به گزارش خوزپرس از اهواز، غلامرضا شریعتی روز شنبه در نشست شورای سلامت خوزستان در سرسرای جلسات استانداری افزود:یکی از علل شیوع بیماری سالک در استان از جمله اهواز ، پراکندگی نخاله های ساختمانی در مناطق شهری بخصوص حاشیه شهرهاست.
نماینده عالی دولت در استان خوزستان در ادامه افزود: پراکندگی نخاله های ساختمانی علاوه بر اینکه چهره نازیبایی به شهرهای داده است سبب تشدید بیماری سالک و پیامدهای منفی ناشی از این بیماری شده است.
وی ضمن ابراز تاسف از شیوع بیماری سالک در استان بخصوص آثار دائمی آن بر روی پوست صورت دختران جوان بیان کرد: این وضعیت خطرناک ناشی از شیوع بیماری سالک ، مسئولیت شرعی و قانونی را متوجه مسئولان استان کرده است.
شریعتی ، شهرداری ها را در این خصوص مورد خطاب قرار داد و از اینکه نظارت دقیقی بر روی تخلیه نخاله های ساختمانی در نقاط مختلف شهرهای استان صورت نمی گیرد ابراز تاسف کرد.
وی افزود:باید به هر نحو ممکن از ریختن پراکنده نخاله های ساختمانی که منشاء بیماری سالک است و سلامت مردم را به شدت تهدید می کند جلوگیری کرد.
استاندار خوزستان در ادامه از ارائه طرحی جامع و فراگیر در استان و بهره گیری از الگوهای موفق برخی شهرها همچون مشهد که عملکرد خوبی در ساماندهی نخاله های ساختمانی داشته اند در نشست آینده شورای سلامت استان خبر داد و افزود: در این طرح باید وظایف هرکدام از سازمان ها به صورت دقیق و شفاف تبیین شود و اقدام های هرکدام مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.
وی با بیان اینکه حل معضل نخاله های ساختمانی در شهرهای استان بخصوص اهواز در گرو مشارکت دستگاههای مرتبط و همکاری بین بخشی و البته همکاری مردم است بیان کرد:اگر همکاری بین بخشی وجود نداشته این طرح موفق نخواهد بود و بیماری سالک مهار نمی شود.
شریعتی با اشاره به اینکه در بازدید از مناطق مختلف شهرهای استان شاهد پراکندگی و تخلیه نخاله های ساختمانی بوده است و این مساله هر روز وسعت بیشتری به خود می گیرد خواستار برخورد جدی و قانونی با تخلیه کنندگان نخاله های ساختمانی که به گفته وی با سلامت مردم بازی می کنند شد.

* خوزستان رتبه دوم کشوری را از نظر بیماری سالک دارد
در این نشست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه سالانه ۲۵هزار مورد بیماری سالک در ایران ثبت شده که از این تعداد ۶۰۰مورد آن به خوزستان اختصاص دارد افزود: البته برآوردهای بیماری سالک در استان به طور قطع بیشتر از این ارقام است چرا که بسیاری از بیماران به مراکز و مطب درمانی خصوصی مراجعه کرده اند و در موارد زیاد ، بیماران به مراکز درمانی مراجعه نموده اند.
شکرالله سلمان زاده ، هویزه ، سوسنگرد ، شوش ، شوشتر ، گتوند و اهواز را از مراکز عمده شیوه بیماری سالک در استان بیان کرد و در ادامه با اشاره به اینکه این بیماری یک مخرن دارد و آن جوندگان و سگ سانان است و ناقل آن پشه خاکی می باشد اظهار داشت:چهره دختران جوانی که به بیماری سالک گرفتار شده اند به قدری عذاب آور و ناراحت کننده است که دل هر انسانی را به درد می آورد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه آمادگی این دانشگاه را برای همکاری نزدیک بین بخشی برای پیشگیری از این بیماری از جمله مساله جمع آوری نخاله های ساختمانی اعلام کرد.

