به گزارش خوزپرساز اهواز، «فرهاد ابول نژادیان» ظهر امروز (یکشنبه ۲۴ آذر) در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که در تالار شهدای این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه  پژوهش زیربنای اصلی پیشرفت در  کشورهای استقلال و توسعه یافته است اظهار کرد: این کشورها برنامه ریزی استراتژیک برای خود دارند و بر اساس آن پژوهش و سیاستگذاری کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در این زمینه نیاز به اختصاص نیروی انسانی قوی و منابع مالی داریم به همین دلیل کشورهای توسعه یافته به سمت و سو پژوهش سوق پیدا کردند افزود: اولین اولویت برای دانشگاه های نسل اول، تربیت و تامین نیروی انسانی متخصص در رشته های مربوطه است تا  نیازهای جامعه را تامین کنند.

وی با اشاره به  فلسفه وجودی و فعالیت دانشگاه ها در اوایل انقلاب تصریح کرد: قبل از انقلاب اکثر پزشک ها در ایران هندی بودند که با پیروزی انقلاب اسلامی و رشد و توسعه دانشگاه علوم پزشکی، نسبت به تربیت نیروی پزشک و پرستار ایرانی تاکید و اقدام شد.

ابول نژادیان با بیان اینکه ما از این دوران گذشتیم و به اندازه کافی نیروی انسانی خوب و لایق  پرورش دادیم اضافه کرد: در سالیان بعد در دانشگاه ها نقش پژوهش پر رنگ تر شد و دانشگاه های نسل دوم شکل گرفتند، به طوری که همزمان با تربیت نیروی انسانی، مسائل مورد نیاز جامعه را مورد آزمایش قرار دادند و شروع به اقدامات پژوهشی کردند و دانشگاه ها پژوهش محور شدند.

وی با تاکید براینکه اولویت دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی است یادآور شد: در کنار آن، پژوهش هم در دانشگاه ها انجام شد و اینکه دانشگاه ما چقدر از این پژوهش ها استفاده کردند، جای نقد و بررسی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به دانشگاه های نسل سوم اشاره کرد و اذعان داشت: در این دانشگاه ها بحث کارآفرینی، شرکت های دانش بنیان و ارائه تحقیقات در حوزه های کسب و کار در اولویت است که دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز این مسیر را آغاز کرده و امیدواریم بتوانیم با جدیت ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه در دانشگاه جندی شاپور، مرکز رشد فعال و شرکت های فناور جانمایی شدند ابراز کرد: در زمان ریاست قبلی دانشگاه و با همکاری معاونت پژوهشی، زمینی را در جاده ماهشهر برای ایجاد پارک علم و فناوری در دانشگاه اختصاص دادند که تا مرحله اخذ قرارداد با پیمانکار هم رفته که امیدوارم بتوانیم با جدیت این کار را ادامه دهیم.

ابول نژادیان با بیان اینکه با ایجاد این فضای فیزیکی در دانشگاه، شرایط را برای استقرار شرکت های دانش بنیان محیا می کنیم ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال مرحله گذر از دانشگاه های نسل دوم به نسل سوم است؛ اما روند ما از شرکت های فناور به سمت شرکت های دانش بنیان کند بوده که امیدوارم بتوانیم تعداد شرکت های دانش بنیان را افزایش دهیم و تولیدات علمی را به ثمر برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در پروسه دانشگاه نسل سوم تولید محتوا و سر فصل از اهمیت بسیاری برخوردار است تاکید کرد: در این راستا باید نیروی انسانی را آموزش و پژوهش محور عمل کنیم که اکنون در حوزه معاونت پژوهشی انجام می شود و امیدواریم بتوانیم آن را  گسترش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه  امیدوارم به جایی برسیم که به دانشگاه های نسل چهار ورود کنیم و گفت: دانشگاه ها باید پژوهش را در صدر قرار دهند و با توجه به نیاز جامعه دنبال پژوهش و نوآوری باشند و این نوآوری در جهت آموزش حرکت کند.

وی با بیان اینکه پژوهش ها در دانشگاه باید ابتدا نیازسنجی و سپس بر اساس این نیازها انجام شود ابراز امیدوارم کرد: با لحاظ کردن این موضوع بتوانیم جزء دانشگاه های پیشرو قرار بگیریم و با توجه به پیشینه دانشگاه جندی شاپور در مجامع علمی و مراکز آثار ملی و میراث فرهنگی یونسکو اولویت ما باید استقرار شرکت های دانش بنیان شود .

منبع: شبستان