به گزارش خوزپرس، سید حمید صالحی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در نمایشگاه هفته پژوهش در نمایشگاه بین المللی اهواز، اظهار کرد: ایران کشوری با اقلیم خشک از گذشته بوده است و اگر به شیوه دقیق و با سیاستگذاری درست استفاده از منابع آبی حرکت کنیم و مصرف آب را در بخش کشاورزی بهینه سازی کنیم بحران آب را از سر می گذرانیم.

مدیرعامل سد و نیروگاه شهید عباسپور افزود: نیروگاه شهید عباسپور با ظرفیت اسمی ۲ هزار مگاوات شامل ۲ نیروگاه هزار مگاواتی یکی از بزرگترین نیروگاه های برقابی کشور است.

صالحی گفت: سالانه ۳ میلیون و ۸۰۰ تا ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار مگاوات ساعت انرژی الکتریکی در نیروگاه شهید عباسپور تولید می شود که با توجه به منابع آبی و سیاست های دیسپاچینگ ملی و شبکه ملی صورت می گیرد.

مدیرعامل سد و نیروگاه شهید عباسپور تصریح کرد: انرژی الکتریکی چرخه صنعت را در کشور به حرکت در می آورد و سد و نیروگاه شهید عباسپور ۶ درصد انرژی برق ابی را در کشور تولید می کند.

صد درصد کارکنان سد و نیروگاه عباس پور بومی خوزستان هستند، اجرای ۴طرح پژوهشی با همکاری دانشگاه آزاد ایذه و مسجد سلیمان
صالحی گفت: با سیاست گذاری هایی که در گذشته برای مجموعه تولید و بهره برداری سد شهید عباسپور ۱۰۰ درصد نیروهای ما بومی خوزستان هستند.

وی اضافه کرد: از دوسال گذشته بخش پژوهش در سازمان آب و برق خوزستان با حرکت بسیار تند و نگاه بسیار مثبت خوبی شکل گرفت که این نگاه به شرکت های زیرمجموعه سازمان آب و برق سرایت کرد.

مدیرعامل سد و نیروگاه شهید عباسپور گفت: در همین راستا تفاهم نامه ای با دانشگاه آزاد مسجد سلیمان و ایذه امضا کردیم که ۴ طرح را با آنها قرارداد بستیم که تاثیر بسیار خوبی در روند انجام کارهای پژوهشی ما دارد.

صالحی ادامه داد: همه کارهای تخصصی و بهره برداری از نیروگاه برقابی و تعمیر و نگهداری توسط نیروهای بومی خوزستان انجام می شود.

وی با اشاره به استفاده از قطعات و تجهیزات بومی ساخت داخل در نیروگاه وسد شهید عباسپور یادآور شد: با توجه به اینکه فناوری ساخت نیروگاه عباسپور خارجی است بنابراین قطعات و تجهیزات آن نیز خارجی است اما هدف و سیاست ما استفاده از فناوری های بومی است.

مدیرعامل سد و نیروگاه شهید عباسپور ادامه داد: بررسی های دقیقی روی قطعات و تجهیزان سد و نیروگاه انجام می دهیم که کارایی آنها نسبت به بهره برداری متفاوت است و برهمین اساس و طبق نیاز و شناخت از شرکت های داخلی به سمت استفاده از منابع داخلی می رویم مگر آنکه توان آن داخل کشور نباشد.

صالحی گفت: سعی می کنیم تمام خریدهای ما از داخل استان باشد اما شرکت هایی در تهران و اصفهان هستند که می توانند به صنعت برقابی خوزستان کمک کنند.

وی با اشاره به سیاست های کلی سازمان آب و برق و هدف فرای بهره برداری از منابع آبی و تولید انرژی برق آبی هست مهندس شمسایی نگاه شان این است که در کنار کار تخصصی، کارهای عام المنفعه برای مردم استان انجام شود. بر همین اساس با هماهنگی مهندس ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل با مهندس شمسایی در خصوص اجرای طرح های عام المنفعه توسط نیروگاه و سد عباسپور گفت: جاده ارتباطی شهرستان اندیکا به ایذه با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال و طرح آبرسانی به ۴۴ روستای آبژدان اندیکا با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال و جمعیت ۲۰ هزار نفر از جمله این طرح ها بودند.

مدیرعامل سد و نیروگاه شهید عباسپور بیان کرد: با اجرای این طرح آبرسانی ۴۴ روستا از منابع آب پایدار و ۲۴ ساعته برخوردار شدند،تا قبل از اجرای این طرح برخی روستاها تنها ۱۰ روز یک بار آب داشتند.

صالحی گفت: با تجربه ای که در طرح آبرسانی روستاهای بخش آبژدان بدست آوردیم طرح آبرسانی به ۷۲ روستای بخش مرکزی اندیکا را اجرا کردیم که در یک ماه اخیر رو اتمام است و آورد آن نسبت به گذشته سه برابر می شود.

شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه شهید عباسپور در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال مسجدسلیمان بر روی رودخانه کارون ساخته شده است. این سد یکی از بزرگترین سدهای ایران می باشد. نوع سد بتنی دو قوس است و به منظور تولید انرژی برق آبی، تامین آب شرب، صنعت کشاورزی و کنترل سیلاب طراحی و ایجاد شده است.