معاون سیاسی اجتماعی استاندارخوزستان برتقویت نهادهای مدنی ،کاهش آسیب های اجتماعی به عنوان دو راهبرد اساسی توسعه استان تاکید کرد.

به گزارش خوزپرس و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان،علی حسین حسین زاده در همایش نقش زنان در توسعه استان با اشاره به اهمیت حضور بانوان در مسئولیت های مختلف اظهار داشت: امیدوارم درچهار سال پیش رو در دولت دوازدهم استفاده ی بیشتری از توانمندی و ظرفیت،حضور بانوان نه تنها در مسئولیت ها بلکه در برنامه ها واعمال سیاست ها شود.

وی به حضور آحاد مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت : مشارکت مردم را در حماسه ی بی نظیرانتخابات که باعث اقتدارنظام اسلامی در منطقه و کشور شد را پشت سرگذاشتیم. در بحث مشارکت و اعتماد که از شاخص های مهم و سرمایه های انسانی و اجتماعی هر کشوری است وقتی صحبت از مشارکت که برای اقتدار و جایگاه نظام اسلامی است میشود، تفکیکی بین زن و مرد ایجاد نمیکنیم . این حماسه را همه ی آحاد این کشور رقم زدند و انتظار است در سایر حوزه ها در کشور این یکپارچگی واستفاده از ظرفیت ها را شاهد باشیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه کشور ما از برخی فاصله های موجود در جامعه رنج میبرد بیان داشت:بعضی افراد که نگاه بدبینانه به این فاصله ها دارند واژه ی شکاف را بکارمی برند، من معتقدم که مفهوم فاصله در جامعه ی ما دقیق تر است چون شاخص ها و شواهدها نشان می دهد در کشورما شکافی وجود ندارد و آنچه که هست بیشتر فاصله است که امکان پر کردن آن نیز وجود دارد .

وی ادامه داد: بعنوان مثال :فاصله ی طبقاتی،نسلی،جنسیتی وقومی، فاصله هایی است که متاسفانه علارغم همه ی اقدامات انجام گرفته ،جزء واقعیات جامعه ی امروز ما است .این فاصله ها بدین معنا است که ما فرصت های برابر را در اختیار دو سنخ بطور برابر قرار ندادیم.فاصله هایی که وجود دارد ناشی از عدم استفاده از ظرفیت ها و ارائه فرصت ها برای همگان است کاهش فاصله ها با برنامه ریزی ، همفکری و سیاستگزاری میسرخواهد شد.

حسین زاده به دو راهبرد اساسی در بحث توسعه استان اشاره کرد و اذعان داشت:خوزستان علارغم مشکلات فراوانی که در مباحث توسعه دارد،به تبع آن از ظرفیت های مهمی برخوردارد است که حتی در کشور منحصر به فرد است بر اساس این ظرفیت های موجود می توان چرخه ی توسعه و پیشرفت را در استان سرعت بخشید.

وی افزود: یکی از راهبردهای اساسی توسعه استان در جهت افزایش مشارکت بیشتر مردم در مباحث رفع مشکلات مردمی، راهبرد تقویت نهادهای مدنی است. برای اینکه مشارکت مردم را نظام مند کنیم و مطالبات آنهاد را سازماندهی کنیم و بتوانیم اندیشه های مردم را در برنامه ها و سیاست ها اعمال کنیم این راهبرد را در سطح استان از سال گذشته از طریق تقویت موسسات، کانون ها، بخصوصا کانون هایی که مرتبط با بانوان است آغاز نمودیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان اظهار امیدواری کرد با ایجاد و گسترش نهادهای مدنی در حوزه های مختلف ، قدم های موثری در جهت توسعه و پیشرفت استان برداشته شود.

وی کاهش آسیب های اجتماعی را دومین راهبرد مهم توسعه استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه در استان خوزستان نرخ میانگین برخی از آسیب های اجتماعی از جمله بحث کودکان کار،کودکان خیابانی ،اعتیاد طلاق و کودکان بازمانده از تحصیل، از میانگین کشوری بالاتر است.

حسین زاده افزود: اقداماتی در جهت کاهش این آسیب ها صورت گرفته است، اما بحث محوری مقابله با آسیب های اجتماعی در تئوری های جدید توجه به نهاد مقدس خانواده است. در کشورهای غربی علارغم همه ی نگاه هاییکه وجود دارد ،یکی از مشکلاتی که این آسیب ها را ایجاد کرده سستی بنیان خانواده است.

وی ادامه داد: در همان کشورها نظریه پردازان بدنبال راهکارهایی در جهت استواری بنیان خانواده را در برنامه های مختلف دنبال کنند، چون نقش موثر نهاد خانواده در کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه های تربیتی،آموزشی و کنترلی، بی بدیل است.