رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان:خوزستان بهترین مکان برای ایجاد مگاپروژه ها است/ایجاد شهرک صنعتی تخصصی در حوزه صنایع تکمیلی پتروشیمی دستاورد بزرگی است

به گزارش خوزپرس وبه نقل از کمیته اطلاع رسانی ستاد بزرگداشت هفته دولت،حسن زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان در همایش بررسی فرصت های سرمایه گذاری استان خوزستان که پیش از ظهر امروز در سالن کتابخانه مرکزی برگزار شد با تبریک هفته دولت اظهار داشت:وظیفه سازمان صنعت ایجاد اشتغال نیست بلکه وظیفه آن ایجاد ثروت،توسعه صنعتی کشور و ایجاد ارزش افزوده صنعتی است.

وی با بیان این امر که شرایط اشتغال در کشور مساعد نیست، ادامه داد: در دولت یازدهم شاهد صعود ده پله ای بوده ایم اما همچنان در بین کشورهای دنیا رتبه بالای صد را داریم.

حسن زاده با بیان اینکه در دوران پس از انقلاب بیش از ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است، تصریح کرد: ۵۰درصد مربوط به صنایع پتروشیمی است که سرانه اشتغال آن دو میلیارد تومان به ازای هر فرصت است.

وی با بیان اینکه خوزستان بهترین مکان برای ایجاد مگاپروژه ها است، افزود:اگرچه باید فضا برای ایجاد صنایع کوچک هم فراهم شود اما مزیت های بی شمار استان خوزستان این فرصت را ایجاد می کند تا خوزستان مهد این صنایع باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان با برشمردن مزیت های استان در حوزه های نفتف گاز، پتروشیمی و… خاطر نشان کرد: در این خصوص آمایش سرزمینی با حفظ محیط زیست باید اصلاح شود.

وی با بیان این امر که سال گذشته باوجود رکود بیش از ۲۵۰۰میلیارد تومان طرح صنعتی به بهره برداری رسیده، گفت: این سرمایه گذاری ها نیازمند بودجه فراوان هستند اما اشتغال چندانی ایجاد نمی کنند.

حسن زاده با اشاره به اینکه ۴هزار میلیارد تومان طرح در سال جاری آماده بهره برداری است، گفت: تنها پالایشگاه گاز بیدبلند با سرمایه گذاری دو میلیارد دلار ساخته شده که پایان امسال یا اوایل سال ۹۷ به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه طرح های بزرگی در خوزستان درحال اجرا است، یادآور شد: فولاد شادگان، خرمای پارسیان،آلومینیوم مسجد سلیمان و.. از جمله این طرح ها هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان در بخشی دیگر به سیاست های این سازمان در حوزه تجارت نیز اشاره و خاطر نشان کرد: این خصوص نیز برنامه ما ایجاد فروشگاه های بزرگ است.

وی با بیان اینکه این امر باید با رعایت حقوق واحدهای صنفی کوچک صورت گیرد، یادآور شد: صدور مجوزها، توسعه زیرساخت شهرک های صنعتی و روان سازی روند مجوزها نیز از اولویت های ما در استان است.

حسن زاده با بیان اینکه تنها در خوزستان برای سرمایه گذاری استعلام از ۲۷ سازمان لازم است، گفت: در برخی استان ها به شش یا هفت دستگاه تقلیل یافته است. خوزستان همچنین در بخش زیرساخت مشکلات اساسی دارد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت سازی واحدهای پتروشیمی سبب تولید ۱۹ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال شده، ادامه داد: عمدتا مواد اولیه واحدهای صنعتی دیگر هستند.اقدام قابل توجه طرح ایجاد شهرک صنعتی بزرگ تخصصی در حوزه صنایع تکمیلی پتروشیمی با همت استاندار خوزستان بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان تصریح کرد:این شهرک با هدف ارزش افزوده و ایجاد اشتغال است.

وی در بخشی دیگر به طرح ۵۵۰هزار هکتاری اشاره و یاداور شد: اختصاص ۶۰هزار هکتار اراضی به کشت چغندر سبب شد تا مجوز ساخت چهار کارخانه تولید قند چغندر اعطاء شود که در حوزه کشاورزی و اشتغال تأثیر بسزایی دارد.

حسن زاده در پایان با ابراز امیدواری از بهبود فضای کسب و کار استان و روان سازی پروسه اعطای مجوزها گفت: با ایجاد مشوق هایی در سطح استان می توان این فرآیندها را تسهیل کرد.