به گزارش خوزپرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر حضور یافتند.

در این مراسم، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حادثه تأسف‌بار و خونین منا، آن را به‌دلیل جان باختن هزاران نفر از حجاج به‌ویژه صدها نفر از حجاج ایرانی، عزا و مصیبتی واقعی برای ملت ایران خواندند و با اشاره به لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران، گفتند: دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان‌باختگان به وظایف خود عمل نمی‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با خویشتنداری و ادب اسلامی، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است، اما این را بدانند که اندک بی‌احترامی به ده‌ها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه و عمل نکردن به وظایف برای انتقال ابدان مطهر، عکس العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت.

ایشان با اشاره به جان باختن مظلومانه و با زبان تشنه حجاج در حادثه منا و عزادار شدن خانواده‌هایی که مشتاقانه منتظر بازگشت عزیزان خود بودند، افزودند: هنوز تعداد دقیق جان‌باختگان ایرانی در این حادثه مشخص نیست و احتمال افزایش آمار به صدها نفر دیگر وجود دارد و این حادثه، واقعاً مصیبت بزرگی برای ملت ایران است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر جان باختن احتمالی بیش از پنج‌هزار نفر در حادثه منا، خاطرنشان کردند: در حالی که قرآن کریم خانه خدا را محل امنیت و حج را جایگاه امنیت می‌داند اما اکنون باید پرسید که، «آیا این، امنیت است؟».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران، خاطرنشان کردند: ما فعلاً درباره علت این حادثه، قضاوت پیش از موعد نمی‌کنیم اما معتقدیم دولت عربستان به وظایف خود در قبال مجروحان حادثه منا عمل نکرده است و آنان را با حالتی مستأصل و تشنه رها کرد.

ایشان به مشکلات به‌وجود آمده در انتقال بدنهای مطهر جان‌باختگان حادثه منا و پیگیری مسئولان کشور اشاره کردند و با تأکید بر لزوم ادامه پیگیری‌های مسئولان، افزودند: در این موضوع، دولت عربستان به وظایف خود عمل نمی‌کند و در برخی موارد نیز موذی‌گری انجام می‌دهد.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جمهوری اسلامی ایران تاکنون از خود خویشتن‌داری نشان داده و رعایت ادب اسلامی و حرمت برادری در دنیای اسلام را کرده است اما این را بدانند که دست ایران، برتر از خیلی‌ها است و امکانات بیشتری هم دارد و اگر بخواهد در مقابل عناصر اذیت کننده و موذی عکس العمل نشان دهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود و در هیچ صحنه هماوردی، حریف نخواهند شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه عکس العمل ایران اسلامی خشن و سخت خواهد بود، خاطرنشان کردند: در دوران هشت سال دفاع مقدس، قدرت‌های شرق و غرب و کشورهای اطراف از یک عنصر خبیث و فاسد حمایت کردند اما سرانجام همه آنها سیلی خوردند و بر همین اساس، ایران را می‌شناسند و اگر هم نمی‌شناسند، الآن بشناسند.

ایشان با اشاره به حضور دههاهزار نفر از حجاج عزیز کشورمان در مکه و مدینه، هشدار دادند: اندک بی‌احترامی به حجاج ایرانی و همچنین عمل نکردن دولت عربستان به وظایف خود در قبال بدنهای مطهر، موجب عکس العمل ایران خواهد شد.

رهبر انقلاب گفتند: جمهوری اسلامی ایران اهل ظلم نیست اما ظلم و ستم هیچ‌کس را نیز قبول نمی‌کند، بنابراین به حقوق هیچ‌یک از انسان‌ها و ملتها اعم از مسلمان و غیرمسلمان دست‌درازی نمی‌کند، اما اگر کسی بخواهد به حق ملت و کشور ایران دست‌درازی کند، با او برخورد محکمی خواهد شد و به‌لطف خدا توانایی این برخورد نیز وجود دارد و ملت ایران، مقتدر و پایدار است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، «ایمان عمیق»، «شجاعت» و «دانش» را سه عنصر بسیار مهم در تشکیل هویت یک نیروی مسلح خواندند و خاطرنشان کردند: اگر در نیروی مسلح، ایمان نباشد، روحیه ضعیف‌کشی به وجود خواهد آمد، اگر شجاعت نباشد، نیروی مسلح در هنگامه خطر، قادر به انجام وظیفه خود نخواهد بود و اگر دانش نباشد، ابزارهای نیروی مسلح در برابر ابزارهای طرف مقابل، کُند خواهند بود.

