به گزارش خوزپرس از اهواز، حجت الاسلام مجید ناصری نژاد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آلودگی‌های این روزهای خوزستان اظهار کرد: هر چند مدتی است که گرد و غبار با منشاء خارجی خوزستان را درگیر می‌کند اما خوزستان زمینه انتشار گرد و غبار را دارد.

وی افزود: اگر تالاب‌های خوزستان آب‌دار و دشت‌های خوزستان سرسبز بود، مقداری از شدت غلظت آلاینده‌ها کاسته می‌شد اما به دلیل خشکی تالاب‌ها و دشت‌ها و خالی بودن رودخانه‌های خوزستان از آب، این مساله تشدید می‌یابد.

خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تامین حق‌آبه تالاب‌های خوزستان، تصریح کرد: اکنون تالاب‌های شادگان، هورالعظیم و دشت‌های مختلفی که آبگیر بودند، خالی از آب شده‌اند و رودخانه‌های کارون، کرخه، مارون و دز کمترین سطح آب را دارند.

مدیریت ضعیف خوزستان در بحث گرد و غبار

ناصری نژاد گفت: مدیریت خوزستان در بحث پیشگیری، اطلاع وضعیت به مسئولان و تعطیلات، ناتوان و ضعیف عمل کرده و فشل بوده است. امروز شاید یک صدم آلایندگی خوزستان به تهران رسید اما مدارس تهران تعطیل شد در حالی که چندین برابر آلایندگی در خوزستان رخ می‌دهد و نفس‌های مردم را تنگ می‌کند اما تصمیم جدی برای تعطیلی گرفته نمی‌شود و یا تعطیل نمی‌کنند یا دیر این کار را انجام می‌دهند یا اطلاع رسانی  درستی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

وی بیان کرد: در این شرایط علاوه بر اطلاع رسانی صحیح باید امکانات بهداشتی و درمانی فراهم شود تا مقداری از آثار جانکاه آلودگی هوا کاهش یابد که این موارد در استان موجود نیست.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از این وضعیت خوزستان گفت: با وجودی که چندین بار به مسئولان مربوطه تذکر دادیم اما مدیریت استان در این زمینه تحرکی از خود نشان نداده است.

مسئولان تنها در زمان وقوع بحران به فکر می‌افتند

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات سال‌های اخیر در مقابله با گرد و غبار تصریح کرد: متاسفانه در بحران‌های مختلف تنها در اوج بحران، ورود شده و یکسری کارها انجام می‌شود و پس از آن کارها رها می‌شوند.

ناصری نژاد افزود: در یک بازه زمانی کشت نهال و آبرسانی به تالاب‌ها انجام می‌شد و حتی وزارت خارجه به این مساله ورود کرد اما با کاهش مقداری از گرد و غبار، کارها رها شدند و در زمان وقوع بحران دستپاچه و غافلگیر می‌شویم و به فکر می‌افتیم.

کارهای نصفه و نیمه، گرد و غبار را به خوزستان برگرداند

وی تصریح کرد: با وجودی که برای کشت نهال در کانون‌های گرد و غبار هزینه زیادی شد اما اکنون اکثر نهال‌ها خشک شده و از بین رفتند. کانال‌هایی که در این زمینه ایجاد شده‌اند هم خالی از آب هستند. اعتبارات نیز به صورت مستمر اختصاص نیافت. این مسائل نشان می‌دهد پیشگیری و برنامه‌ریزی برای آینده در کارمان نیست و اکنون مانند این است که مسئولان می‌خواهند از روز اول کار کنند.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حدود سه ماه است که خوزستان گرفتار گرد و خاک است اما هنوز مسئولان خوزستان تکان نخوردند و انگار اتفاق و مشکلی برای مردم رخ نداده است.

چرا نمایندگان جلوی رها شدن کارهای مقابله با گرد و غبار را نگرفتند؟

ناصری نژاد بیان کرد: در این سال‌ها نمایندگان مردم خوزستان پیگیر این مسائل بودند و مشکلات را به مسئولان کشوری و استانی منتقل کردند و تذکر دادند اما کار اجرایی در دست نمایندگان نیست و باید دولت میدان‌داری و در اجرا ورود کند.

وی با اشاره به تبعات آلودگی هوا بر سلامت مردم تصریح کرد: هر چند تاکنون آماری از وضعیت بروز بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا منتشر نشده اما در مجموع این مساله بر سلامت مردم اثرگذار است. افرادی که بیماری‌های ریوی و مشکلات تنفسی دارند، بیشتر گرفتار عوارض آلودگی هوا می‌شوند. البته حتی افراد سالم شاید به ظاهر سالم باشند و اکنون عوارض آلودگی هوا خود را نشان ندهد اما به مرور زمان تاثیر گذار خواهد بود و منجر به بروز مشکلات تنفسی می‌شود.

ناصری نژاد با بیان اینکه باید راهکارهایی برای کاهش گرد و غبار با منشاء داخلی ارائه و اجرا شود، بیان کرد: همچنین وزارت خارجه نیز باید برای مقابله با گرد و غبار فعال شود و با کشورهای همسایه مذاکره کند تا کمی وضعیت خیزش گرد و غبار بهبود یابد.

انتهای پیام