به گزارش خوزپرس از اهواز، عبدالمجید میرزاپور روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون افزود: کارگرانی که زمان بازنشستگی آنها فرا رسیده است نیز می توانند همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.
وی با تاکید بر لزوم خودداری از تحت فشار قرار دادن نیروها برای بازنشسته شدن، اظهار داشت: به نیروهایی نظیر کارشناس نیز نیاز داریم که درصورت فراهم شدن شرایط جذب می شوند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون درخصوص موضوع واگذاری این شرکت به بخش خصوصی گفت: هرگاه متوجه شوم قرار است این شرکت به بخش خصوصی واگذار شود موضوع را به رسانه ها اعلام می کنم و پیگیری لازم را برای جلوگیری از این کار انجام خواهم داد.
وی با اشاره به سرمایه گذاری دولت برای دوگانه کردن شرکت نیشکر کارون افزود: اگر قرار باشد شرکت به بخش خصوصی واگذار شود، دولت و وزارت کشاورزی در آن سرمایه گذاری نمی کنند.
میرزاپور اظهار داشت: برخی افراد با مطرح کردن بحث فروش کارخانه به دنبال فریب مردم و مطرح کردن خود هستند.

** دوگانه کردن شرکت تحول بزرگی در منطقه خواهد بود
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون دوگانه کردن این شرکت برای کشت نیشکر و چغندرقند را تحولی بزرگ در منطقه دانست و اظهار داشت: برای دوگانه کردن شرکت مذاکراتی با شرکت هایی از بلژیک، برزیل و هند انجام شده است حتی تا مرحله تفاهم هم پیش رفتیم ولی با آمدن ترامپ و وضع تحریم ها علیه ایران کار پیچیده شد.
وی افزود: دی ماه تفاهم نامه ای برای انجام طرح مطالعاتی با یک شرکت برزیلی بسته و قرار شد ۱۶ فروردین ماه سال ۹۸ چهار نفر از این شرکت به منطقه بیایند.
میرزاپور گفت: قرار است حدود ۸۰ درصد سازه ها و قطعات صنعتی مورد نیاز برای دوگانه کردن شرکت کارون در ایران و سه تا چهار قطعه بدلیل کیفیت آلیاژ و انحصاری بودن از خارج از کشور وارد شوند.
وی افزود: بیش از یک میلیون تن شکر اضافه با دومنظوره کردن شرکت های کشت و صنعت نیشکر تولید و ۱۴۰ هزار هکتار زمین برابر با ۴۰ درصد اراضی منطقه زیر کشت چغندر می رود که این موضوع باعث بهبود وضعیت کشاورزان منطقه می شود.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون درآمد این شرکت در سال ۱۳۹۳ را کمتر از یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این میزان در سال گذشته به چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسیده است.
وی دلیل این افزایش درآمد را نبود اعتصاب و وجود آرامش دانست و افزود: نقد درست خوب است و به طور قطع باعث اصلاح امور می شود ولی برخی افراد به دنبال انحراف افکار عمومی هستند.

** نیشکر کارون باید به عنوان یک طرح بزرگ ملی حفظ شود
میرزاپور با انتقاد از واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی گفت: شرکت کارون با داشتن ۴۵ هزار هکتار زمین با تمام شرکت های مشابه خود در استان تفاوت دارد و باید به عنوان یک طرح ملی بزرگ حفظ شود.
وی با بیان اینکه برخی از نمایندگان حساسیت های کاذبی پیرامون این شرکت ایجاد می کنند، افزود: این نمایندگان از یک سو فروش شرکت را در مجلس تصویب می کنند و از سوی دیگر در محافل عمومی عنوان می کنند که شرکت نباید فروخته شود.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون به کارگران این شرکت اطمینان خاطر داد که هیچ تهدیدی شغل آنها را تهدید نمی کند و بیان کرد: شکل کار در برخی شغل ها مانند نی بری تغییر کرده است.
وی با اشاره به برون سپاری ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار نیشکر در شرکت کارون گفت: تلاش بر این است که این میزان در سال جاری به ۹ هزار هکتار برسد.
میرزاپور با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ پیمانکار آبیاری در کارخانه وجود دارد که هر کدام بین پنج تا ۲۵ نفر نیرو دارند، افزود: برخی از زمین های شرکت بازدهی خوبی نداشتند که برای ایجاد درآمد، به بخش خصوصی واگذار شدند.
وی با بیان اینکه ماهانه نزدیک به ۱۸۰ میلیارد ریال به طور مستقیم به پیمانکاران داده می شود، اظهار داشت: همین پیمانکاران محصول گرا با فعالیت در این اراضی بیش از سه برابر حقوق کارگران درآمد کسب می کنند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون با اشاره به مشکلات اقتصادی گریبان گیر شرکت گفت: تلاش ما با توجه به شرایط موجود حفظ بقای شرکت است و به دنبال سود کاذب نیستیم.
وی افزود: شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون سال گذشته ۸۰۰ میلیارد ریال سود داشت که تمام این سود برای زیرساخت های شرکت هزینه شد.
وی سال ۹۷ را سالی سخت از نظر اقتصادی و اجتماعی برای شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون دانست و گفت: برخی افراد برای ضربه زدن به شرکت از هیچ تلاشی دریغ نکردند ولی خوشبختانه طبق گزارش تحقیق و تفحص و بازرسی، شرکت مسیر درست را طی کرده است.
میرزاپور افزود: این شرکت ابتدای سال جاری به صورت جدی با مشکل آب مواجه شد و معادل ۶۲ درصد سال های گذشته توانست آب تامین کند البته همین میزان نیز به طور یکنواخت داده نمی شد.
وی با بیان اینکه مزارع باید بین هر سه تا پنج روز، آبیاری شوند، اضافه کرد: شرایط به گونه ای مدیریت شد که کمترین آسیب بدلیل کمبود آب به شرکت وارد شد و نرخ کاهش راندمان ناشی از کمبود آب ۱۲ تا ۱۵ درصد بود.

