به گزارش خوزپرس،‌ جلال صفارزاده در ابتدای نشست خبری «همایش علمی و ادبی دکتر طاهره صفارزاده» که ۱۱ آبان در حوزه هنری برگزار شد با اشاره به آن‌چه آن را بی‌احترامی به مزار این شاعر و مترجم فقید قرآن عنوان کرد گفت: در این جلسه تنها یک گله را بیان می‌کنم. روزی که طاهره فوت کرد به علت ارادتش به امامزاده صالح با مسئولین آنجا گفت‌وگو کردیم تا او را در مجاورت امامزاده صالح دفن کنیم. در آن زمان مسئولین آنجا ۸۰ میلیون تومان پول خواستند. کسی که تمام زندگی و دارایی‌اش را برای قرآن گذاشته بود‌، آیا برای دفن شدن در امامزاده صالح باید پول پرداخت کند؟ اما به لطف مقام معظم رهبری یک مزار در زیرزمین امامزاده به طاهره اهدا شد.

او در ادامه بیان کرد: بعد از آن هر سال مسئولین مزارها با وجود اینکه قبر اهدایی مقام معظم رهبری بود از ما هزینه‌ای می‌خواستند. تا اینکه امسال با این صحنه روبه‌رو شدیم که فرد دیگری را در مزار او دفن کرده‌ و قبر را دوطبقه کرده‌اند. ما می‌توانستیم پیکرش را به سیرجان منتقل کنیم اما حتی به ما خبر هم ندادند. البته من نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری فرستادم تا اجازه دهند ما استخوان‌های طاهره را به سیرجان منتقل و در زمینی که شورای شهر برای تاسیس بنگاه فرهنگی طاهره صفارزاده داده‌اند دفن کنیم.

در ادامه جلسه علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ضمن ابراز ناراحتی از این اتفاق بیان کرد: طاهره صفارزاده علاوه بر اینکه چهره بزرگ شعر معاصر و چهره ماندگار قرآن‌پژوه بود‌، یکی از موسسان حوزه هنری انقلاب اسلامی به شمار می‌آمد. او بود که در ذهنش جرقه تاسیس این موسسه روشن شد. ما نمی‌پذیریم که چنین برخوردی با مزار او شود. او که قرآن را به انگلیسی ترجمه کرد‌ و سالیان زیادی از عمر خودش را در راه فرهنگ و ادب و قرآن داد، نباید اینگونه دفن شود. باید او را به خوبی شناساند. اگر همین الان طاهره صفارزاده زنده شود و به خیابان برود کسی او را نمی‌شناسد.

او همچنین اظهار کرد: باید طاهره صفارزاده را از ابتدا در حیاط دفن می‌کردیم البته با انتقال ایشان به شهر خودش موافق هستیم و هر کمکی که از دستمان بربیاید انجام می‌دهیم. بازگشت شخصیت‌هایی مانند دکتر صفارزاده، قیصر امین‌پور و منوچهر آتشی به شهرشان سازنده است و باعث می‌شود از جوانان آن شهرها همچون آن‌هایی سربربیاورند. افرادی خارج از مرزهای ایران رساله‌های دکتری خود را درباره خانم دکتر صفارزاده نوشته‌اند. دکتر صفارزاده تنها چهره ملی نیست و جنبه فراملی هم دارد. پرداختن به ایشان پرداختن به نجابت زن شیعی، دین‌پژوه و در کل پرداختن به کرامت‌های انسانی است.

به گزارش خوزپرس، رضا اسماعیلی دبیر جشنواره «طاهره صفارزاده» نیز درباره نحوه برگزاری این جشنواره بیان کرد: اختتامیه روز ۱۹ آبان ساعت ۱۵ در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. امسال باشکوه‌ترین مراسم را برگزار خواهیم کرد تا در شان دکتر صفارزاده باشد. این جشنواره در سه بخش شعر‌، مقاله و پژوهش‌ و بانوی برگزیده فرهنگ برگزار می‌شود. در بخش شعر و مقالات و پژوهش هر کدام دو برگزیده یا تقدیری خواهیم داشت و درباره بانوی برگزیده فرهنگ نیز اسامی بانوان برجسته رصد شده و در آستانه برگزاری یک نفر را انتخاب می‌کنیم.

او در ادامه بیان کرد: امسال ۱۵۰ قطعه شعر‌، ۲۵ مقاله و پژوهش علمی و هشت پایان‌نامه قابل تامل به دستمان رسیده که به زودی توسط انتشارات سوره مهر خلاصه‌ای از این مقالات و پایان‌نامه‌ها منتشر خواهد شد. به همت ناشر تخصصی آثار مرحوم صفارزاده – انتشارات پارس کتاب – کتاب «در ستایش بیداری» ‌همراه با اشعاری که از سال گذشته تا امسال در رثای ایشان گفته شده است منتشر خواهد شد. همچنین کتاب شناختنامه که به شناخت بهتر ایشان می‌پردازد توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود. تندیس خانم دکتر صفارزاده هم توسط بخش تجسمی حوزه هنری در حال ساخت است.

اسماعیلی با اشاره به بُعد بین‌المللی این همایش گفت: طبق قولی که سال گذشته دادیم این همایش امسال بعد بین‌المللی پیدا کرده است. این کار با همکاری جناب قزوه رخ داد و در همین راستا چند شاعر و سخنران دعوت شده‌اند.

در پایان نشست از پوستر سومین دوره جایزه ادبی – علمی «دکتر طاهره صفارزاده» رونمایی شد.

منبع:ایسنا