به گزارش خوزپرس از اهواز، دکتر ساسان موگهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: باید به تظاهرات بالینی جدید کووید – ۱۹ توجه شود زیرا هر چه از مدت شیوع این ویروس می گذرد، بخش‌های ناشناخته‌ای از این بیماری برای ما روشن می‌شود.

وی افزود: همچنان تظاهرات بالینی شایع این بیماری، علائم ریوی هستند و بیشتر بیماران، عمدتا دچار درد بدن، سردرد، تب خفیف و مشکلات تنفسی از جمله سرفه و تنگی نفس می‌شوند.

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز بیان کرد: بیمارانی نیز بدون هیچ علامت تنفسی و صرفا با بدن درد، سردرد، تب خفیف همراه با دل‌درد، دل‌پیچه، اسهال، تهوع یا استفراغ به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. در این شرایط، باید نسبت به قبل، بیشتر هوشیار باشیم زیرا احتمال دارد کرونا با این علائم خود را نشان دهد.

موگهی گفت: اگر فردی دچار علائم عمومی عفونت یعنی بی‌اشتهایی، ضعف، تب، بدن درد و سردرد به همراه مشکلات ریوی شود، قطعا نخستین تشخیص کرونا است و باید طبق دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام کند. اگر فردی نیز علائم عمومی عفونت به همراه درد شکم یا اسهال یا قرمزی چشم داشته باشد باید به ابتلا به کرونا توجه کند.

وی ادامه داد: اکنون بیمارانی مبتلا به کرونا داریم که تنها، تابلوی قرمزی چشم را دارند یعنی بیمارانی با علائم عمومی عفونت به همراه قرمزی چشم؛ بیمارانی نیز با علائم عمومی عفونت همراه با کاهش حس چشایی و بویایی مراجعه می‌کنند بنابراین مردم باید نسبت به این علائم توجه کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: در حال حاضر شدت بیماری افزایش یافته است؛ در پیک اول بیماری بیماران عمدتا با بیماری خفیف به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند و از هر چند بیمار، تعداد کمی به نوع شدید بیماری مبتلا می‌شدند اما در پیک دوم، تعداد زیادی از بیماران به نوع شدید مبتلا شده‌اند و مجبور شده‌ایم آن‌ها را در بیمارستان بستری کنیم. این پیک بیماری مانند قبل نیست که مردم فکر کنند مبتلا می‌شوند و با چند روز استراحت حال‌شان خوب می‌شود.

موگهی بیان کرد: قدرت انتقال بیماری نیز افزایش یافته است. اکنون وضعیتی ایجاد شده که یک مبتلا، حدود ۴۰ نفر دیگر از اطرافیان خود را مبتلا می‌کند بنابراین باید بیش از قبل هوشیار باشیم.

وی با بیان اینکه سن ابتلا هم در کودکان و هم در افراد بالغ کاهش یافته است، گفت: تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان مبتلا به کرونا، جوانانی بدون بیماری زمینه‌ای و با حال عمومی بد هستند. قبلا تنها کسانی که بیماری زمینه‌ای داشتند، بدحال می‌شدند اما اکنون کسانی که هیچ بیماری زمینه‌ای ندارند هم بدحال می‌شوند.

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز افزود: در پیک اول کرونا، کمتر درگیری کودکان مشاهده می‌شد اما اکنون ابتلای کودکان بیشتر شده است. با شروع فصل زمستان نیز نگرانی ما در زمینه ابتلا به کرونا در اطفال بالاتر می‌رود زیرا در زمستان، بیماری‌های ویروسی اطفال به شدت شیوع پیدا می‌کند. در سالیان گذشته هم در زمستان اورژانس بیمارستان ابوذر به عنوان بیمارستان مرجع کودکان استان خوزستان مملو از جمعیت می‌شد و تخت‌ها پر بود و اکنون اضافه شدن کرونا، بسیار می‌تواند کار را خطرناک‌تر کند.

وی گفت: مردم اگر برای جان خود ارزش قائل هستند و می‌خواهند گرفتار بیمارستان نشوند باید به توصیه‌های ساده پیشگیرانه توجه کنند. استفاده از ماسک، رعایت فاصله حداقل دو متر، پرهیز از حضور در اجتماعات و شست‌وشوی مرتب دست‌ها کارهای ساده‌ای برای پیشگیری از ابتلا هستند و در کنار آن نیز باید در و پنجره‌ها باز شوند تا هوا رد و بدل شود.

موگهی با اشاره به تفاوت بین آلرژی‌ها، کرونا و سرماخوردگی بیان کرد: حد و مرز مشخصی بین این سه مورد وجود ندارد و تنها می‌توانیم بگوییم سرماخوردگی بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند یعنی بیماران عمدتا دچار آبریزش بینی و گلودرد هستند و معمولا علائم عمومی عفونت ندارند.

وی افزود: سرماخوردگی در افراد بالغ، صرفا با آبریزش بینی و گلودرد ساده بروز پیدا می‌کند و همراه با علامت بی‌اشتهایی و تب نیست اما اگر بیمار، گلوددرد و آبریزش بینی همراه با تب یا بدن درد یا بی‌اشتهایی داشته باشد حتما باید فکر کند که مبتلا به کرونا است. بنابراین اگر علائم عمومی عفونت یعنی تب، بدن درد، ضعف، بی‌حالی و بی‌اشتهایی همراه با علائم سرماخوردگی باشند حتما بیمار مبتلا به کرونا است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به تفاوت آلرژی و کرونا بیان کرد: معمولا افرادی که دچار آلرژی هستند می‌دانند که در این فصل دچار آلرژی می‌شوند. نکات پررنگ علائم آلرژی خارش بینی، گلو، چشم و گوش هستند که در سرماخوردگی دیده نمی‌شوند و بیمار هم علائم عمومی ندارد. آلرژی‌ها صرفا با آبریزش، اشک ریزش و ضایعات پوستی همراه هستند.

انتهای پیام