رئیس انجمن مهندسان ساختمان خوزستان گفت: رسالت انجمن مهندسان، کمک در جهت رشد، توسعه و عمران و آبادانی در استان و رفع نگرانیهای جامعه در حوزه های عمرانی هستند

 

به گزارش خوزپرس، فیروز غلامی اظهارکرد: نظام مهندسی خدمات مهندسی و نظارت بر ساخت و ساز را بر عهده دارد اما رسالتش فراتر از این است.

رئیس انجمن مهندسان خوزستان افزود: یکی از اهداف تاسیس انجمن مهندسان ساختمان استان خوزستان ارائه مشاوره های لازم به دستگاههای اجرایی در جهت بالا بردن سطح کیفی پروژ های عمرانی و استفاده بهینه از اعتبارات عمرانی در استان می باشد.

وی با تاکید براینکه رسالت جامعه مهندسی باید در جامعه جاری شود، ادامه داد: یکی از دلایل راه اندازی انجمن مهندسان همین بوده که بتوانیم خلاها را پر کنیم و با جامعه ارتباط برقرار کنیم.

عضو علی البدل سازمان نظام مهندسی خوزستان تشریح کرد: امروزه مشاهده می کنید که نه تنها در استان بلکه در سطح کشور حوادث مربوط به ساختمان و راه تلفات جانی و مالی بسیاری ایجاد کرده است.همین مساله ضرورت بازتعریف نقش مهندسان در جامعه را بیش از پیش روشن می کند.

وی افزود: طبق قانون تمام ساخت و سازها باید از حوزه نظام مهندسی رد شود مخصوصا ساختمان های دارای بیشتر از ۱۰ سقف که در اصطلاح مهندسی به آنها گروه”د” گفته می شود.

غلامی اذعان داشت: در حال حاضر وضعیت ساختمان های زیادی در اهواز وخیم است و چه بسا بدتر از ساختمان پلاسکو هم باشند و نیاز مبرم به معاینه های فنی دارند.

رئیس انجمن مهندسان ساختمان خوزستان تاکید کرد: در شورای شهر تخصص بر سایر معیارها باید مقدم باشد. در کمیسیون عمران همه اعضا باید تخصص مرتبط با حوزه عمرانی داشته باشند. تا بتوانند کار زیر ساختی انجام دهند.

غلامی بابیان اینکه سه حوزه ساخت و ساز شهرداری ها، سازمان مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسیمیباشند، افزود: ارگان های دولتی زیربط در زمینه ساخت و ساز همکاری و تعامل بیشتری باید سازمان نظام مهندسی داشته باشند .
وی گفت: متاسفانه ساختمانهای بلند مرتبه خصوصا گروه د خارج از کانال نظام مهندسی نظارت میشوند و نظارت قابل قبولی در حین ساخت روی انها وجود ندارد و از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

غلامی تصریح کرد: شورای شهر در جهت نظارت بهینه بر پروژهای عمرانی میبایست از پتانسیل جامعه مهندسی استفاده نماید که متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی نزدیک به ۶ هزار عضور پروانه دار در سطح استان خوزستان دارد که به کار نظارت و طراحی مشغول هستند.

غلامی افزود: امسال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ ساختمان در حین ساخت بعلت رعایت نکردن استانداردها و استحکام بنا تعطیل شده اند که بسار نگران کننده است.
رئیس انجمن مهندسان خوزستان تاکید کرد: جامعه مهندسی و انجمن مدافع حقوق مردم هستند. بخش عظیمی از بودجه عمرانی در پروژه ها به علت مطالعات ، طراحی و نظارت غیر اصولی هدر می رود؛
غلامی در این خصوص افزود: جامعه مهندسان می توانند در این زمینه ورود کنند و با ارائه مشاوره از هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری کنند.

غلامی در پایان اظهار داشت: برگزاری دوره های آموزشی برای مهندسان جوان و تقویت نیروهای جوان و پیگیری در جهت اشتغالزایی آنان یکی از اهداف و برنامه های انجمن مهندسان ساختمان خوزستان است.