به گزارش خوزپرس به نقل از اقتصاد آنلاین، عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین با اشاره به ارائه گزارش تحقیق و تفحص از شرکت کشت و صنعت کارون در جلسه اخیر کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: این شرکت بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی مستعد استان خوزستان را به خود اختصاص داده و علاوه بر سرمایه ملی، از آب اختصاصی هم برخوردار است.

وی در ادامه افزود: در زمان تشکیل شرکت کارون، زمین آن متعلق به مردم بوده و با برخی از مردم منطقه مصالحه شده و با برخی دیگر مصالحه نشده است.

پاپی زاده با بیان اینکه شرکت کارون با هدف ایجاد اشتغال در منطقه تشکیل شده است، گفت: این در حالی است که هم اکنون میزان اشتغال در این شرکت از ۱۲ هزار نفر به حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده و در شرایطی در اساسنامه آن تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن شکر سفید هدفگذاری شده که طبق برآوردها درحال حاضر بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن شکر در آن تولید می‌شود و بنابراین شرکت کارون هم از نظر بحث اشتغال و هم از لحاظ تولید به شدت عقب است.

نماینده مردم دزفول در مجلس با اشاره به وجود برخی رانت‌ها در کشت و صنعت کارون عنوان کرد: متاسفانه این رانت‌ها در اختیار برخی افراد خاص قرار داده شده است. همچنین در قراردادهای پیمانکاری، عددهای میلیاردی ثبت شده و این قراردادها روال قانونی خود را طی نکرده است.

پاپی زاده با بیان اینکه چند هزار هکتار از اراضی این شرکت هم با یک سوم قیمت واقعی اجاره داده شده است، گفت: افرادی که این اراضی را با قیمت های بسیار پایین اجاره کرده اند، دوباره این اراضی را با قیمت بسیار گران تر به کشاورزان منطقه اجاره داده‌اند و به این ترتیب در عرض چند روز، چندین میلیارد تومان رانت نصیب برخی از افراد خاص شده است!

وی در ادامه افزود: موضوع دیگر تصاحب غیرقانونی چند هزار هکتار از اراضی مردم توسط کشت و صنعت کارون است که این شرکت به غلط و بدون اینکه سند آن را داشته باشد، آنها را تصاحب کرده و مردم را از حق قانونی شان محروم کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به تصرف حدود ۷ هزار هکتار از اراضی متعلق به منابع طبیعی توسط شرکت کارون گفت: این شرکت متعلق به بخش خصوصی است و اراضی منابع طبیعی متعلق به دولت است و قانونا نباید اراضی منابع طبیعی به یک شرکت خصوصی منتقل شود، اما متاسفانه یک روال غیرقانونی آغاز شده که این ۷ هزار هکتار را هم در تملک شرکت کارون قرار دهد.