به گزارش خوزپرس از شوشتر، عبدالمجید میرزاپور روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار در سالن جلسات شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون افزود: امیدواریم میزان تولید شکر کارخانه در سال آینده به ۱۴۶ هزار تن برسد.

وی خشکسالی، تورم، تحریم، بالارفتن نرخ ارز، ترسالی و سیل را از جمله مشکلاتی دانست که شرکت کشت وصنعت نیشکر کارون در سال ۹۷-۹۸ با آنها مواجه شد و گفت: این سال،  سال تمام بحران ها برای نیشکر بود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت کارون با بیان اینکه هر یک از این بحران ها می توانست هر شرکت نیشکری را ساقط کند، گفت: این شرایط سخت با تلاش مجموعه کارکنان کشت و صنعت کارون منجر به تجربه ای با ارزش و نهایتا تولید حداکثری محصول این شرکت شد.

وی افزود: ۱۵ درصد کاهش تولید در شرکت کارون پیش بینی شده بود ولی با تلاش فراوان برای کاهش تلفات نیشکر توانستیم در تولید شکر و نیشکر از تمام شرکت های استان پیشی بگیریم.

تولید شکر در کشت و صنعت کارون ۳۰ درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی تولید شکر در این شرکت گفت: کاهش تولید در سایر شرکت های استان تا ۵۰ درصد رسید.

وی افزود: شرایط سخت و غافلگیر کننده جوی آسیب فراوانی به محصول نیشکر وارد کرد ولی با تلاش فراوان برای کاهش تلفات نیشکر توانستیم در تولید شکر و نیشکر از تمام شرکت های استان پیشی بگیریم این در حالی است که سایر شرکت های نیشکری استان در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد افت محصول و تولید شکر داشته اند.

وی افزود: حدود هشت هزار تن شکر زرد هنوز در انبارها موجود است لذا میزان دقیق شکر نهایی بعد از تخلیه کامل انبارها مشخص می شود.

میرزاپور درخصوص تسویه بدهی های سنواتی و انباشته شرکت گفت: کل بدهی شرکت های گاز و برق تسویه شوه وهم اینک پس از گذشت ۴۰ سال از عمر شرکت برای نخستین بار است به روز شده ایم و تلاش بر این است که بدهی سنواتی بیمه را که بخش اعظم آن پرداخت شده با استفاده از قوانین بخشودگی جرائم تهاتر کنیم و البته در پرداخت بدهی جاری نیز به روز هستیم ضمن اینکه به طور جدی پیگیر راه حلی برای توافق برای تسویه بدهی های انباشته ۴۰ سال گذشته به شرکت آب هستیم و با این شرکت نیز در پرداخت جاری تقریبا به روز شده ایم.

وی با بیان اینکه در پنج سال حضور من در شرکت به جز سال اول هیچ تسهیلاتی از بانک کشاورزی (صاحب سهام)دریافت نکرده ایم افزود: کل پرداختی ها از جمله سنوات پرسنل که رقم ریالی چشمگیر و قابل توجهی است به طور مستقیم از درآمد حاصله شرکت تامین شده است.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت کارون در ادامه گفت : غنی کردن منطقه با دانش نو به جهت تولید ثروت وافزایش درآمد توسط بخش خصوصی موجب ایجاد اشتغال می شود که این مهم یکی از تکالیف شرکت است.

وی افزود: خوشبختانه بواسطه فعالیت این شرکت در تشویق و ترغیب بخش خصوصی که عموما شهروندان بومی منطقه هستند، باعث ایجاد تشکل های اقتصادی قوی و بیش از چهار هزار فرصت شغلی از سال ۹۳ تاکنون از طریق برون سپاری امور پیرامون شرکت شده است.

شرکت کارون فروخته نمی شود/ کارون به مرحله نهایی دومنظوره شدن رسیده است

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون اظهار داشت: سال گذشته اعلام کردم شرکت به فروش نمی رسد امسال هم می گویم این اتفاق نخواهد افتاد چرا که وضعیت شرکت هر روز و از هر لحاظ بهتر می شود.

وی افزود: اگر بنا بود این شرکت به فروش برسد طرح توسعه  دومنظوره کردن دریافت نیشکر و چغندر قند در آن که توسط تیم مجربی از برزیل در دست مطالعه و طراحی نهایی است اجرا نمی شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون افزود: با دو منظوره کردن یکی از آسیاب های سه گانه کارخانه که برای نخستین بار در ایران و در این شرکت اجرا می شود روزانه۱۵ هزار تن نیشکر و هشت هزار تن چغندرقند، قابل استحصال است که این اقدام تحولی بزرگ در صنعت شکر ایران بوده و می تواند منطقه را از لحاظ تولید ثروت غنی و متحول نماید.