** تاخیر ۱۲۰ روزه برداشت محصول بدلیل بارندگی ها
میرزاپور با اشاره به آغاز بارندگی های سال زراعی جاری از نیمه مهرماه گفت: این بارندگی ها برداشت نیشکر را بیش از ۱۲۰ روز به تاخیر انداخت لذا به اجبار بخش عمده ای از نی ها در گرم ترین زمان سال برداشت می شوند.
وی بهترین زمان برداشت محصول را تا قبل از ۲۰ فروردین ماه عنوان کرد و افزود: بارندگی های ۲ روز گذشته نیز مشکلاتی را در روند برداشت محصول ایجاد کرد لذا در خوش بینانه ترین حالت برداشت نی پایان خردادماه تمام می شود.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون با بیان اینکه حداقل ۱۵ درصد نسبت به پارسال کاهش تولید خواهیم داشت، گفت: شرایط اقتصادی امسال آزمون سختی برای انجام کارهای دشوارتر و بزرگتر بود.
وی اوضاع اقتصادی را برای واحدهای تولیدی بسیار دشوار خواند و افزود: این اوضاع ضربه جبران ناپذیری به واحدهای تولیدی وارد کرده است که به راحتی قابل رفع شدن نیستند.

** انتقاد از قیمت مصوب شکر
میرزاپور با انتقاد از قیمت مصوب دولت برای شکر گفت: ما را وادار به فروش شکر به قیمت مصوب هر کیلوگرم ۳۰ هزار ریال می کنند که این موضوع با توجه به اینکه قیمت تمام شده ۳۸ هزار و ۱۴۷ ریال است، مشکلاتی برای کارخانه ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه به شدت درگیر تهدیدها برای فروش شکر با قیمت مصوب هستیم، افزود: نباید به گونه ای عمل کنیم که شرکت کارون و توسعه بزرگ نیشکر گرفتار مصیبتی مانند هفت تپه شوند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون با بیان اینکه قیمت تمام اقلام داخلی مورد نیاز کارخانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد و اقلام خارجی وارداتی بین ۱۷۰ تا ۲۲۰ درصد رشد داشته اند، افزود: قیمت لاستیکی که سال ۱۳۹۵، سه میلیون و ۷۰۰ هزار ریال بوده اکنون به ۲۳ میلیون ریال و قیمت هر عدد کیسه شکر از ۶ هزار و ۸۰۰ ریال به ۲۰ هزار ریال رسیده است.
وی با بیان اینکه پارسال حداکثر تولید ممکن را داشتیم، گفت: امسال چاره ای جز جنگیدن نداریم و سعی می کنیم نسبت به نیشکرهای مشابه منطقه به حداکثر تولید برسیم البته جنگ ما در این شرایط برای بقا و نه کسب درآمد است.
میرزاپور با بیان اینکه شرایط اقتصادی مردم را به کسب سود ترجیح می دهیم، گفت: امسال کود و سم را با قیمت چهار برابر سال قبل خریداری کردیم و معلوم نیست قیمت سال آینده چقدر خواهد بود لذا تعیین نرخ شکر کار بسیار دشواری بوده و براساس نرخ تورم است.
وی افزود: سال گذشته و اوایل امسال هیدروفلوم براساس هر کیلوگرم ۴۶ هزار ریال خریداری می شد ولی طبق آخرین قرارداد به ۱۱۱ هزار ریال افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون با انتقاد از ۲ قیمتی بودن برخی کالاها اظهار داشت: ۲ قیمتی بودن باعث ایجاد فساد و رانت در جامعه می شود لذا مردم باید با روش های دیگر نظیر بهداشت و آموزش حمایت شوند.
وی افزود: اگر واحدهای تولیدی حمایت نشوند نابود می شوند و برگشت به حالت قبل بسیار دشوار خواهد بود.

