به گزارش خوزپرس، شورای حل اختلاف استان خوزستان در نشست چهارشنبه خود پس از گذشت نزدیک به یک ماه مهلت به اعضای شورای اسلامی شهر خرمشهر مبنی بر حل اختلافات و تشکیل جلسه برای تعیین شهردار، به دلیل تمکین نکردن اعضای این شورا و تعطیلی چندین ماهه نشست اعضاء، به انحلال شورای شهر خرمشهر رای داد.

بر اساس این تصمیم، شهردار خرمشهر از سوی استانداری خوزستان منصوب شده و انتخابات میان دوره ای شورای شهر نیز همزمان با انتخابات اسفندماه امسال برگزار می شود.
یک عضو شورای شهر خرمشهر نیز در گفت و گو با ایرنا با تایید خبر انحلال شورای شهر، گفت:اینجانب نیز خبر را از رسانه ها شنیده ام.
محمد حویزاوی ۲۶ فروردین ماه سال جاری پس از ۱۸ ماه کار در شهرداری خرمشهر، از سمت خود استعفا داد و این استعفا مورد موافقت اعضا قرار گرفت، از آن زمان تاکنون این شهرداری با سرپرست به فعالیت خود ادامه می دهد.
قدمت تاریخی شهر خرمشهر به دو هزار و ۱۷۳ سال پیش یعنی به سال ۱۶۳ قبل از میلاد برمی گردد.
خرمشهر؛ نخستین و برزگترین بندر ایران و خاورمیانه پیش از وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود و هم اکنون نیز با ۱۳ اسکله حمل و تخلیه بار، دومین بندر حمل کانتینری پس از بندر شهید رجائی می باشد.
این شهر به دلیل داشتن رونق اقتصادی عظیم ۲۵۰ هزار نفر جمعیت داشت، ولی جمعیت آن با احتساب بخش ها و دهستان های تابعه به ۱۶۳ هزار نفر کاهش یافته است.
اهمیت اقتصادی و موقعیت استراتژیکی این شهر و وجود ذخائر عظیم نفتی و داشتن دو رودخانه آب شیرین و دسترسی به خلیج فارس از طریق اروندرود باعث شده است که همیشه این عروس جنوبی ایران مورد چشم داشت و حسادت دشمنان و استعمارگران قرار گیرد.
قبل از وقوع جنگ مذکور خرمشهر بزرگترین صادر کننده انواع خرما به جهان نیز بوده است.
ولی آنچه این روزها گریبانگیر این شهر شده است، سردرگمی برای انتخاب شهردار آن است.
انتخاب شهردار خرمشهر به معادله چند مجهولی تبدیل شده است که این موضوع، از نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی گرفته تا اعضای شورای شهر، فرماندار و مردم را درگیر خود کرده است.
رییس شورای شهر خرمشهر پس از استعفای محمد حویزاوی شهردار پیشین این شهر، مدعی شده بود که وی به دلیل فرار از استیضاح، استعفا داد.
علی بندری افزوده بود:عملکرد شهردار خرمشهر در خصوص طرح های عمرانی شهری نامطلوب بوده و اعضای شورای شهر قصد داشتند وی را به دلیل واقعه خودسوزی یک شهروند خرمشهری که منجر به مرگ وی شد، استیضاح کنند.
بندری، ضعیف بودن عملکرد حویزاوی را در این مسوولیت از عوامل اصلی استیضاح شهردار خرمشهر عنوان کرده بود.
البته برخی دیگر از اعضای شورای شهر نیز در آن زمان، ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دلیل اصلی استعفای حویزاوی شهردار خرمشهر بیان کردند.
از زمان استعفای حویزاوی تاکنون، عزیز ساعدی معاون مالی اداری شهرداری به عناون سرپرست، مسئولیت تصدی این پست را بر عهده دارد.
در نشست روز دوشنبه دوازهم مردادماه شورای شهر خرمشهر، عادل محمدی ملاکه با شش رای به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد و شهرداری پس از ۱۱۰ روز بلاتکلیفی، شهردار خود را شناخت.
