرد: از محل تملک دارایی ها و دو درصد نفت و گاز ، اعتبارات عمرانی پارسال ۲۱۰ میلیارد ریال بود که این رقم امسال با ۳۰درصد کاهش به ۱۵۰میلیارد ریال رسیده است.
کریمی گفت: کاهش در تمام کشور وجود دارد اما وضعیت خوزستان در آبرسانی روستایی با تمام استان های کشور فرق می کند.
وی افزود: استان خوزستان در این زمینه با استان البرز، استان های شمالی، اصفهان و فارس و حتی با استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر قابل مقایسه نیست.
کریمی اظهار کرد: اتفاق خوبی که امسال رخ داد اگر چه عملیاتی و تبدیل به اعتبار در اختیار نشده اما به عنوان مصوبه ، استفاده از ۵۰۰میلیون دلار صندوق توسعه ملی است که با ارز دولتی ۱۷هزار میلیارد ریال می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان افزود: خوزستان نیز در این چارچوب سهمی دارد که قابل ملاحظه است و می تواند گرهی از مشکلات را بگشاید.
وی ابراز امیدواری کرد با استفاده از اعتبارات این صندوق و نیز منابع ملی و استانی بتوان بخشی از کمبودها و کاستی ها را جبران کرد.
کریمی با اشاره به عبور موفق از پیک نخست التور در تابستان امسال و اواخر پیک دوم آن تا پایان مهر اظهار کرد: با وجود گذشت هفت ماه و ۱۹ روز تاکنون از ابتدای سال هنوز در تحقق اعتبارات عمرانی به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم.
وی در عین حال افزود: خوشبختانه بحران تابستان امسال با وجود تمام محدودیت ها و کمبود امکانات بدون تلفات از همان پیک نخست سپری شد.
کریمی اظهار کرد: اگر چه از بحران سیل ابتدای امسال در اندیکا و لالی به سلامت عبور کردیم که در نگاه نخست شاید به دلیل تعدد روستاها، پراکندگی و بعد مسافت چنین انتظاری نمی رفت اما آبرسانی روستایی در خوزستان از کمبود منابع مالی در رنج است.
کمبود اعتبارات در حالی است که خوزستان در ایجاد و برخورداری از تاسیسات آبرسانی روستایی اعم از خطوط انتقال، تصفیه خانه ها و تاسیسات شبکه توزیع آب با ۴۴۳ فقره پس از استانهای فارس و سیستان و بلوچستان رتبه سوم کشور را دارد.
در خوزستان یک هزار و ۳۰۰کیلومتر خطوط انتقال آب روستایی احداث شده و در ۱۵۰نقطه این استان تاسیسات آبرسانی استقرار دارد.
سالانه آبرسانی به یکصد روستا در خوزستان برنامه ریزی شده که با روند فعلی آبرسانی به تمام روستاهای خوزستان تا پنج سال آینده به اتمام رسیده و تمام روستاها زیر پوشش قرار خواهند گرفت.
عقب ماندگی زیادی در بخش آبرسانی روستایی در خوزستان وجود دارد که جبران این کمبودها مستلزم تامین به موقع اعتبارات است.
از مجموع ۴٫۷میلیون نفر جمعیت خوزستان ۱٫۲میلیون نفر در چهار هزار پارچه آبادی ساکن هستند.