** ۲۳ درصد محصول نیشکر کارون برداشت شده است
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۳ درصد محصول برداشت شده است، اظهار داشت: تلاش بر این است که بیشترین سهم را در افزایش راندمان و بهره برداری داشته باشیم.
وی با اظهار امیدواری از ارائه گزارشی شفاف از میزان تولید تا نیمه نخست اردیبهشت ماه سال ۹۸ افزود: پارسال هیچ معوقه ای از نظر حقوق کارکنان، پیمانکاران و سازمان های خدماتی مانند آب، برق، گاز، تامین اجتماعی، مالیاتی و تامین بازار نداشتیم.
میرزاپور سال ۹۸ را برای واحدهای تولیدی سالی دشوارتر نسبت به امسال دانست و گفت: تلاش بر این است که با کمک رسانه ها در مسیر تامین کننده سعادت منطقه گام برداریم و با شفافیت عملکردها هیچ پشت پرده ای نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه عملیات داشت ۴۵۰ هکتار به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار داشت: این زمین ها عملکرد ضعیفی داشتند لذا برای کسب نتیجه بهتر به بخش خصوص واگذار شدند.
وی با بیان اینکه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هکتار از زمین های شرکت به کشت بهاره اختصاص می یابد، افزود: این کشت شیوه جدیدی است و با هدف ارتقای بهره وری و کاهش فشار بر کشت اجرا خواهد شد.

** تمام پرداخت های نیشکر کارون به روز است
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون با بیان اینکه تمام پرداخت های این شرکت به روز است، گفت: حدود ۴۰ میلیارد ریال به تامین اجتماعی، ۲۵ میلیارد ریال به شرکت گاز، ۲۰ میلیارد ریال به آب و پنج میلیارد ریال به امور مالیاتی پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه حقوق برخی از سازمان ها در گرو پرداخت سهم شرکت کارون است، افزود: این کارخانه به حمایت معنوی و نگاهی منطقی نیاز دارد.
میرزاپور با بیان اینکه قیمت مرغ بیش از ۱۲۰ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: برخی از سازمان ها با اعمال فشار قصد جلوگیری از قیمت شکر را دارند که این یک تهدید است.
وی با بیان اینکه به خاطر قانون در مقابل این افراد مقاومت می کنم، افزود: اگر قرار است شرکت تهدید شود اول من باید تهدید شوم زیرا بیش از ۹ هزار خانوار به صورت مستقیم از این کارخانه ارتزاق می کنند.

** افزایش نیم واحدی تولید با آتش نزدن بقایای نیشکر
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون جلوگیری از آسیب به خاک و افزایش نیم واحدی میزان تولید را از فواید آتش نزدن بقایای نیشکر عنوان کرد و گفت: برداشت سبز با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار شرکت قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه برداشت سبز تاکنون در ۶ درصد اراضی برداشت شده، انجام شده است، افزود: حرارت لحظه ای علاوه بر آسیب زدن به خاک، تمام موجودات زنده را از بین می برد و درنهایت برای تقویت خاک مجبور به استفاده از کود می شویم برعکس وقتی پوشال زیر زمین دفع می شود میکروارگانیسم هایی برای تغیه گیاه تولید می شود.
وی درخصوص بارندگی ها و احتمال وارد آمدن خسارت به اراضی کشت و صنعت نیشکر کارون اظهار داشت: نباید ضعف خود را به گردن طبیعت بیاندازیم بلکه باید در هر شرایطی برای بهبود وضعیت کارخانه تلاش کنیم.

** پیمانکار، سایت آهو و گوزن را تحویل داد
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون با اشاره به تحویل سایت آهو و گوزن توسط پیمانکار گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای انتقال ۲۵ راس آهو و گوزن به سایت این شرکت موافقت کرده است البته انتقال این جانداران به سایت با مشکلاتی نظیر نزدیک بودن به زمان زایمان مواجه شد.
وی با تاکید بر لزوم حفظ محیط زیست و با اشاره به فرهنگ غنی خوزستان درخصوص محیط زیست افزود: شرکت کارون برنامه دارد سالی ۳۰ تا ۴۰ راس آهو و گوزن در منطقه رهاسازی کند.
وی با بیان اینکه ۱۵ هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون به سایت نگهداری و قرنطینه گوزن و آهو اختصاص یافته است، گفت: حدود سه هکتار از این اراضی جنگل هستند البته باید نوع درختان موجود در این اراضی از آکالیپتوس به گونه های بومی تبدیل شوند تا برای گوزن و آهو مفید باشند.
شرکت کشت و صنعت نیشکرکارون در بین شهرستان های شوشتر و گتوند واقع است. ظرفیت اسمی این کارخانه ۲۰۰هزار تن شکر در سال است و منبع آب مزارع آن از پشت سد تنظیمی گتوند تامین می ‌شود.
شرکت خوراک دام کارون، شرکت فورفورال، شرکت نئوپان کارون، شرکت پرورش ماهی کارون، شرکت کاغذسازی کارون از صنایع جانبی کشت و صنعت کارون به شمار می آیند.
۳۰۲۲

انتهای پیام /*