علی بندری رئیس شورای شهر خرمشهر نیز در این خصوص گفته بود:در نشستی که با حضور هشت عضو شورا در شورای شهر خرمشهر برگزار شد، عادل محمدی ملاکه با شش رأی موافق، یک رأی ممتنع و یک رأی مخالف به عنوان شهردار خرمشهر انتخاب شد.
در این نشست، نصرت الله جلیلیان عضو علی البدل جایگزین سیدجواد ادریس پور عضو مستعفی شورای شهر تحلیف و معارفه شد.
اما این انتخاب، مورد اعتراض برخی از اعضای شورای شهر قرار گرفته و انتخاب ملاکه به عنوان شهردار خرمشهر، مورد تایید مراجع ذیصلاح قرار نگرفت.
ولی الله حیاتی معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر نیز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران رسانه های محلی با بیان تعیین مهلت ۱۰ روزه برای انتخاب شهردار جدید،گفت:شورای حل اختلاف استان تشکیل جلسه داد و رای خود را مبنی بر تعیین مهلت ۱۰ روزه برای شورای شهر خرمشهر صادر کرد.
وی اضافه کرد:در این راستا شورای شهر خرمشهر در این مدت تعیین شده باید شهردار جدید را انتخاب کند، در غیر این صورت، بر اساس تبصره قانون شوراها، قانون اجرا می شود.
حیاتی با بیان روند انتخاب شهردار خرمشهر، گفت:با توجه به گذشت سه ماه از استعفای شهردار خرمشهر و انتخاب سرپرست شهرداری، تلاش های زیادی برای انتخاب شهردار از سوی فرمانداری انجام شد که شورای شهر به وظایف قانونی خود واقف شود.
فرماندار ویژه خرمشهر ادامه داد:در این راستا، نخستین نشست هماهنگی در دفتر فرماندار تشکیل شده و تذکرات قانونی به اعضای شورای شهر خرمشهر داده شد.
حیاتی با انتقاد از حضور نیافتن برخی اعضای شورای شهر خرمشهر در جلسات شورا، گفت: به منظور رفع این مشکل از نماینده استانداری دعوت به عمل آمد و جلسه رسمی فوق العاده در شورای شهر برگزار شد و پس از آن نیز، دو جلسه دیگر برگزار شد، ولی شورا نتوانست در انتخاب شهردار به وظایف قانونی خود عمل کند.
حیاتی گفت:بر این اساس، گزارش جلسات شورا به استاندار خوزستان به عنوان رئیس شورای حل اختلاف استان ارائه شد و امروز شورای حل اختلاف جلسه تشکیل داد و در نهایت، مهلت ۱۰ روزه را به شورای شهر خرمشهر برای انتخاب شهردار داده شد.
وی همچنین با انتقاد از مسکوت ماندن لوایح در شورا، گفت:شورای شهر خرمشهر در مورد برخی از لوایح مردم که هم اینک در شورا مسکوت مانده است نیز تشکیل جلسه نداده و این موضوعات، مشکلاتی برای شهر ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: بر همین اساس اگر ظرف مدت ۱۰ روز تعیین شده برای شورای شهر خرمشهر، این شورا به وظایف خود عمل نکند بر اساس ماده ۷۳ با آن برخورد قانونی صورت می پذیرد.
وی با بیان اینکه مبنای کار فرمانداری قانون است و تحت تاثیر حاشیه قرار نمی گیرد، گفت: این فرمانداری بر اساس قانون عمل کرده و هرگز دچار فضاسازی حاشیه ای نخواهد شد و آنچه را که در قانون تعیین شده اجرایی می کند.
حیاتی اظهار داشت:اینجانب به عنوان فرماندار و مجری قانون، از تمامی اختیارات قانونی برای رفع مشکل استفاده کرده و آخرین اختیار ارجاع موضوع به استانداری بوده است.
حیاتی رفع مشکل انتخاب شهردار را درخواست تمامی مسئولان شهری دانست و گفت: همه مسوولان شهری با همدلی بدون اعمال نظر تنها به دنبال انتخاب فرد اصلح هستند و امیدواریم شورای شهر به وظایف خود عمل کرده و ظرف مدت ۱۰ روز شهردار خرمشهر را انتخاب کند.