* زنده گیری سگ های ولگرد در استان با امکانات و توان موجود میسر نیست
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این نشست به معضل سگ های ولگرد که عامل بسیاری از بیماری ها از جمله هاری است اشاره کرد و افزود: زنده گیری سگ های ولگرد در استان خوزستان با توجه به امکانات موجود و نگهداری و عقیم سازی آنان و نبود اعتبار لازم برای این طرح امکان پذیر نیست.
سلمان زاده اتلاف سگ های ولگرد را از وظایف شهرداری ها بیان کرد و درادامه با پرداختن به این موضوع که تعداد سگ های ولگرد رو به افزایش است و تهدیدی برای سلامت مردم هستند خواستار تلاش و برنامه ریزی بهتر برای حل این معضل بهداشتی شد.
وی با انتقاد از کسانی که اتلاف سگ های ولگرد را بی رحمانه ، ضدانسانی و مغایر با حقوق حیوانات عنوان می کنند اظهار داشت: این افراد می توانند خود به این مساله ورود کنند و سگ های ولگرد را زنده گیری کنند و پیامدها و مسئولیت های آنان را نیز بپذیرند.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه حتی سگ های ولگرد در پردیس دانشگاه جولان می دهند و سلامت عابران را نیز به مخاطره انداخته اند خواستار سرعت بخشیدن به اتلاف سگ های ولگرد توسط شهرداری ها شد.
سلمان زاده به انتقاد سازمان حفاظت محیط زیست که اتلاف سگ های ولگرد را مجاز نمی داند اشاره کرد و گفت: اگر قرار است زنده گیری سگ های ولگرد اتفاق بیفتد باید امکانات آن نیز فراهم شود.
استاندار خوزستان نیز با ورود به مساله گفت: سلامت انسان ها مقدم بر هرچیز است بنابراین نباید موضوع اتلاف و یا زنده گیری سگ های ولگرد متوقف شود چرا که سلامت مردم ما از هرچیزی مهم تر است.
شریعتی به اعتراض ها و انتقادهای شهروندان از زیادی سگ های ولگرد در فضاهای شهری اشاره کرد و گفت: برای رفع معضل سگ های ولگرد باید برنامه های مدون کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت تعریف شود.
در این نشست اعلام شد هر ساله پنج هزار مورد گزش از ناحیه سگ های ولگرد در استان اتفاق می افتد.

* آژانس انتقال نخاله های ساختمانی در اهواز راه اندازی شده است
شهردار اهواز در این نشست با بیان اینکه آژانس جمع آوری نخاله های ساختمانی در اهواز راه اندازی و فعال شده است گفت: مهمترین معضل ما در این بخش ،مرمت منازل است که نخاله های ساختمانی توسط افراد غیرمسئول در جاهای خلوت شهر رها و تخلیه می شود.
سیدخلف موسوی افزود: پیمانکاران ساختمانی و یا هرکس که می خواهد ساختمان سازی کند موظف است نخاله های ساختمانی را که در جاهایی که شهرداری اهواز معین کرده است با نظارت شهرداری تخلیه کند.
وی با بیان اینکه شهرداری قادر نیست در همه نقاط مامور بگذارد تا از تخلیه نخاله های ساختمانی جلوگیری کند افزود:این کار بیشتر به کار فرهنگی نیاز دارد البته باید با قانون شکنان و کسانی که حقوق و سلامت شهروندان را به مخاطره می اندازند برخورد قانونی کرد.
وی گفت: بیشتر نخاله های ساختمانی در سطح شهر اهواز در مناطق دور از دسترس مثل بوستان شهروند و در ساعات خاص انجام می شود البته کار این افراد مجرمانه است وباید با آن برخورد شود.
به گزارش ایرنا ساماندهی و نظارت بر کشتارگاههای سنتی و صنعتی استان بخصوص کشتارگاههای خرمشهر ، اهواز و بهبهان و نحوه واگذاری به بخش خصوصی و بهره برداری از آنان و همچنین استمرار آبرسانی به روستاهایی که فاقد شبکه آبرسانی هستند از دیگر موارد مطرح شده در شورای سلامت استان بود.
استاندار خوزستان در بخش پایانی این نشست از اینکه در بخش غیزانیه در شرق اهواز با داشتن ۶۰۰حلقه چاه نفت و گاز همچنان از داشتن آب آشامیدنی سالم محروم است ابراز تاسف کرد.

منبع: ایرنا