دکتر علیرضا پیلتن:

لزوم تعامل و هماهنگی نمایندگان استان در مجلس جهت حل مشکلات استان

استان خوزستان با وجود منابع عظیم نفت، پتروشیمی، گاز، فولاد، رودهای پرآب و زمین های حاصلخیز، ازلحاظ توسعه زیرساخت ها(ازجمله آب شرب،سیستم فاضلاب شهری،جاده و خدمات بهداشتی و آموزشی )در شرایط مناسبی قرار ندارد؛ مشکل کیفیت آب و سیستم فاضلاب شهری مخصوصا شهر اهواز علیرغم کارهای خوبی که صورت گرفته نیازبه توجه بیشتر دارد ؛استان ازلحاظ نرخ بیکاری در سال های اخیر جزء سه استان اول کشور بوده است. معضل ریزگردها در سال های اخیر علاوه بر ایجاد مشکل برای سلامتی شهروندان ،در سرعت روند مهاجرت از استان بی تاثیر نبوده است.
یکی از ابزارهایی که می تواند در حل معضلات ذکر شده استان موثر واقع گردد، هماهنگی و تعامل نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی جهت حل این معضلات می باشد؛ امری که طی سالیان اخیر کمتر شاهد آن بوده ایم. نمایندگان مجلس ازظرفیت های قانونی خود می توانند مسائل و مشکلات عدیده استان را به سمع ونظر متولیان امر برسانند تا این موضوعات را در دستور کار رسیدگی خود قرار داده تادر جهت حل آنها تدابیر مناسب اتخاذ نمایند. از آنجائیکه مشکلات و عقب ماندگی های استان عمدتا زیربنایی می باشند نیاز به توجه و نگاه ویژه از سوی دولت و مجلس می باشد.جلب توجه دولت و مجلس به مسائل و مشکلات استان در گرو مطرح کردن مسائل از سوی نمایندگان مجلس می باشد و این مهم مستلزم هماهنگی و همدلی نمایندگان مجلس و انعکاس صدای واحداز آنها می باشد.
با توجه به اینکه مجلس یازدهم کار خود رااخیرا آغاز کرده است و اکثریت نمایندگان محترم استان در مجلس از یک طیف و گرایش می باشند، فرصت مغتنمی جهت حل مشکلات و عقب ماندگی های استان برای آنها فرآهم گردیده است.انتظار می رود ضمن اولویت بندی مسائل و معضلات ، با همدلی وتعامل پیگیر حل مشکلات استان در مرکز باشند. مضاف براین ،با توجه به وظایف نظارتی خود می توانند مدیران استان را در قبال عملکرد دستگاه های تحت مدیریت خود پاسخگو نگه دارند و در موارد خاص عملکرد آنها را مورد تحقیق و تفحص قرار دهند.
از جمله اقدامات دیگری که نمایندگان محترم می توانند پیگیری نمایند اختصاص بودجه جداگانه در قانون بودجه سنواتی جهت حل برخی از مشکلات اساسی استان از جمله آب و فاضلاب وریزگردها می باشد. همچنین با توجه به نفت خیز بودن استان ،ملزم کردن وزارت نفت به انجام مسئولیت های اجتماعی خود درقبال کمک به توسعه و رفع عقب ماندگی ها در مناطق نفت خیز می باشد.
ازطرفی با وجود شرکت های بزرگ نفتی ،پتروشیمی ، فولاد در استان ، وجود بنادر و مناطق آزاد تجاری و داشتن ظرفیت های لازم در بخش کشاورزی ،شایسته نیست نرخ بیکاری در استان بالاتر از میانگین کشوری باشد که پیامد این موضوع می تواند بحران های اجتماعی ناگواری درآینده بهمراه داشته باشد.حل این معضل در سایه هماهنگی وپیگیری نمایندگان مجلس و استفاده از اهرم های قانونی وهمچنین تعامل مناسب با دولت امکان پذیر خواهد بود.امیداست نمایندگان محترم امید به پیشرفت وتوسعه را در دل شهروندان این استان بیش از پیش زنده نگه دارند.