ایشان هدف قرار دادن خانه‌ها، خیابان‌ها، بازار و حتی مجلس عروسی را در یمن، نمونه‌ای از ضعیف‌کشی و نبود روحیه شجاعت در یک نیروی مسلح دانستند و با توصیه به جوانان نیروهای مسلح کشور برای تقویت ایمان و شجاعت و ابتکار تحقیقاتی و دانش‌پژوهی، اظهار کردند: امروز نظام اسلامی، هم نیازمند ابزارهای جنگی سخت و هم، ابزارهای جنگی نرم است زیرا دنیای کنونیِ تحت سیطره قدرت شیاطین، برای انسان‌های خداجو دنیایی خطیر است و باید همواره آماده و مجهز بود.

رهبر انقلاب اسلامی علت اصلی دشمنی قدرتمندان غاصب جهانی با جمهوری اسلامی و ملت شجاع و انقلابی ایران را، ایستادگی ملت در مقابل آنها و حفظ هویت و جوهره اصلی و حل‌نشدن در نظامات استکبار، برشمردند و گفتند: آمادگی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج و سایر نیروها، فقط به‌معنای آمادگی برای پیروزی در مقابل دشمن نیست بلکه باید این آمادگی، بازدارنده نیز باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تهدیدهای قدرتهای جهانی برضد نظام اسلامی، افزودند: ملت ایران در دوران چهار دهه انقلاب به‌ویژه در هشت سال دفاع مقدس نشان داده است که قدرتمند و نیرومند و دارای هویت و گوهر است و در مقابل بدخواهان می‌ایستد.

ایشان با تأکید بر اینکه ملت ایران ثابت کرده، در مقابل استکبار، مقاوم، آگاه و بصیر است و همچنین برای هویت خود و بشریت احترام قائل است، گفتند: ایستادگی در برابر استکبار، احترام به بشریت و همه ملتها است.

رهبر انقلاب اسلامی به چنگ و دندان نشان دادنهای دشمنان اشاره و خاطرنشان کردند: همواره این‌گونه بوده است که مشت کوبنده انسانهای مؤمن می‌تواند آنها را وادار به عقب‌نشینی کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان، جوانان نیروهای مسلح را به بازخوانی دقیق قضایای دفاع مقدس و طرحهای عملیاتی و بازدید از مناطق عملیاتی، از منظر نظامی و استفاده از تجربیات پیشکسوتان توصیه کردند و خطاب به آنان گفتند: شما باید حصنِ مستحکم کشور و نظام اسلامی، به‌معنی واقعی کلمه باشید.

در ابتدای این مراسم، رهبر انقلاب اسلامی، با حضور در یادمان شهدا، به شهیدان سرافراز ادای احترام کردند.

فرمانده کل قوا سپس از یگانهای حاضر در میدان سان دیدند.

در این مراسم، خانواده یکی از شهیدان نیروی دریایی ارتش، یک روحانی نمونه، سه تن از فرماندهان، سه تن از اساتید و پژوهشگران و پنج نفر از دانش آموختگان نمونه دانشگاههای ارتش هدایای خود را از دست فرمانده معظم کل قوا دریافت کردند. همچنین یکی از دانش آموختگان و نماینده دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نیز مفتخر به دریافت درجه و سردوشی شدند.

قرائت سوگندنامه دانشجویان جدید، سرود دسته‌جمعی و رزمایش میدانی غدیر از دیگر برنامه‌های مراسم امروز بود.

در ادامه مراسم، یگانهای حاضر در میدان صبحگاه دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر از مقابل جایگاه رژه رفتند.

در این مراسم، همچنین امیر سرلشگر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش، ضمن خیر مقدم تأکید کرد: ارتش با الهام از روحیه شهادت طلبی و ایثارگری ملت ایران، با اقتدار کامل و ارتقای تواناییهای رزمی، آماده مقابله با تهدیدهای نوظهور و جان‌فشانی است.

امیر دریادار دوم حکیمی فرمانده دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر نیز گزارشی از روند تحصیلی و آموزشهای تخصصی ــ علمی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاههای افسری ارتش بیان کرد.

در ادامه این مراسم، دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر در حضور فرمانده کل قوا، تمرین دریایی انجام دادند.

انتهای پیام/