وی با بیان اینکه دومنظوره کردن شرکت اقتصاد منطقه را متحول می کند، اظهار داشت: تبدیل نیشکر و چغندرقند به شکر و نیز ساخت بیش از ۸۰ درصد از قطعات این پروژه در کشور به طور همزمان موجب کاهش نرخ بیکاری در منطقه نیز خواهد شد.

میرزاپور افزود: برای تولید ۱۰ میلیون تن چغندرقند در خوزستان باید حدود ۱۲۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه زیر کشت برود که این موضوع موجب تبدیل خوزستان به قطب مهمی از کشت چغندر و تولید شکر در کشور خواهد شد و کشاورزان شمال استان خوزستان سهم مهمی در این تحول خواهند داشت.

میرزاپور گفت: دومنظوره شدن کارخانه از زمان عقد قرارداد حداکثر ۱۸ ماه طول می کشد البته در روند پرداخت و تامین و انتقال ارز مشکل داریم که اقداماتی برای رفع این مشکل انجام شده است.

وی با اشاره به نقش این کارخانه در پایداری اقتصاد منطقه گفت: آخرین مراحل دومنظوره کردن شرکت را باهیاتی از برزیل انجام داده ایم و قرار است تا ۲ هفته آینده طرح خود را ارسال کنند.

وی اضافه کرد: تولید زمین هایی که بعد از چغندرقند کشت می شوند ۲۰ درصد افزایش می بابد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون با اشاره به تلاش برخی افراد و شخصیت ها برای مریض نشان دادن مجموعه کارون گفت: این شرکت با وجود سختی های فراوان پیر و مریض نیست و روند خوبی در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه شرکت کارون می توان خود را بازسازی کند، افزود: این شرکت می تواند با ارتقای فرهنگ اجتماعی و اقتصادی مردم منطقه دانشی به مردم بدهد که بتوانند با استفاده از این دانش به خوبی خود را اداره کنند.

کشت ذرت و نیشکر در کنار هم آسیب های خشکسالی را می کاهد

میرزاپور اظهار داشت: از آنجاکه تولید و تامین علوفه دامداری ها بخش مهمی از نیازهای کشور است، کشت ذرت علوفه ای همزمان با حفظ محصول نیشکر در کنار هم به عنوان یکی از راهکارهای کاهش آسیب های ناشی از دوره خشکسالی و تواتر بارندگی های سال گذشته پس از بررسی های کارشناسانه در دستور کار معاونت های کشاورزی و برون سپاری قرار گرفت.

وی افزود: با استفاده از این روش ضمن حفظ ریشه نیشکر برای بهره برداری سال زراعی ۹۹_۴۰۰ اقدام به تولید تلفیقی خوراک دام نیشکر و ذرت چاپر شد و همزمان استفاده دومنظوره از زمین و کسب درآمد با مشارکت بخش خصوصی دردستور کار قرار گرفت که در نهایت یکی از چالش های دیرینه نیشکر برای نخستین بار به فرصتی طلایی تبدیل شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون با بیان اینکه شرکا باید سود کنند که ما هم به سود برسیم، افزود: اکنون شرکت وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد ولی می تواند وضعیت بهتری داشته باشد.

نیاز به نیروی متخصص داریم

میرزاپور در پاسخ به این سئوال که آیا شرکت برنامه ای برای جذب نیرو در دستور کار دارد، گفت: شرکت در مقطع فعلی نیاز به جذب کارشناس دارد تا ضمن آموزش و کسب تجربه برای آینده نیز نیروهای جوان امور شرکت را اداره کنند ودر همین راستا به دنبال سازو کار مناسب هستیم تا شرکت در آینده با کمبود کارشناس های مربوطه مواجه نشود.

وی درخصوص برون سپاری کشت نیشکر در شرکت کارون نیز گفت: هم اکنون افزون بر هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های شرکت به صورت برون سپاری اداره و کشت می شوند و این رقم در سال ۹۹ به میزان ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون همچنین درخصوص قیمت مصوب شکر اظهار داشت:  هر کیلوگرم شکربه نرخ مصوب برای کارخانجات تولیدی۳۰ هزار ریال است درحالیکه همین محصول را دولت هر کیلوگرم ۳۴ هزار ریال و بازرگانی دولتی بیش از این مبلغ عرضه می کنند این در حالی است که نرخ تمام شده هر کیلوگرم شکر در حال حاضر بیش از ۴۶ هزار ریال است و همین نقیصه بزرگ کمر تولید کننده را می شکند و صنایع نیشکری استان را که افزون بر۳۰هزار شاغل مستقیم دارند به ورطه ورشکستگی و رکود می کشاند.

