به گزارش خوزپرس از اهواز و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان، نماینده شهرهای اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به شرایط موجود اقتصاد کشور اظهار کرد: دشمن در سه حوزه برنامه ریزی کرده است حوزه مالی، حوزه سایبری و حوزه کمک به نیروهای معاند که در دو حوزه آخر نتوانسته عمل کند و توفیقی نداشته است اما در حوزه مالی در دو مورد؛ بانک ها و حوزه تجارت وارد عمل شده است .در حوزه تجارت چون خیلی از کشورها شریک تجاری ایران هستند و حرف شنوی از دشمن ندارند و از طرفی خیلی از مسائل حوزه تجارت قابل دسترسی و ارزیابی نیستند دشمن برنامه ریزی نکرده است.
همایون یوسفی افزود: بیشترین حوزه تمرکز دشمن در نظام بانکی است و به دنبال این هستند که سیستم عملکرد بانکی کشور را مختل کنند و این موضوع حساسی است که باید همه دستگاه ها، مردم و دولت به آن توجه ویژه ای داشته باشند.
وی گفت: استان خوزستان دولتی ترین اقتصاد کشور را دارد و بخش خصوصی آن کمتر است تا این بخش فعال نشود شغل و تسهیلات نیز نداریم؛ بخش دولتی قوی اجازه رشد به بخش خصوصی را نداده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان، نیز اظهار کرد: بر اساس دستورالعملی که وزارت اقتصاد با موضوع احکام قانون برنامه ششم و منابع و مصارف قانون بودجه سال ۹۶ و سال های آتی به همه استان ها ابلاغ کرده؛ قرار بر این است که استان ها نقشه راه تامین منابع مالی سرمایه گذاری با برش استانی را با مشارکت دستگاه های مربوطه تدوین کنند.
مسعود صدری عنوان کرد: از جمله منابعی که به عنوان منابع سرمایه گذاری استان در نقشه تامین مالی دیده شده، سرمایه گذاری و تسهیلاتی است که نظام بانکی در بخش های مختلف اقتصاد در برنامه ششم ارائه می دهد.
نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی در خوزستان افزود: منابع مختلفی برای سرمایه گذاری دیده شده است از جمله: فاینانس، سرمایه گذاری خارجی، مشارکت بنیادها و نهاد ها مانند بنیاد برکت و بنیاد مستضعان، مشارکت شهرداری ها، اعتبارات تملک دارایی ها که با مشارکت استانداری (طبق تفاهم نامه وزارت کشور و وزارت اقتصاد دارایی) جهت تامین منابع کل استان از منابع کشور است؛ که دستگاه ها منابع خود را بر اساس فرصت های سرمایه گذاری تدوین می کنند.
صدری افزود: ما باید سقف و سهم تسهیلاتی که نظام بانکی در قالب اعتبارات تکلیفی در بخش کشاورزی، بخش صنعت و معدن و تجارت یا بخش خدمات( بهزیستی و کمیته امداد) به تفکیک بانک ها ابلاغ کرده از منابع تامین مالی مشخص کنیم.
وی در این خصوص تاکید کرد: تمامی بانک ها سقف و سهم تسهیلات تکلیفی و بورس استان سقف و سهم بازار سرمایه در استان را به منظور تدوین نقشه راه تامین مالی سرمایه گذاری بین المللی به این اداره کل اعلام کنند، این امر موجب می شود که روند تحقق سهم استان در جذب منابع طی برنامه ششم توسط این اداره کل رصد شود
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان اضافه کرد: وزیر اقتصاد تاکید بسیار بر عملکرد شورا، رفع مشکلات و امور ارباب رجوع را در واحدهای تابعه خواستارند که مسائل و مشکلات به ایشان ارائه شود.
نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان عنوان کرد: در جلسات آینده مشکلات مردم که به نمایندگان مجلس ارائه می شود در جلسات شورا مطرح می کنیم تا پیگیری شود.
در این جلسه موضوع سرانه تسهیلات استان خوزستان در مقایسه با یکی از استان ها که از نظر حجم سپرده در ردیف پایین تر و از نظر حجم دریافت تسهیلات از منابع بیشتری برخوردارند اشاره کرد و گفت: در این راستا سرانه استان خوزستان برای هر نفر، مبلغی معادل ۴٫۸ میلیون تومان و سرانه استان مورد مقایسه مبلغی معادل ۸٫۵ میلیون تومان است.
وی گفت: این تفاوت زیاد به گونه ای است که حجم سپرده های استان خوزستان (۴۲۵ هزار میلیارد ریال) تقریبا ۱٫۵ برابر یکی از استان ها (۲۹۸ هزار میلیارد ریال) می باشد؛ در حالی که انتظار می رود سرانه تسهیلات عکس حالت فوق را داشته باشد؛ لذا پیشنهاد می شود موضوع تفاوت زیاد نسبت تسهیلات به سپرده استان خوزستان در مقایسه با سایر استان ها به طور دقیق بررسی و ریشه یابی شود.