به گزارش خوزپرس به نقل از ایرنا، علی اکبرمحرابیان روز جمعه در آیین افتتاح پروژه آبرسانی غدیر در اندیمشک، مهمترین گلایه مردم خوزستان را پیش از اجرای این طرح ،نارضایتی از کیفیت آب بیان کرد و افزود: در طرح‌های قبلی آبرسانی، منبع آب سد کرخه پیش بینی شده بود اما شوری، املاح و EC آب در سد کرخه بالاست که به شبکه تزریق می شد و در طول مسیر به دلیل کمبود آب از رودخانه کارون در مقاطع مختلف برداشت می کردند که با نزدیک تر شدن به جنوب خوزستان  EC آب کارون بالاتر می‌رفت.

وی افزود: پارسال  EC آب رودخانه کارون در پایین دست تا هشت هزار رسید و این آب برای شرب و حتی مصارف بهداشتی، شور و غیر قابل استفاده بود اما با اجرای این طرح، EC آب از مقادیر بالا در نقاط مختلف به ۵۵۰ رسید که جزو آب‌های بسیار خوب و با کیفیت کشور محسوب می شود.

محرابیان با اشاره به ویژگی های این طرح بزرگ آبرسانی گفت: این طرح در سفر رییس جمهور به خوزستان مصوب و تامین مالی شد و با پیگیری ایشان از زمان شروع اجرا تا بهره برداری ۱۰ ماه به طول انجامید.

وزیر نیرو ادامه داد: در طرح قبل ۲۵۰ تا ۲۸۰ هزار میلیارد ریال هزینه به نرخ پارسال و حداقل زمان اجرا، پنج سال پیش بینی شده بود اما طرح جدید با مدت زمان یک ساله و با یک بیستم آن نرخ محقق شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی های جانبی ما موضوع خشکسالی است بیان کرد: یکی از اهداف طرح آبرسانی غدیراین است که به صورت پدافندی امکان برداشت آب از منابع مختلف را دارد.

محرابیان با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و ۵۰ پیمانکار در اجرای طرح آبرسانی غدیر مشارکت داشتند،ادامه داد: یکی از ویژگی های مهم این طرح این است که طراحی و اجرا و تامین تمام قطعات، تجهیزات و لوازم به صورت ۱۰۰ درصد ایرانی تامین شده است.

وزیر نیرو افزود: در سفر رییس جمهور مهمترین مطالبه مردم خوزستان تامین آب با کیفیت و مستمر بود که دولت‌های گذشته از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا شروع دولت سیزدهم تلاش زیادی کردند؛پروژه‌ها و خطوط انتقال زیادی بهره برداری شد اما مجموع این حرکت‌ها نتوانست مطلوبیت لازم را برای مردم خوزستان ایجاد کند.

وی اضافه کرد: مطالبه مردم خوزستان از نظر گسترش شبکه آبرسانی، کیفیت و کمیت آب به ویژه در پایین دست از جمله خرمشهر، اّبادان و دشت آزادگان به نتیجه رسید و طرح آبرسانی غدیر بهره‌برداری شد که به مروز زمان آب آن به کل شهرهای استان خواهد رسید.

محرابیان بیان کرد: برای نقاط مختلف خوزستان طرح تامین آب شرب وجود دارد که تلاش می کنیم با حمایت دولت خدمتگزار شاهد افتتاح آن طرح ها و خوشحالی همه مردم خوزستان برای بهره مندی از آب با کیفیت باشیم .

 

آغاز آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور از ابتدای امسال

وزیر نیرو گفت: برای موضوع آب، در دولت مردمی سیزدهم برنامه ریزی صورت گرفته که برای روستاها طرح جهاد آبرسانی تامین آب شرب پایدار برای ۱۰ هزار روستا از ابتدای امسال به خوبی پیش می‌رود.

وی افزود: برای شهرهای مختلف با مشکلات کمی و کیفی آب طرح های متعددی در حال پیشرفت است که از این ماه به صورت سلسله وار شاهد افتتاح‍های مستمر خواهیم بود.

ابرپروژه آبرسانی غدیر که از ۱۰ سال پیش در خوزستان آغاز شده است، به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی خاورمیانه روز جمعه ۱۱ شهریور با حضور آیت اله ابراهیم رییسی رییس جمهور در این استان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا این طرح  در یکسال نخست دولت سیزدهم، با دستور رییس جمهور و تزریق بودجه ویژه به آن شتاب زیادی گرفت و امروز به بهره‌برداری رسید.

این طرح بزرگ برای افق ۲۵ ساله و تامین آب با دبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه تعریف شده که با کار جهادی در سازمان آب و برق خوزستان، این دبی که قرار بود در ۲۵ سال آینده تامین شود از هم اکنون تامین شده است.

با اجرای طرح آبرسانی غدیر، آب ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۰ روستای خوزستان، به لحاظ کمی ۱۰۰ درصدی و به لحاظ کیفی ۵۰ درصد تامین می‌شود.

طرح عظیم آبرسانی غدیر، در این مرحله آب شرب مورد نیاز شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان و بیش از هزار روستای اطراف را تامین می‌کند.

برای اجرای این طرح که از مصوبات استانی سفر هیات دولت سیزدهم به خوزستان بود، در ابتدا یک بازه زمانی سه ساله تعریف شد، اما با تلاش‌ انجام‌شده طرح میان مدت آن در کمتر از یکسال محقق شده است.

برای این طرح، تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن از محل اسناد خزانه تامین شده است.

طرح آبرسانی غدیر شامل سه زیر پروژه شامل احداث ایستگاه پمپاژ w۲ شبکه آبیاری دز و خطوط انتقال از ایستگاه پمپاژ مذکور تا ایستگاه پمپاژ ام الدبس به طول ۷۸ کیلومتر، توسعه ایستگاه پمپاژ ام الدبس و تکمیل و توسعه ایستگاه پمپاژ شهید چمران است.

آیت اله سید ابراهیم رییسی صبح روز جمعه از طریق فرودگاه دزفول وارد خوزستان شد، رییس جمهور در این سفر مشکلات منطقه احمد فداله در بخش شهیون دزفول را نیز مورد بررسی قرار داد و سپس طرح بزرگ آبرسانی غدیر را افتتاح کرد.

این چهارمین سفر رییس جمهور به خوزستان از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون است که نشان دهنده عزم جدی دولت برای رسیدگی ویژه به مسایل و مشکلات این استان است.