وی با اشاره به سیل اخیر و تاخیر در برداشت نیشکر افزود: شرکت هایی که ماهیت آنها چغندری است و عموما در دیگر استان های کشور هستند محصول خود را زودتر برداشت و شکر تولیدی را به نرخ مصوب بدون کمترین مشکل فروخته اند ولی شرکت های نیشکری با لحاظ کردن تاخیر بی سابقه برداشت و افزایش غافلگیرانه نرخ بی سابقه تورم با مشکل مواجه شدند و سازمان صمت نیز با بی توجهی به این مشکل گرفتاریهای ناشی از فاصله بین قیمت واقعی تمام شده شکر و نرخ کاذب مصوب را دوچندان کرد.

وی ادامه داد: دونرخی شدن قیمت و تلاطم ناشی از کمبود شکر منجر به ورود دلالان و واسطه های حواله به دست که عمدتا متخصصان رانت با تجارب بحران کمبودهای گوشت، مرغ و…بودند، شد و فشارهای متعددی برای همکاری و تحویل شکر به این طیف از خریداران که بیشتر آنها هرگز طی ۴۰ سال اخیر مشتری این شرکت نبودند وارد شد.
میرزاپور با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های شرکت قابل برداشت نبود، گفت: محصولات کشت شده در این  مناطق را چاپر و برای تغذیه دام استفاده کردیم که این موضوع باعث افزایش میزان و کیفیت شیر تولیدی دامداری ها شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون اضافه کرد: هنگام چاپر قلمه اصلی تا فرعی باهم چاپر می شوند که با این کار حداقل ۴۰ تا ۵۰ هزار تن علوفه برای مصرف استان تولید می شود.

اجازه ندادیم کسی از شکر ما رانت بخورد

میرزاپور با تقدیر از حمایت های مسئولان از جمله بانک کشاورزی(صاحب سهام)، استاندار، فرمانداران، امام جمعه، نماینده شهرستان های شوشتر و گتوند در مجلس، نیروهای نظامی و انتظامی و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی آینده شرکت را با اراده مجموع همکاران خوش فکر شرکت درخشان توصیف کرد.

وی افزود: با شناخت از بازار و تحولات پیرامون بازار شیرین و وسوسه برانگیز شکر با قاطعیت اجازه ندادیم کسی از شکر تولیدی این شرکت که حاصل دسترنج هزاران کارگر سختکوش این مجتمع است، رانت بخورد.

وی گفت: همچنان با افتخار و سربلندی از بیت المال و حقوق صاحبان واقعی این ثروت ها صیانت می کنیم و اعتقاد داریم پشت این فشارها و پرونده سازی ها دست های پنهانی برای سو استفاده های کلان وجود دارد و سازمان صنعت ومعدن خوزستان باید در این خصوص شفاف سازی کند.

میرزاپور از دستگاه قضایی خواست در راستای رسالت خود از انتشار فساد ناشی از رانت خرید و فروش کاذب شکر و چگونگی صدور حوالجات مشریان معرفی شده ورود کند.

وی در ادامه تشریح فعالیت های این شرکت گفت: به منظور حمایت از محیط زیست و مشارکت در احیای گونه های جانوری و گیاهی در حال انقراض با هماهنگی سازمان محیط زیست اقدام به تفکیک ۲۵ هکتار از اراضی شرکت و تجهیز اصولی آن با رعایت استاندارد های توصیه شده سایت حیات وحش شده است.

وی افزود: بزودی نخستین گروه جانوری شامل گوزن، آهو و بزکوهی به این مرکز وارد می شود و در کنار آن باغ پرندگان و خرگوش بومی منطقه نیز نگهداری خواهد شد تا پس از تکثیر برای نخستین بار بعد از گذشت ۴۰ سال شاهد رها سازی گونه های مورد اشاره در زیستگاه اصلی آنها و احیای مجدد زندگی جانوری منطقه باشیم ضمن اینکه این اقدام برای نخستین بار در یک مجتمع تولیدی در کشور انجام شده و در آینده گسترش خواهد یافت.

وی با تجلیل از خبرنگاران از آنها خواست مجموعه شرکت کارون را نقد کنند چراکه نقد، ضعف ها را نمایان می سازد و موجب پویایی شرکت می شود

تجلیل از خبرنگاران و بازدید از سایت ۲۵ هکتاری پرورش آهو، گوزن، بزکوهی و خرگوش شرکت نیشکر کارون از دیگر برنامه های روز خبرنگار در این شرکت بود.

شرکت کشت و صنعت نیشکرکارون در بین شهرستان های شوشتر و گتوند واقع است. ظرفیت اسمی این کارخانه ۲۰۰هزار تن شکر در سال است و منبع آب مزارع آن از پشت سد تنظیمی گتوند تامین می ‌شود.
شرکت خوراک دام کارون، شرکت فورفورال، شرکت نئوپان کارون، شرکت پرورش ماهی کارون، شرکت کاغذسازی کارون از صنایع جانبی کشت و صنعت کارون به شمار می آیند و به صورت خصوصی اداره می شوند.

ایرنا